العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 12-10-2010, 07:14 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future
للاهمية سؤال للخبراء....لازم اغير فلتر زيت الفتيس الأوتوماتك لم اغير الزيت

السلام عليكم اعضاء منتدانا الحبيب
استفسار صغير للخبراء
هل لازم اغير فلتر زيت الفتيس الاوتوماتك لما اغير زيت الفتيس بعد 40 الف كيلو
مع العلم ان جدول الصيانة مذكرش حاجة عن تغيير فلتر زيت الفتيس
بس في ناس قالت لي ان من الافضل انك تغير فلتر او مصفة الزيت اللي جوه الفتيس علشان بتبقة مليانه شوائب
العربية ماتركس 2009 (الشكل القديم)
شكراً افادكم الله

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365
قديم 12-10-2010, 08:17 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of
افتراضي رد: سؤال للخبراء....لازم اغير فلتر زيت الفتيس الأوتوماتك لم اغير الزيت

والله يا بدر المفروض ان اى زيت فى السيارة بيتغير كل فترة بالنسبة لزيت الفتيس الاوتوماتيك المفروض انك بتعمل له اختبار كل فترة وتقيس مستواة وتقريبا لو كان مستوى الزيت ناقص بتذوده هو لونة احمر ومعروف فى اغلب الاماكن وحاول ديما تجيب نوع واحد ومتنوعش وجيب افضل نوع لان الزيت هو روح الفتيس الاوتو وفى الصيف او فى الشتا بالنهار والجود دافى او حر الزيت بيتاكل وبيقل وخد باللك ان العربية كل ما الزيت بتا الاوتو يبق قديم كل ما هتلاقى العربية سحبها اضعف وكمان تحس ان الغيار بينقل بالضالين وعموما المنتدى هنا فى خبراء افضل منى ياريت لو يفيدونا بردوا

قديم 12-10-2010, 08:23 PM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough

ممكن تغيره مفيش مشاكل .... لكن انا رايى ان العربيه حديثه و لسه بدرى على الكلام دا فيها لان فلتر زيت الفتيس دا مش ضرورى تغيره اوى

اللهم ولى أمورنا خيارنا و لا تولى أمورنا شرارنا
قديم 12-10-2010, 08:26 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future

شكرا يا إساف باشا علي الرد السريع بس انا عايز استفسر عن تغيير فلتر زيت الفتيس لازم يتغير مع الزيت ولا لا علشان ده حوار وفك كرتيرة ويومين شغل

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365
قديم 12-10-2010, 09:14 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

بص ابق اشترى نوع كويس وخليه معاك فى العربية وبعد كده اعمل الفحص بتاع زيت الفتيس دور عليه هنا فى المنتدى هتلاقية مشروح هو تقريبا بتشوف الزيت واصل لائ علامة والعربية دايرة وبعد كده بتدي غيار وانت رافع فرامل اليد طبعا علشان العربية متتحركش وبعد كده بتشوف الزيت مستواه اية والعربية واخده غيار وتشوف لونة بردوا ولو ناقص ابق زودة فقط وريح دماغك من قصة انك تغيرة كلة