العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 04-08-2011, 03:38 PM
lpl] lkdv lpl] lkdv غير متواجد حالياً

lpl] lkdv is on a distinguished road
افتراضي mazda3 و لا sunny super saloon

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا شباب كنت عايز اشتري عربية و بصراحة محتار بين الصني سوبر صالون و المازدا 3
فياريت لو حد عنده فكرة عن مميزات دي و دي و الفرق ما بينهم يفيدني
و جزاكم الله خيرا
قديم 04-08-2011, 11:30 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: mazda3 و لا sunny super saloon

يا راجل بدون كلام اساسا المازدا فى كل شئ محرك شكل فرامل امان وسع تحمل مفيش مقارنة اساسا
قديم 14-01-2012, 08:44 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about

مفيش مقارنه على ايه طبعا الصنى بكل تأكيد ببساطه قطع غيارها موجوده فى كل مكان جديد ومستعمل المازدا 3 لسه اصلا ملهاش قطع غيار فى السوق وفى التوكيل كمان اسعار فى السما السابعه غير ان اعاده البيع زى الزفت يعنى من كل الجوانب الاختيار طبعا للصنى على الاقل فى الوقت الحاضر
قديم 14-01-2012, 11:31 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

اولا انا بكره الصنى جداااااااااا بس حجوبك بحياديه.
لو عايز عربيه تبيع و تشترى فيها و قطع غيار رخيصه نسبيا بمعنى اخر تمشى مع السوق و تبقى زيك زى اى واحد عادى بس مهما كان مش حتستمتع منها وده علشان حتفضل طول عمرك تقارنها بالمازده الى كان ممكن تجبها .
اما بقى لو عايز عربيه ركوبه حتشخلل جيوبك شويه او شويتين وتوكل على الله ة اشترى المازدا مع انى بحب الشكل القديم عن الجديد........ بس ركوبه بمعنى الكلمه

Hesham Samir
قديم 15-01-2012, 04:01 AM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: mazda3 و لا sunny super saloon

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhhesham مشاهدة المشاركة

اولا انا بكره الصنى جداااااااااا بس حجوبك بحياديه.
لو عايز عربيه تبيع و تشترى فيها و قطع غيار رخيصه نسبيا بمعنى اخر تمشى مع السوق و تبقى زيك زى اى واحد عادى بس مهما كان مش حتستمتع منها وده علشان حتفضل طول عمرك تقارنها بالمازده الى كان ممكن تجبها .
اما بقى لو عايز عربيه ركوبه حتشخلل جيوبك شويه او شويتين وتوكل على الله ة اشترى المازدا مع انى بحب الشكل القديم عن الجديد........ بس ركوبه بمعنى الكلمه
معزره اخى الفاضل يعنى ايه تبقى زيك زى اى واحد عادى!!!!!! وكمان ليا استفسار اخر انت بتكره الصنى بناء عن ايه بالظبط عاوز اعرف فقط انت ركبتها والا مجرد الشكل العام غير مقبول منك؟ ياريت تجاوبنى جواب مقنع وخصوصا ان السياره يوجد منها الآن فى مصر كميه لا يستهان بها فلو هى فاشله فى نظرك لما حققت هذا الكم الهائل من الانتشار بالمقارنه بالمازدا اما لو كنت تكرهها للاسباب عاطفيه كالشكل مثلا فهذا يعتبر شيىء اخر بس المفروض ادنى تقدير توضح سبب كرهك لها لكى يستطيع الاخ الفاضل صاحب السؤال تقييم اجابتك بشكل افضل ويتسنى له اخذ القرار الصائب بالفعل مش مجرد انك بتكرهها مثلا لشكلها فقد يكون الشكل بالنسبه لصاحب السؤال مميز عن المازدا وانت تعرف جيدا ايها الاخ الكريم ان المسأله مسأله ازواق ولولا اختلاف الازواق لبارت السلع كما يقول المثل اما لو كرهك ليها يرجع لاسباب فنيه مثلا فأحب ان الفت نظرك انه يوجد الكثير من الناس بنسبه تتعدى 90% او اكثر من مقتنيها لم تواجههم اى مشاكل فى السياره المذكوره حتى الآن والقليل فقط شاء حظهم العاثر فى وجود بعض المشاكل الفنيه فى سيارتهم واعتقد ان التوكيل كفيل بحل معظم هذه المشاكل ايضا واخيرا كل سياره يوجد بها مزايا وعيوب ولا يوجد شيىء كامل فالكمال لله وحده فقط وانا من رأيى الشخصى ان المازدا لم تحقق الانتشار المطلوب حتى الآن نظرا لارتفاع قطع غيارها الباهظه للغايه فضلا عن عدم توافرها بالتوكيل نفسه لاغلب القطع وان وجدت فالسعر مبالغ فيه جدا والاهم من ذلك سعر اعاده البيع بقى فى حاله الرغبه فى البيع مش حقولك بقى صاحب السياره حيخسر فيها كام حتى ولو موديل السنه اسأل انت وحتعرف لذا فكل شخص يبحث عن سياره لراحه باله وليست سياره تخلب له الهم الخساره عند اعاده بيعها لمجرد انها سياره حلوه وشيك وموتورها قوى وخلاص فيه اشياء تانيه اهم بكتير من الشكل اما عن الموتور فلا توجد فروق شاسعه بين الصنى والمازدا فى قوه الموتور والاتزان والثبات ايضا على السرعات العاليه والتحمل ايضا فالغالبيه يبحث عن راحه البال ولا يريد سياره تجلب له الهم والشقاء والخساره فى حاله قرار البيع لا قدر الله لاى ظرف كان وفى حاله صيانتها ايضا ودمتم بخير وسلام تقبل تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 15-01-2012 الساعة 04:13 AM