العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 04-08-2009, 04:25 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و سقط حبى للبرافو ......وقلبى يبكي لفراقها

و بأذن الله أنا ÷اسافر الساحل بكرة ...بس هاكون على إتصال بيكو برضه...و أول ما أرجع ...ربنا هايوجهنى لواحدة فيهم و هاخلص فوراً بمشيئة الله

يالا سلام بق .....انا عاوز أنام اركم قريبا و أكيد إحنا لازم نتبادل الموبيلات قريبا عشان نتقابل ...عشان الصحبة الحلوة دى تكمل و نتعرف أكتر
تروح و ترجع بالسلامه يا باشا
و احنا عاوزين نشوفك اكتر ما انت عاوز تشوفنا بالتأكيد
و حاول بقي تيجي في الافطار الجماعي بتاع رمضان طالما مقابله الاسبوع دا فلتت منك
احنا عموما بنتقابل كل شهر مره.

حـازم خـضـر

قديم 04-08-2009, 05:44 AM
leaderzefo leaderzefo غير متواجد حالياً

leaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond reputeleaderzefo has a reputation beyond repute
رد: و سقط حبى للبرافو ......وقلبى يبكي لفراقها

يارااااااااجل حد يسيب البرافو اللى واخدة 5 نجوم فتقييم السيفتى ويجيب ليون ذات ال 4 نجوم طبعا مفيش مقارنة والأمر محسوم طالما انك هتشترى نفس فئة البرافو اللى فيها ايرباجز مطابقة للنسحة اللى دخلت الاختبارات يعنى شوف البرافو ولا الليون فيها ايرباجز اكتر وكده هتقدر تحدد انهو أئمن بالنسبة للنسخ اللى بتتباع هنا.

هقلك كلمتين من واحد صاحبي ومش مقصود بيهم اى تجريح وهو بيقلهم بطريقة كوميدية

"أنت مش محسوك انت شخصية Hesitated اقعد لف حوالين نفسك كده...."

فعلاً لازم تخرج نفسك من الدايرة المغلقة اللى انت فيها والا هتفضل تلف حوالين نفسك لازم تاخد القرار وبدون الدخول فنمط الشخصية الهيزتيدد وحط لنفسك اولويات والموضوع مش صعب قول انا عاوز العربية فيها 1 2 3 ومينفعش مظهر العربية وبريقها هو اللى يخليك تفضل محتار دى ولا دى ولا دى فى حاجات اساسية لازم تختار بناء عليها واخر حاجة تفاضل بقى فالشكل وبردو فزمن بسيط لأن فالأخر دول 150 ألف مش مليون ونص وركز فاختيارك على المعاملة اللى هتقابلها فالصيانات الدورية من التوكيل بردو...بالتوفيق
قديم 04-08-2009, 09:38 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

صباح الخير عليكوا جميعا

أنا من كتر ما المقاله إستفزتني .... وبما أن شغلي بالقرب من أومترا - الدقي ... ذهبت لهم بالأمس في الساعه الخامسه عصرا أبص على العربيه عن كثب وعن قرب .... أشوف فين المشكله
وبصراحه ياهندسه وجدت التالي:

أولا ملحوظه هامه جدا : لم أجد بالصاله للأسف الموديل إللي بـ 149ألف عشان أعرف أديك رأيي عن كثب وواقع عين مهندس معماري (غلبان بس مهتم بالتصميم برضه زي حلاتك بس واقعي وحقدر أحكم على الموضوع بشكل موضوعي أكتر لأني مش حشتري أنا مجرد بكون رأي وفكره مش أكتر ) فلم يكن يقف من برافو هناك ساعة مارحتلهم غير عربيتين من نوع برافو (ده طبعا غير اللينيا و الـ 500 العزيزه)

لقد وجدت مواصفتين منها الأول بـ 135ألف والثانيه بـ 175ألف (ويالها من سياره إللي بـ 175ألف)
فقلت أبص على الإتنين ... قعدت جوه الأولى بتاعة الـ 135ألف
ووجدت أن بها كل شيء على قدر معقول من الجوده وحسن التقفيل وإن لم يكن عاجني إن التابلوه من فوق (يعني من عند الزجاج الأمامي لحد قدام من خامات بلاستيكيه (تقدر تطبل عليه... مع الإعتذار)
ولكن بقية الخامات والتقفيل جيد جدا وحركة الفتيس الأوتوماتيك شكلها حلو بصراحه
لكن السياره من الخلف ديقه حبتين أنا ظبط الكرسي الأمامي بتاع السائق واللي جنبه على قعدتي (في حين إن فيه ناس بتتجعص في الكرسي بزياده نتيجة الحجم أو العاده)
فوجدت أن ركبي ضاربه في ظهر كلا الراكبين الأماميين (كل ده والراجل عمال يبحلق فيا مش فاهم أنا بعمل إيه بس بصراحه مانطقش بكلمه غير لما سألته في الأول ديه بكام وديه بكام وفين إللي بـ 149ألف وقالي ماسبف وإنتهى دوره بالنسبه ليه)
بعد كده نزلت وأنا مخنوق من الكنبه الخلفيه لضيق القعده بشكل متعب
فتحت الشنطه لقيتها معقوله جدا وتكاد تكون كبيره نسبيا ... وإستغربت وقلت في عقل بالي يادي الغباء مكانوا وسعوا الكنبه الخلفيه على حساب الشنطه شويه (دي عربيه هاتشباك وموضوع حجم الشنطه مش مهم أوي)

ومن ثم ذهبت للساحره إللي بـ 175ألف (ولكنها مانيوال فقط..... 150 حصان)....... تقفيل وجوده وجلد وخياطه ولون مش عادي داخلي أو خارجي
فلونها بالخارج أسود وجنوطها مأكسده على أسود .... ومن الداخل لون أسود في أحمر جلد في قماش وبخياطه قمه في الروعه والشكل الرياضي بلون أحمر حتى بالطاره جلد وبخياطه حمراء جامده من الآخر
ولكن بالفعل التكييف زرايره عجيبه حبتين زي ماقلت ياهندسه ولكن مقبوله (إحنا مش حنكون بنتخانق مع العربيه) فأجده مش بطال
وسيستم صوت جامد وبصب ووفر بالشنطه مدمج بطريقه هايله جدا ولكن عيب الجلوس الخلفي لايغتفر في سياره أصلا أبعادها ليست بالقليله !!!!!!!

رأيي شاور نفسك تاني وبص على الموجوده بـ 135ألف يمكن تقنعك لو مش مهم موضوع الكنبه الخلفيه بالنسبه ليك
ولو مهم لاتتعب نفسك وفكر في الألماني كما سبق وقلت ليك
هاتها ياسيدي BMW 116 هاتشباك وحتلاقي منها سيارات بأسعار محروقه زيرو من بتاعة فودافون
وفيه واحد على فكره بالمنتدى بيعلن عن واحده من بتوع فودافون زيرو للبيع بسعر مغري جدا

ولك تحياتي ياهندسه
كان معكم أحمد كامل
محدثكم من القاهره - الدقي

قديم 04-08-2009, 12:11 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

واضح يا اتش باشا ... انك تقريبا اتفرحت على كل العربيات اللي في رينج ال 150 ...
و انك ميال لحاجه اوروبي هاتشباك بمواصفات محترمه وجوده خامات و تقفيل ...
لكن مقلتش رأيك في الاسترا ...

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 04-08-2009 الساعة 12:14 PM
قديم 04-08-2009, 06:52 PM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

خلى بالك يا اتش انى قولت انى كنت هجيب اللى ب 150000
أكيد شوفتها
و شفت كمان اللى ب135000 مع محمد كمال
يعنى شوفت الاتنين
على فكرة أنا طولى 180 سم و وزنى 125 كجم
احسبها انت بأه

www.darelhasanat.jeeran.com

الكلمات الدليلية
fiat, فيات برافو