العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 02-11-2010, 04:45 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منجاية مشاهدة المشاركة

انا عندي عربيه هل لو عملت لزوجي توكيل عام بيع للنفس وللغيروالتعامل مع المرور هل يحق له بيعها لغيره فعلا طبعا هوه التوكيل ده تهريج ؟ ولا لابد من موافقتي اولا؟ لأ طبعا وهل ممكن يغير الرخصه باسمه إذا عمل لنفسه عقد بيع شهر عقاري ممكن طبعا ينقلها باسمه في المرور

وهل لو بعد وفاتي تصبح العربيه ملكا له؟ قانونيا بمجرد الوفاة يصبح التوكيل لاغي (كأن لم يكن ) و أي تصرف بموجبه سوف يحمله هو المسئولية

وهل لو اردت الغاء التوكيل لابد من حضور الطرفين يعني انا وزوجي طبعا لازم الاثنين يكونوا معا ولا ممكن الغيه بمفردي وقت ما أشاء؟ لا
الزميلة العزيزة ،
أنا رديت علي استفساراتك اعلاه باللون الاحمر

أما من الناحية الفقهيه و الدينية

فأنا مع رأيي من رأي أ/ ذاكر مليون في الميه و اعتقد انه رد علي حضرتك بشكل وافي ده لو كنت سيادتك مسلمة الديانة طبعا

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 02-11-2010, 10:31 PM
الصورة الرمزية NASERELFHHAM
NASERELFHHAM NASERELFHHAM غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: أعمل بمصر للطيران
هواياتي: الكومبيوتر

NASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond repute

موضوع اكثر من ممتاز
جزاك الله خيرا

ما كان لله دام واتصل..وما كان لغير الله انقطع وانفصل

قديم 06-11-2010, 05:14 PM
voodoomesho voodoomesho غير متواجد حالياً

voodoomesho is on a distinguished road
افتراضي استفسار عاجل

ذهبت الى الشهر العقاري مع أحد المعارف حتى أحصل منه عل توكيل لسيارة مسجلة بإسم ابنه بعقد مسجل مكتوب فيه "بولاية والده".

قال لنا الموظف انه لا يمكن عمل توكيل وأن الحل الوحيد هو عمل عقد مسجل للمشترى اللى هو انا من البائع اللى هو والد صاحب السيارة بصفته الوصي عليه.

فأرجو أخى الكريم أن توضح لى مدى صحة هذا الكلام وما هي الطرق المتاحة حتى أتمكن من الحصول على السيارة دون عمل عقد.
قديم 07-11-2010, 11:32 AM
بانوراما* بانوراما* غير متواجد حالياً

بانوراما* is on a distinguished road

مجهود كبير يا اخ محمد جزاك الله عنا خيرا

من فضلك ياريت تقولى مصاريف تسجيل الماروتى 2009 - 3 سلندر كام
اعذرنى مش اقدرة اشوف من الجدول كويس

وهل بينطبق عليها خصم الانتاج المحلى
واجيب منين شهادة الانتاج المحلى

التعديل الأخير تم بواسطة بانوراما* ; 07-11-2010 الساعة 11:50 AM
قديم 10-11-2010, 05:50 PM
ultrasoft ultrasoft غير متواجد حالياً

ultrasoft is on a distinguished road

اخ محمد
شكرا ع المجهود الرائع لموضوعك .. اللى فادنى وفاد ناس تانية كتير .. بارك الله فيك

عندى استفسار .. اشتريت عربية .. سويفت 96 ... رخصتها لحد يونيو 2011 .. المشكلة بقى .. الرخصة مكتوبه بأسم واحده ولتكن فاطمة محمد احمد ومكتوب بجوارها والمسئول عنها احمد ابراهيم .. انا اشتريت من احمد ابراهيم بتوكيل من سفارة - لأنه مقيم بالخارج - ولما رحت للشهر العقارى .... قالى مينفعش تبيع الا لما تجيب كمان توكيل من فاطمة .. فهل ده صح .. ولا ايه بالظبط .. ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها .. وشكراً