العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 11-06-2011, 01:05 PM
mik_fad mik_fad غير متواجد حالياً

mik_fad is on a distinguished road
افتراضي صني و لا النترا

عايز مساعدتكم
أنا معروض عليَّ عربية الانترا 2009 اوتوماتيك ماشية 35000 كيلو بسعر 80000 جنيه وممكن اشتري صني زيرو بـ 84000 جنيه
اختار إيه ؟
قديم 11-06-2011, 05:22 PM
dahab dahab غير متواجد حالياً

dahab will become famous soon enough
افتراضي رد: صني و لا النترا

يا راجل ده كلام
محتار في إيه بس ؟
أنا مش هتكلم عن عراقة شركة نيسان و قدمها لكن هتكلم عن النقاط الأتية :
1- الصني سياة إعتمادية جدا ( بالبلدي حمالة أسية )
2- قطع غيار معمرة و بتعيش
3- سيارة ياباني ( التقفيل و المكون المصريبها محدود ) ( كراسي - كاوتش الأبواب - سماعات ........... أشياء غير مؤثرة )
4- سيارة ياباني ( شوف حضرتك الموديلات الياباني من الثمانينيات و حتي الأن ماشية و مطلوبة في سوق المستعمل
5- إنتشار السيارة بالسوق المصري خلال فترة وجيزة له دلالات كثيرة
6- توكيل و لا أروع
7- مافيهاش مشاكل صناعة تذكر و ثابتة مع السرعات الكبيرة و زنها 1100 كجم و موتورها حدث و لا حرج أنا بجيب بالعربية 180 كم ( و الله و لا أكني ماشي علي 80 كم ( أما الإلنترا خفيفة و غير متزنة علي السرعات العالية و فيها عيب صناعة بعلبة الدركسيون ا لذي يتعدي سعره 13000 جنيه )
8- كفاية إنك هتركب عربية زيرو مش محتاجة أي مصاريف فعلا و الفرق 4000 جنيه مش كتير في مقابل عربية زيرو إنت أول واحد يركبها
و الله ولي التوفيق
قديم 11-06-2011, 06:03 PM
mik_fad mik_fad غير متواجد حالياً

mik_fad is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dahab مشاهدة المشاركة

يا راجل ده كلام
محتار في إيه بس ؟
أنا مش هتكلم عن عراقة شركة نيسان و قدمها لكن هتكلم عن النقاط الأتية :
1- الصني سياة إعتمادية جدا ( بالبلدي حمالة أسية )
2- قطع غيار معمرة و بتعيش
3- سيارة ياباني ( التقفيل و المكون المصريبها محدود ) ( كراسي - كاوتش الأبواب - سماعات ........... أشياء غير مؤثرة )
4- سيارة ياباني ( شوف حضرتك الموديلات الياباني من الثمانينيات و حتي الأن ماشية و مطلوبة في سوق المستعمل
5- إنتشار السيارة بالسوق المصري خلال فترة وجيزة له دلالات كثيرة
6- توكيل و لا أروع
7- مافيهاش مشاكل صناعة تذكر و ثابتة مع السرعات الكبيرة و زنها 1100 كجم و موتورها حدث و لا حرج أنا بجيب بالعربية 180 كم ( و الله و لا أكني ماشي علي 80 كم ( أما الإلنترا خفيفة و غير متزنة علي السرعات العالية و فيها عيب صناعة بعلبة الدركسيون ا لذي يتعدي سعره 13000 جنيه )
8- كفاية إنك هتركب عربية زيرو مش محتاجة أي مصاريف فعلا و الفرق 4000 جنيه مش كتير في مقابل عربية زيرو إنت أول واحد يركبها
و الله ولي التوفيق
شكراً على ردك
معاك حق في كلامك و أنا اقتنعت بيه بس اللي مخوفني حتة التقفيل المصري
انا سمعت ان في مشاكل في العزل و سمعت ان العربية بتعوم على 160
قديم 11-06-2011, 08:17 PM
acasper3d acasper3d غير متواجد حالياً

acasper3d will become famous soon enough

انا جبت بيها 160 . بي انا عموما مليش في السرعات العالية عشان بخاف .بس هيا مش بتعوم ولا حاجة ممكن علي 170-180 .بس مين الي عايز يمشي علي سرعة زي ده.
التوكيل الي بتعامل معاه هو مركز السبع ممتاز. غير كده فرضا لو معجبكش في توكيل المحمل و مودرن موتوز و يونايتد جروب .انما النترا هو غبور . وانا جربت غبور ومنصور .الات نين تحش انهم بياخدو فلوس وخلاص بدون متحس ان في حاجة حصلت في العربية.
التقفيل المصر مش سيء وحتي الان لم اجد به عيوب والحمد الله . وهي فعلا حمالة اسية .تسارع جيد جدا بس مش زي الانترا بس كعزم صني اكبر . استهلاك البنزين والله مش عارف احدد بس انا شايفة طبيعي جايز في ناس ليها خبرة اكتر مني ممكن تفيد حضرتك . انا ركبي الالنترا في سمير الريان بس . العربية ممتازة كشكل داخلي ووسع اكبر من الصني . وفي النهاية من وجهة نظري انا شايف ان الاثنين كويسسين .بي الصني تفرق كتوكيل
قديم 11-06-2011, 08:29 PM
dahab dahab غير متواجد حالياً

dahab will become famous soon enough

زي ما قلت لحضرتك التقفيل المصري مكوناته مش مؤثر ( كراسي - سماعات - كاوتش الأبواب .....) أما موضوع العزل مش زي ما إنت فاكر
و عالعموم قبل ما تشتري حاول تجرب العربية و صدقني مش هتندم