العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 20-08-2011, 05:26 AM
ahmed abd el wahed ahmed abd el wahed غير متواجد حالياً
من انا؟: 01146400761

ahmed abd el wahed is on a distinguished road
طلب معلش انا تاعب البشمهندسين معايا استفسار صغير

انا من ساعة ما اشتريت العربية كل مرة بحط فيها بنزين الواد بيخرج كمية بنزين من التنك يعنى زى ما سائلت قالوا ليا العربية بتشرق فى كل مرة كدة وطبعا قالولى قول للواد بتاع البنزينة ده بتشرق علشان ميدلدقش بنزين لكن برده بيدلدق ومش عارف اعمل ايه يا ترى هو فى حل والا هفدل كل مرة ادفع 4ولا 5 جنيه فى الارض فيا ريت حد يرد عليا وشكرا واسف للاطالة
قديم 20-08-2011, 08:51 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: معلش انا تاعب البشمهندسين معايا استفسار صغير

ابد وانت داحل تفول قول للولد فول لغاية اول تكة بس

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 20-08-2011, 11:00 AM
black_cres black_cres غير متواجد حالياً

black_cres has a spectacular aura aboutblack_cres has a spectacular aura aboutblack_cres has a spectacular aura about

كانت بتحصل معايا والحل اللي بقيت اعمله اني اطلب منه يحط كمية اقل من السعة اللي باقية فاضية في التنك يعني ادخل وانا عارف ان التنك ياخد صفيحة ونص لحد ما يبقى full اقوله حط صفيحة لو هو حاول انه يوصل فوق الصفيحة هو اللي هيشيل الفارق
قديم 06-09-2011, 01:10 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

انا فهمت قصدك
الراجل يقصد يا جماعه انا اثناء التفويل وقبل ما التنك يتملي زور التنك بيشرق ويعبي بنزيت ومالزال التنك فاضي بالطبع باقي البنزين اللي بينزل من المكنه بيخرج بره التنك ويتدلق علي الارض

الحل بكل بساطه انك تغير البنزينه اللي بتفول منها وفول علي طول من بنزينه موبيل ونقي المكينه الجديده وقف امامها لان المسدس اول ما هيحس بالبنزين هيفصل ومفيش ولا نقطه هتنزل علي الارض

1- لازم ماسورة المسدس بالكامل تدخل جوه التنك
2- اثناء التفويل يجب وضع المسدس علس اول سرعه
3- بعد اعتلا التنك لو عاوز تفولها لحد الزور يعني يملي التنك بنزين علي اخره لازم في اخر التفويل خرج المسدسد بره ويملي دفعه دفعه وينظر لحد ما الهوا يطلع من التنك والبنزين يحل محله والعمليه ده اشبه بانك بتمل (قله اناء فخاري يستعمل للشرب) وهنا لازم العامل سكون عنده صبر وطوله بال لانك هتملها حوالي من 5 ل 8 لتر كده الموضوع ده هياد بتاع 10 دقائق انا بعمل كده لما اكون مسافر علي طريق طويل ومش عاوز اقف في السكه خالص