العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > ملاكى اسكندرية

ملاكى اسكندرية قسم خاص برابطه اعضاء مصر موتورز بالاسكندرية

قديم 26-05-2012, 02:09 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي سؤال فنى للأسكندرنيه

السلام عليكم
يا جماعه انا كان عندى استفسار والاسكندرنيه هما اللى هيقدروا يفيدونى دلوقتى انا عوامة البنزين عندى بتخرف بتقعد تتحرك ومش ثابته وساعات اللمبه بتنور وكده فمش قادر احكم معايا بنزين قد ايه
انا امبارخ الجمعه الصبح قبل الصلاه نزلت الف بالعربيه شويه روحت من قسم باب شرق على شارع ابوقير لحد دوران سموحه ميدان فيكتور عما نويل بتاع اربع مرات رايح راجع و روحت من الازريطه للشاطبى بتاع اربع مرات مشيت بالعربيه حوالى ساعه متصله ومعدل السرعه كان حوالى 80
عايز اعرف المسافه اللى مشيتها دى تعمل كام لتر علما ان العربيه جيب شيروكى 2500 سى سى ومعروفه ان استهلاكها للبنزين عالى
انا طبعا كنت بجرب العربيه لانى الفتره دى راكنها عشان الامتحانات بس بحاول كل جمعه اطلع بيها الصبح امشيها شويه عشان البطريه كمان
بس العوامه مخرفه يعنى مثلا انا وانا لسه بتحرك قعدت تلعب وراحت منوره ومع ذلك انا مشيت كل المسافه دى والعربيه تمام ولسه فيها بنزين !

قديم 28-05-2012, 02:20 AM
الصورة الرمزية elgazzar0111
elgazzar0111 elgazzar0111 غير متواجد حالياً

elgazzar0111 is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال فنى للأسكندرنيه

بص ياباشا
بالنسبة للمسافة مش قادر احددها
اما بقى موضوع المؤشر بتاع البنزين دة
حصل معايا قبل كدة
كل اللى عليك انك ان البنزين ميبقاش كتير فى التنك وتروح لكهربائى يغيرلك العوامة بتاعتها ويظبطهالك
انا حصل معايا كدة بس عربية شاهين المؤشر كانه لابسه عفريت رحت للكهربائى غير العموامة وظبط الكهربا بس كاانت اللمبة عندى مش بتنور
وبرضه اسال يمكن الجيب يكون من عيب تانى

إذا اختفى العدل من الأرض لم يعد لوجود الإنسان قيمة ...

قديم 02-06-2012, 12:23 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: سؤال فنى للأسكندرنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgazzar0111 مشاهدة المشاركة

بص ياباشا
بالنسبة للمسافة مش قادر احددها
اما بقى موضوع المؤشر بتاع البنزين دة
حصل معايا قبل كدة
كل اللى عليك انك ان البنزين ميبقاش كتير فى التنك وتروح لكهربائى يغيرلك العوامة بتاعتها ويظبطهالك
انا حصل معايا كدة بس عربية شاهين المؤشر كانه لابسه عفريت رحت للكهربائى غير العموامة وظبط الكهربا بس كاانت اللمبة عندى مش بتنور
وبرضه اسال يمكن الجيب يكون من عيب تانى
شكرا يا باشا على الرد والاهتمام
بس المشكله ان للاسف عوامه الجيب شيروكى الموديل ده نادره جدا انا فاكر احنا قعدنا سنه من غير عوامه لحد ما لقينا دى وانا فعلا كنت روحت للميكانيكى نضفها و اشتغلت شويه بعدين رجعت تخرف من بعد النص مش ثابته خالص حاجه غريبه
عشان كده كنت عايز اعرف المسافه اللى انا سوقتها قد ايه وتحرق قد ايه