العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 29-12-2011, 03:02 AM
ahmed zohier ahmed zohier غير متواجد حالياً

ahmed zohier is on a distinguished road
افتراضي رد: بخصوص صاج BYD f3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

ياجماعة صلوا على النبى انا شايف الموضوع بسيط والاخ احمد ده رايه وهو حر فيه ودايما كل شئ له range من الاراء ودائما هناك طرفان ووسط وخير الامور الوسط والاخ احمد يتبع احد طرفى الاراء وهو انه العربية موش عاجباه خالص
لكن راى معظم وليس كل ملاك السيارة على خلاف ذلك ودائما الراى الصحيح بيكون راى الاغلبية وبالذات الناس فى مصر صاحيين ومفتحين اوى وموش بسهولة هيقتنعوا بشئ الا بعد تجربته وسؤال الاخرين عليه وقتله بحثا
فنرجو ان تنخفض حدة النقاش والا تؤخذ الامور بشكل شخصى ومرحبا بالاخ احمد على كل الاحوال ساء من المعجبين ام من الكارهين للسيارة
تقبلوا تحياتى
والله انا من المعجبين بالعربيه وديه كانت احسن عربيه من حيث الامكانيات اللي في ثمنها بس ده ميمنعش انو يكون فيها عيوب ومش شرط يعني انو علشان الفتيس عندي بيعض يبقى عند الكل بيعض ومش شرط انو التيل عندي بيصفر يبقى عند الكل وكمان انا كنت بقول وجهة نظري في العربيه وده مش عيب وعموما حصل خير
قديم 31-12-2011, 12:06 AM
transporter transporter غير متواجد حالياً
من انا؟: إنسان
التخصص العملى: مدرب مصارعة وخبير مساج وتأهيل إصابات الملاعب
هواياتي: السيارات - تدريب كلاب الحراسة والصيد والصقور

transporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed zohier مشاهدة المشاركة

يا حبيبي باين عليك خفيف الظل اقسم بالله اقسم بالله اقسم بالله انك كداب لأنو انتا اساسا مكلمتنيش وقولتلي عايز اشتري العربيه وكمان انا اساسا مش عارضها للبيع وعلى فكره انا كل يوم بدخل المنتدى وممكن الادمن يقولك حاجه زي كده لما يبص على ال ip adress بتاعي وبدخل المنتدى من قبل ما كانت byd بتتجمع في مصر
بس انا مش تافه علشان ادخل اكتب اي حاجه علشان ازود مشاركاتي وكمان يا استاذي العيوب اللي بتكلم عليها موجوده وبذات حوار الفتيس انو خشن وبيطلع اصوات في النقل وبيعض
وكمان انتا بتقول عليا خاف وجري ومن 45 يوم لا حس ولا خبر اديني دخلت اهوا وجيتلك سمعني بقا ردك يا خفيف الظل
....
أولا" أسلوبك سوقي ومبتذل كما يتضح من بدايات كلامك يا ثقيل الظل_أما نعتك لي بالكاذب ثم قسمك ثلاث مرات علي ذلك فهذه الصفة مردودة عليك وسوف أُبين ذلك لاحقا" (ليس لك ولكن لكل عضو محترم سيقرأ الموضوع من بعد)
أما أنت يا من بدأت مشاركتك بهذا الموضوع بهدف واحد وهو الدعاية السيئة للسيارة_كذبا" وتدليسا"_وأتحفتنا برزمة من العيوب لم تترك شيء في السيارة إلا وذممت فيه_لهدف في نفسك المريضة_فليس لك عندي رد يليق بك سوي أبيات من ديوان الإمام الشافعي رحمه الله ميًتا"_وأسأله الرحمة لنا أحياء من أمثالك_فلك أقول
يخاطبُني السفيهُ بكل قبح...........فأكرهُ أن أكونَ لهُ مُجيبا
يزيدُ سفاهة" فأزيدُحلما"...........كعو د زادهُ الإحراقُ طيبا
إذا نطق السفيهُ فلن أُجبهُ...........فخير" من إجابته السكوت
إن كلمتهُ فرجت عنهُ...........وإن خليتهُ كمدا" يموت
وأما نعتك للأخرين بالكذب فسأُبين لكل الأعضاء أنه مردود عليك وكما ذُكر بالمثل العربي القديم ))رمتني بدائها وانسلًت(( والذي أُعيدت صياغتهُ في أمثالنا المعاصرة ولكن بصيغة لا يليق بي أن أذكرها _ولكن أظنك تعرف ما أقصد يا ثقيل الظل_ولعلك تقرأها مني صريحة وليس بأسلوب الجبناء الًذين يصفون الناس بصفة ما بطريقة ساخرة وهم يقصدون عكسها.

هالة" تتوهجُ حولك...تجذبُنا كفراش البحر
بعيدا" عن المُدُن الشاطئية...والجُزُر الآدمية
حين يغمُرُ وجهك بالنور نهرُ العذاب
فنري فيك سمت التفرد والخطر المستطاب
وأحزانُ كهل حكيم...وألامُ حُلم الشباب
ونري الحزن في الوطن المبتلي المغتاب
فادحا" فادحا...فاضحا" فاضحا
قديم 31-12-2011, 12:44 AM

transporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة transporter مشاهدة المشاركة

أخانا كياسيفيا ذو خبرة يعتمد عليها ولا يتحدث معلقا" علي كلام سيادتك لمجاملة السيارة مثلا" (علي إعتبار أنها أنثي):fun_36_ 3_13[1]: _ولقد فند كلام سيادتك بكل تفاصيله فما وجدنا منك رد"غير غير الإستخفاف والإتهام للمشاركين_رغم أن شكاواك من السيارة غير منطقية وتنم في أجزاء منها علي عدم دراية منك بالبطاقة الفنية للسيارة_وكان ذلك واضحا" عندما بثثت لنا شكواك من معدل إستهلاك الوقود المرتفع!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!! وختاما"مرحبا" بك عضو جديد بالمنتدي_وإذاكنت تريد بيع السيارة فأنا علي إستعداد للشراء.
......
هذه هي مشاركتي السابقة ردا" علي الأُستاذ أحمد بك زاهر_والتي طلبت منه فيها أدلة علي ما يدعيه من عيوب فاقت الخيال بالسيارة_والتي فندها له العضو المحترم ((كيا سيفيا)) فلم نجد منهُ غير أسلوب مبتذل مُتهكم_كعادة الضعفاء الًذين لا يملكون الحجج المنطقية لتعضيد رأيهم_فيلجأون لتخويف المخالفين لهم في الرأي بهذا الأُسلوب الساخر والمبتذل_وإرهابهم _ولعلكم تلاحظون ترحيبي به ليشاركنا الرأي في هذا المنتدي الجميل بموضوعية وحيادية وتجرد_وعرضت عليه كما قرأتم شراء سيارته ما دام يعتبرها سيارة مليييييئة بكل هذه العيوب_وها نحن نراه يقسم ثلاث مرات أنني كاذب ولم أعرض عليه شرائها_فيا أُستاذ أحمد بك زاهر ((إذا أردت أنت أن تكون كذوووووبا" _ فكُن ذكُووووورا")) أو علي الأقل كن ذكيا" وعُد وأقرأ المشاركة ولو مرة_قبل أن تسيء الأدب مع الأخرين وتتهمهم بالكذب.

قديم 31-12-2011, 02:14 AM

أخانا كياسيفيا ذو خبرة يعتمد عليها ولا يتحدث معلقا" علي كلام سيادتك لمجاملة السيارة مثلا" (علي إعتبار أنها أنثي):fun_36_ 3_13[1]: _ولقد فند كلام سيادتك بكل تفاصيله فما وجدنا منك رد"غير غير الإستخفاف والإتهام للمشاركين_رغم أن شكاواك من السيارة غير منطقية وتنم في أجزاء منها علي عدم دراية منك بالبطاقة الفنية للسيارة_وكان ذلك واضحا" عندما بثثت لنا شكواك من معدل إستهلاك الوقود المرتفع!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!! وختاما"مرحبا" بك عضو جديد بالمنتدي_وإذاكنت تريد بيع السيارة فأنا علي إستعداد للشراء.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed zohier مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا كنت من اشد المعجبين للعربيه في الاول لكن وبعدين طلع فيها مشاكل ملهاش اول من اخر وامشي معايا واحده واحده ولو حد معندوش العيوب ديه يرد :-
1- العربيه صاجها اخف منما يمكن يعني لو خبط في عجله الصاج هيطبق ولو حد سند عليها الصاج هيطبق ومع اول شهر هتلاقي الصاج عمل نقر كتير واضعف حاجه فيها الابواب .

2- العربيه الفتيس بتاعها خشن كأنك راكب عربيه شاهين واسوأ واتحدى اي واحد يقدر ينقل من الثاني للأول وهو ماشي لازم تقف تماما علشان تجيب الغيار والفتيس وانتا بتنقل تحس انو فيه تروس بتتكسر .

3- بالنسبه لمشكله التيل كل ما هدوس فرامل على البطىء هتسمع صفاره عاليه وحتى لو غيرتو في التوكيل او بره هتلاقي نفس المشكله وكل الناس بتشتكي من العيب ده .

4- العربيه في المطبات ناشفه والمساعدين بتوع العربيه اسوأ منما يمكن واللي مش مصدق روح كده عند شنطه العربيه واضغط بأيدك هتسمع صوت تزيق ورزع .

5- وانتا ماشي براحه على الغيار الاول والثاني هتسمع صوت ونه بروح مع الفرامل .

6- صوت الماتور بعد 100كم عالي جدا جدا جدا .

7- استهلاك البنزين عالي يعني الصفيحه هتعمل 350-370 كم

8- دريكسيون العربيه سعات بيكون خفيف وسعات بيكون تقيل جدا .

غير كده والاهم تقفيل العربيه ردىء وتحس انو معمول عند توكيل بليه
والعربيه بيبان عليها الاهلاك بسرعه وسعرها لو هتبيعها مستعمل بيخسر حوالي 15000 جنيه
وربنا يستر عليا وعلى اللي راكبها

[SIZE="6"] ......
هذه هي المشلركة الأصلية للأُستاذ أخمد بك زاهر _والًتي بث لنا فيها مُر الشكوي من ردائة السيارة جملة" وتفصيلا"_ والتي تحتوي علي أشياء لا يصدقها عقل_إلا من يتمتع بخيال خصب ويؤمن بحرية الإبداع المطلقة_مثل الأُستاذ أحمد بك زاهر_الذي نراه يشتكي مثلا" في شكواه رقم 5 يحذرنا أننا سنسمع صوت (ونًة)لوما نمشي برارررراحة علي الغيار الأول والثاني!!!! والأغرب أن الصوت يختفي لما تضغط علي المكابح!!!! أما في شكواه رقم 8 فالستيرنج ساعات بيلاقيه خفيف !!! وساعات بيلاقيه تقييييل جداااااااااا"_ إزززززاي؟؟؟ الله أعلم.
أما العيب الرهيييييب فهو معدل إستهلاك الوقود اللا معقول كما في شكواه رقم 7 _وهو أن الصفيحة(ومقدارها 20 لتر)كما يعلم الجميع_تجعله يسير بالسيارة مسافة ما بين 350كم و370كم !!! ومش عاجبه هذا المُعدل!!!!!!!!!!! يعني اللتر الواحد بيمشي سيارتهُ السيئة جدا" من كل النواحي((حسب وصفُه لها)) اللتر بيمشيها 18.5 كم_وهذا في رأيي كذب وجهل مضروبين في الخلاط_ وعندما وضحنا له أن هذا معدل غير معقول من فرط روعتُه_ أحس أن الكذبة واسعة جدا"_ولن تتقبلها عقول أكثر القراء إيمانا" بحرية الإبداع_واستشعر أن من بين جمهوره بعض النقاد_ فعاد في مشاركاته اللاحقة بعد أن إحتجب عنا مدة تقترب من 50 يوم_وتساءل في مشاركة أخري قائلا"((يعني 350كم في ا(لتنك) مش كتير؟؟ ال56لتر؟؟؟كما أبدع لنا الأستاذ أحمد بك زاهر_بأن التنك لغاية الزور بياخد 56 لتر بالضبط_ده علي إعتبار إن سيادته بيمشي بالسيارة لحد ما التنك يفضي خالص والسيارة يبطل!!! فيزُقها لأقرب بنزينة ويفولها لحد الزور فتاخُد 56 لتر بالتمام والكمال_لاحظوا هنا أنه يحاول التملص من المعدل الأول الذي ذكرهُ بكل وضوح في شكواه التي تحمل ((رقم7))وختاما" أقول لهُ مرة" أُخري ))إذا أردت أن تكون كذوووووبا"_فكُن ذكُووووورا". /SIZE]

قديم 31-12-2011, 02:48 AM
ahmed zohier ahmed zohier غير متواجد حالياً

ahmed zohier is on a distinguished road

[SIZE="6"] ......
هذه هي المشلركة الأصلية للأُستاذ أخمد بك زاهر _والًتي بث لنا فيها مُر الشكوي من ردائة السيارة جملة" وتفصيلا"_ والتي تحتوي علي أشياء لا يصدقها عقل_إلا من يتمتع بخيال خصب ويؤمن بحرية الإبداع المطلقة_مثل الأُستاذ أحمد بك زاهر_الذي نراه يشتكي مثلا" في شكواه رقم 5 يحذرنا أننا سنسمع صوت (ونًة)لوما نمشي برارررراحة علي الغيار الأول والثاني!!!! والأغرب أن الصوت يختفي لما تضغط علي المكابح!!!! أما في شكواه رقم 8 فالستيرنج ساعات بيلاقيه خفيف !!! وساعات بيلاقيه تقييييل جداااااااااا"_ إزززززاي؟؟؟ الله أعلم.
أما العيب الرهيييييب فهو معدل إستهلاك الوقود اللا معقول كما في شكواه رقم 7 _وهو أن الصفيحة(ومقدارها 20 لتر)كما يعلم الجميع_تجعله يسير بالسيارة مسافة ما بين 350كم و370كم !!! ومش عاجبه هذا المُعدل!!!!!!!!!!! يعني اللتر الواحد بيمشي سيارتهُ السيئة جدا" من كل النواحي((حسب وصفُه لها)) اللتر بيمشيها 18.5 كم_وهذا في رأيي كذب وجهل مضروبين في الخلاط_ وعندما وضحنا له أن هذا معدل غير معقول من فرط روعتُه_ أحس أن الكذبة واسعة جدا"_ولن تتقبلها عقول أكثر القراء إيمانا" بحرية الإبداع_واستشعر أن من بين جمهوره بعض النقاد_ فعاد في مشاركاته اللاحقة بعد أن إحتجب عنا مدة تقترب من 50 يوم_وتساءل في مشاركة أخري قائلا"((يعني 350كم في ا(لتنك) مش كتير؟؟ ال56لتر؟؟؟كما أبدع لنا الأستاذ أحمد بك زاهر_بأن التنك لغاية الزور بياخد 56 لتر بالضبط_ده علي إعتبار إن سيادته بيمشي بالسيارة لحد ما التنك يفضي خالص والسيارة يبطل!!! فيزُقها لأقرب بنزينة ويفولها لحد الزور فتاخُد 56 لتر بالتمام والكمال_لاحظوا هنا أنه يحاول التملص من المعدل الأول الذي ذكرهُ بكل وضوح في شكواه التي تحمل ((رقم7))وختاما" أقول لهُ مرة" أُخري ))إذا أردت أن تكون كذوووووبا"_فكُن ذكُووووورا". /SIZE]
بص يا استاذ transporter انا يوم ما قلت انو الصفيحه بتمشي 370 كم والله كنت فاكر معنى الصفيحه انو التانك وثانيا يوم ما جيت قولتلك انك كاذب ولم تعرض علي شراء السياره لاني لم اقرأ ردك الاول وكل الذي قرأته سخريتك مني عندما قلت العضو اختفى منذ 45 يوم
والعربيه بتاخد 56 لتر وجرب كدا امشي بعد ما لمبه البنزين تنور 80 كم وفول بعدها شوف هتاخد بكام وكمان صحيح اللي يشوفك وانتا بتتكلم لغه عربيه واشعار ميعرفكش وانتا كنت بتهزر وتقول العضو اختفى منذ 45 يوم
وعموما انا اسف اني ذكرتك بالكاذب لكني لم اكن ارى مشاركتك ولكن بالنسبه للعيوب لسه هفضل اقولها ومقتنع بيها .