العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 11-09-2010, 08:40 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا الاحظ وأنت خد بالك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

انتا يا استاذ ايمن كلامك مظبوط 200% بس مش هنسيب العربية وادائها وتقفيلها ونمسك في الفوانيس والدهان انا معاك انها حاجات ممكن تهز سمعتها بس بردك اسمك راكب الماني

اولا:كل سنه وحضرتك طيب وعيد سعيد عليك وعلى اسرتك الكريمه ---- كما اشكر مقدما كل من شارك وسوف يشارك برأيه فى موضوعنا هذا .... سيدى الفاضل --- عندما كتبت فى هذه الجزئيه لم تكن وليدت لحظه ولكن كانت الولاده منذ زمن بعيد --- فأنا اقصد ان ارد على كل من يتناول السيارات الصينى وهدفه فقط التشكيك لمجرد اثارة الخوف فى قلوب كل من يفكر ان يقتنى سياره صينى --- بمعنى ان هناك من يبدأ بلقشور وينتهى بلب الموضوع --- اذن والحاله هكذا فيجب التنبه لكل مايثار من موضوعات الهدف منها هو مجرد التشكيك --- صدقنى لقد واجهت مواضيع كثيره تناولت مضوع فوانيس السيارات الصينى بهذا الشكل الأمر الذى يضعك فى حصار دائم ان لم تكن مدرك مايقال فسوف ينتهى بك الأمر الى الكفر المطلق بكل ماهو صينى لمجرد الأسم --- انا عمرى 48 سنه وأتذكر حينما كنت صغير ان بطاريات الراديو الترانسستر كانت يابانى والقصافات الخاصه بتقليم الأظافركانت يابانى ولعب الأطفال والبلونات التى كانت تطير ولها صوت كانت يابانى السكاكين كانت يابانى --- وايضا القماش الصناعى مثل التتركس والديولين والترافيرا والجرسيه كانت يابانى --- ثم بدأت ثورة السيارات وبدأت بلسيارات الداتسون الأسبور زى ال 120 y والتيوتا والنيسان واتحادها مع دودج وعملوا جالنت دودج وعل فكره كان اليابانيين بيقلدوا التصميمات الأوربيه يعنى اتفرج مثلا على هذه السياره الداتسون من الأمام تذكرك بكثير من سيارات جيلها من الصناعات الأوربيه وعلى الأخص السياره بورش وفرارى --- شوفها بقى من الخلف

تذكرك وعن نفسى تذكرنى بلسياره الأيطاليه اللنشه او الألفا GT وهى داتسون ياباتى موديل 1972 Datsun 240Z--حضرتك انا قصدت ان اعطى هذا المثل لأنه هناك ايضا من يقول ان الصينيين بيسرقوا التصميمات وبيقلدوا اظن ان هذه هى نقطة البدايه يجب ان نبدا من حيث انتهى الأخرون ولكن يجب ان ننتهى باالأجاده والحدود القصوى من الأستفاده --- تتذكر حضرتك الكوريين بدأو بصناعة سياراتهم والأعتماد على تكنولجيا الأخرين يعنى مثلا الألنترا موديلات ال90 لما فوق كان الموتور هو موتور ميسوبيشى واحد كامه واثنين كامه ونيجى للكيا الشوما موديل 99 و2000 كان موتورها مازدا والدايو نبدا بلنسبه لها من البدى يعنى انظر للسياره دايو نكسيا NEXIAهذه السياره لها مودلين سيدان وهتشباك والمودليين هما البدى الخاص بلسيارة الأوبل كاديت الهتشياك والسيدان موديلات 89 و90 و92 و94حتى مواتير الدايو بدأت بتكنولجبا المواتير الألمانى يعنى الصين مش بتخترع سيستم ليها لوحدها فى مسيرة تصنيع وانتاج السيارات ولكنها بتيدأ من حيث بدأ الأخرين وذلك لأكتساب الخبره وتحاول أن تبدأ من حيث انتهى الأخرين لأكتساب الثقه وجذب رؤس الأموال والشراكه مع كبريات الشركات المنتجه للسيارات فى العالم وتكون النتيجه الأنطلاق الى أفق التقدم --- وهاهى الأن ثانى اكبر اقتصادى عالمى بعد الولايات المتحده الأمريكيه --- طبعا انا مش بقول كده علشان بقيت نسيب عائلى لهم بما اننى امتلك سياره جاك بلطبع لالالالالالالالالالالا وإلا اكون متحيز لمنتجى وفى هذه الحاله ابقى بدحك على نفسى لأنى لااملك سياره خارقه لأنه اكيد هيكون فى عيوب وكل شىء من صنع البشر لايطلب منه الكمال لأنه للخالق الجبار سبحانه وتعالى --- وأسف على الأطاله .......
قديم 11-09-2010, 08:43 PM
الصورة الرمزية aymanlaw

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا الاحظ وأنت خد بالك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

corsair

رد: أنا الاحظ وأنت خد بالك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انتا يا استاذ ايمن كلامك مظبوط 200% بس مش هنسيب العربية وادائها وتقفيلها ونمسك في الفوانيس والدهان انا معاك انها حاجات ممكن تهز سمعتها بس بردك اسمك راكب الماني

صح ولا غلط

اولا:كل سنه وحضرتك طيب وعيد سعيد عليك وعلى اسرتك الكريمه ---- كما اشكر مقدما كل من شارك وسوف يشارك برأيه فى موضوعنا هذا .... سيدى الفاضل --- عندما كتبت فى هذه الجزئيه لم تكن وليدت لحظه ولكن كانت الولاده منذ زمن بعيد --- فأنا اقصد ان ارد على كل من يتناول السيارات الصينى وهدفه فقط التشكيك لمجرد اثارة الخوف فى قلوب كل من يفكر ان يقتنى سياره صينى --- بمعنى ان هناك من يبدأ بلقشور وينتهى بلب الموضوع --- اذن والحاله هكذا فيجب التنبه لكل مايثار من موضوعات الهدف منها هو مجرد التشكيك --- صدقنى لقد واجهت مواضيع كثيره تناولت مضوع فوانيس السيارات الصينى بهذا الشكل الأمر الذى يضعك فى حصار دائم ان لم تكن مدرك مايقال فسوف ينتهى بك الأمر الى الكفر المطلق بكل ماهو صينى لمجرد الأسم --- انا عمرى 48 سنه وأتذكر حينما كنت صغير ان بطاريات الراديو الترانسستر كانت يابانى والقصافات الخاصه بتقليم الأظافركانت يابانى ولعب الأطفال والبلونات التى كانت تطير ولها صوت كانت يابانى السكاكين كانت يابانى --- وايضا القماش الصناعى مثل التتركس والديولين والترافيرا والجرسيه كانت يابانى --- ثم بدأت ثورة السيارات وبدأت بلسيارات الداتسون الأسبور زى ال 120 y والتيوتا والنيسان واتحادها مع دودج وعملوا جالنت دودج وعل فكره كان اليابانيين بيقلدوا التصميمات الأوربيه يعنى اتفرج مثلا على هذه السياره الداتسون من الأمام تذكرك بكثير من سيارات جيلها من الصناعات الأوربيه وعلى الأخص السياره بورش وفرارى --- شوفها بقى من الخلف

تذكرك وعن نفسى تذكرنى بلسياره الأيطاليه اللنشه او الألفا GT وهى داتسون ياباتى موديل 1972 Datsun 240Z--حضرتك انا قصدت ان اعطى هذا المثل لأنه هناك ايضا من يقول ان الصينيين بيسرقوا التصميمات وبيقلدوا اظن ان هذه هى نقطة البدايه يجب ان نبدا من حيث انتهى الأخرون ولكن يجب ان ننتهى باالأجاده والحدود القصوى من الأستفاده --- تتذكر حضرتك الكوريين بدأو بصناعة سياراتهم والأعتماد على تكنولجيا الأخرين يعنى مثلا الألنترا موديلات ال90 لما فوق كان الموتور هو موتور ميسوبيشى واحد كامه واثنين كامه ونيجى للكيا الشوما موديل 99 و2000 كان موتورها مازدا والدايو نبدا بلنسبه لها من البدى يعنى انظر للسياره دايو نكسيا NEXIAهذه السياره لها مودلين سيدان وهتشباك والمودليين هما البدى الخاص بلسيارة الأوبل كاديت الهتشياك والسيدان موديلات 89 و90 و92 و94حتى مواتير الدايو بدأت بتكنولجبا المواتير الألمانى يعنى الصين مش بتخترع سيستم ليها لوحدها فى مسيرة تصنيع وانتاج السيارات ولكنها بتيدأ من حيث بدأ الأخرين وذلك لأكتساب الخبره وتحاول أن تبدأ من حيث انتهى الأخرين لتكتسباراكه التى هدفها الأنطلاق الى افق التقدم --- وهاهى الأن ثانى اكبر اقتصادى عالمى بعد الولايات المتحده الأمريكيه --- طبعا انا مش بقول كده علشان بقيت نسيب عائلى لهم بما اننى امتلك سياره جاك بلطبع لالالالالالالالالالالا وإلا اكون متحيز لمنتجى وفى هذه الحاله ابقى بدحك على نفسى لأنى لااملك سياره خارقه لأنه اكيد هيكون فى عيوب وكل شىء من صنع البشر لايطلب منه الكمال لأنه للخالق الجبار سبحانه وتعالى --- وأسف على الأطاله .......
قديم 11-09-2010, 09:27 PM
الصورة الرمزية aymanlaw

هاهى المقارانات التى لاتستند على نظرية الاطلاق وعلى تسمية (العربية صينى ياعم)
قديم 16-09-2010, 08:25 PM
mekololo mekololo غير متواجد حالياً

mekololo is on a distinguished road

كلامك صح يا استاذ ايمن اخويا كان مأجر سيارة جيتا 2009 هاى لين وكان كمبيوتر التزحلق معطل رغم أن السيارة عملة 16000 كم ثمنة 4500 جنية وقبل منصل السا حل كانت العجلة الخفيلية أنفجرت لكن الحق يقال أن خامات السيارة فوق الممتازة والثبات ولكن لاتوجد سيارة خالية من العيوب
قديم 16-09-2010, 11:13 PM
الصورة الرمزية aymanlaw

الف سلامه -- لحضرتك ولأخيك العزيز -- ربنا يسلم طرقنا جميعا --- واشكرك شكرا جزيلا للتواصل -- الهدف النهائى هو خلاصة الخبرات وان نتعلم من الأخطاء -- فمن موضوع لموضوع وفكره لفكره تكون النتيجه مجموعة خبرات ومعلومات نفيد ونستفيد -- اشكرك مره اخرى وكل سنه وحضرتك بخير