العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 26-06-2011, 06:15 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman al-mufty مشاهدة المشاركة

تحية طيبة أنا إشتريت عربية من شخصية كبيرة في الدولة والسيارة موديلات الستينات تعتبر كلاسيك وخدتها قسط بس العربية في الثورة الأخيرة إتكسر الزجاج كلو وإتسرقت منها حاجات كتير المهم أنا إشتريتها على كده الراجل عملي توكيل إدارة فقط بكل سيارات مرسيدس هو يملكها وطبعا هو معندوش غيرها بس التوكيل
إتكتب كده عشان الرخصة ضايعة ومفيش شهادة بيانات العموم أنا إشتريت العربية وأنا مقلق بس عشان كانت المقدمة بسيطة رميت حمولي على الله وجازفت وخدتها وبعد متفقت مع الراجل إني مش حدفع أقساط شهرية وحدفعها كلها المبلغ المتبقي عند عمل توكيل بالشهر العقاري بالبيع نيجي بئه للمشكلة
رحت لمرور المعادي اللي العربية تابعة ليه وطلع موديه مكان جديد عشان أطمن من ورق العربية طبعا مرضيش حد يساعدني بالورق اللي معايه رحت بعد فترة جبت واسطة ورحت وطلبوا فلوس عشان يسمحولي بس أبص على ورق العربية بالكومبيوتر من غير ماخد نسخة رغم إن موقفي القانوني سليم وبيقولولي مفيش شهادة بيانات عشان إتحرقت ولو عايز شهادة بيانات لازم تجيب العربية تتفحص ولازم تدفع الضريبة المتأخرة من أول 2007 لغاية النهارده وبعد كده نديك شهادة بيانات طيب أنا دلوأتي محتار لأن بتاع الفحص المفتري اللي مكانو بإذن الله في النار محفوظ بيقلي لازم العربية تيجيني مفيهاش خدش عشان نعاينها قلتلو يا عم خد بصمة موتور وشاسيه عشان آخد شهادة بيانات لصاحبها عشان يعمللي توكيل بيع نهائي بيقللي لازم السيارة دايرة وماشية وأنا إحترت بعد 4 شهور لازم أودي ثمن العربية وآخد توكيل والمرور مش راضي يدي شهادة بيانات من غير مشد العربية وشد العربية لو عملتو حيكلفني كل فلوس الأقساط بتاعت الراجل فهل مفيش حلول يا أستاذنا لمشكلتي دول بتوع المرور فعلا لا أثرت فيهم ثورة ولا حاجة ورجعوا أتعس من الأول وخلاني دلوأتي الشيطان يراودني يا إما أشوف حد يعمللي شهادة بيانات بفلوس يا إما أعمل شهادة بيانات أي كلام لغاية مشد العربية وأنا راجل مليش في السكك دي فأرجو من حضرتك تلاقيلي حل لمشكلتي وهل في طريقة الراجل يعمللي توكيل بالبيع من غير وجود رخصة أو وجود شهادة بيانات هل ممكن أنقل لو الراجل كتبلي توكيل عام بممتلكاته مثلا .
اليك الحل
صاحب العربية يعملك توكيل عام فى بيع السيارات ويحدد فيه الماركة والموديل
وبكده انت مش هتحتجلة تانى

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية

قديم 27-06-2011, 01:10 PM
samirsaber samirsaber غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

samirsaber is on a distinguished road
عاجل رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidy مشاهدة المشاركة

بالنسبة لنقل الملكية
تذهب للشهر العقارى قبل انتهاء الرخصة يعنى قبل 10/8/2011
تذهب بالتوكيلات والرخصة وبطاقتك السارية
وتعمل عقد مسجل لنفسك
وبعد كده تذهب للمرور فى خلال شهر من تاريخ العقد بالتوكيلات والعقد والرخصة
اخى بارك الله فيك و شكرا على الرد
لكن حضرتك لم تخبرنى كم تكلفة كل من التسجيل و نقل الملكية و الترخيص
و ذلك للأهمية لعمل ميزانيتى و لك كل الشكر,,,,,,,,
قديم 12-07-2011, 08:08 PM
شمس الصباح شمس الصباح غير متواجد حالياً
التخصص العملى: باحث ثالث تمويل ومحاسبة فى الشهر العقارى والتوثيق

شمس الصباح is on a distinguished road
للاهمية رد: كل ما يخص الشهر العقارى

يارب يا استاذ محمد حضرتك تكون بخير وصحة وعافية ممكن حضرتك ترد عليه علشان اطمئن ان حضرتك بصحة وعافية
قديم 12-07-2011, 11:58 PM
alshura alshura غير متواجد حالياً
من انا؟: غريب الدار على دار زمانى القاسى وظلمنى
هواياتي: رحال

alshura has a spectacular aura aboutalshura has a spectacular aura about

يا اخى الفاضل انا عشت مشكله مشابهه لمشكلتك فى مرور مصر الجديده و الظابط قال لصاحب المشكله لازم ولا بد من ان صاحب السياره يعملك توكيل خاص بالبيع لنفسه وللغير و تجديد التراخيص من المرور و التكيل دا معروف فى الشهر القارى وبيتكلف 10 جنيه من غير كده المرور عمره ماحيعترف بيك
قديم 13-07-2011, 02:10 AM
ya_broker ya_broker غير متواجد حالياً

ya_broker has a spectacular aura aboutya_broker has a spectacular aura about

انا كنت بعت عربيتى من حوالى 5 سنين بتوكيل مفتوح
و بعدين اكتشفت ان المشترى لسه مسجلهاش باسمه و لسه باسمى
تنصحنى بايه (معى صوره التوكيل و مكتوب على الخلف منه استلام السياره بتاريخه و ساعته) و كمان معايه عقد بيع من بتاع المكتبات