العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 31-07-2010, 12:01 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: هيوانداي افضل ماركة مفضلة للمصرين المركز الاول بلا منافس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng . Mano مشاهدة المشاركة

ايه يا جدعان اللى بيحصل ده ؟؟؟ كل ده علشان الهيونداى !!!what استفتاء كونتكت كارز فعلا كان على اكتر عربية انتشار فى مصر او بمعنى اصح : ايه العربية المفضلة بالنسبة لك ؟ و فعلا الهيونداى خدت المركز الاول ،
و اعتقد ان كورسير كان قصده ان الهيونداى تنافس الالمانى فى موضوع انتشار قطع الغيار اللى ممكن تلاقيها عند اى حد و كمان رخص اسعارها و اقتصادية التشغيل ، و المواتير الجامدة جدا ( فى الموديلات الحديثة ) ، و انتشار مراكز الصيانة . اعتقد ان كل دى عوامل لو توافرت فى ماركة معينة حتخلى الماركة دى واخدة المركز الاول فى كل حاجة ، فى القبول لدى الناس ( فى ظل الظروف الاقتصادية دى ) ، و فى الانتشار و ...........الخ . و فعلا هو عنده برده حق ان السوناتا و الافانتى الجديدة و الجينسيس و الكوبيه و ال ix35 تنافس الالمانى بجدارة للتكنولوجيا العالية جدا و المحركات الجبارة و الخامات الممتازة ، و فعلا انا ركبت السوناتا الجديدة فى اوتوماك ولاحظت ده بنفسى .
و كمان الاوروبى اصبح فيه اخطاء و عيوب قاتلة ، اقل شركة عمرها ما عملتها ( مش حقول الهيونداى ) ، زى من اسبوع فى ملحق سيارات الاهرام قريت ان شركة رينو سحبت عدد كبير جدا من الفلوانس الجديدة من دول الخليج بسبب عيوب فى صبابات المحرك . و برده كان من فترة ايام مشكلة تويوتا ، السيتروين كان فيها عيوب فى الايرباجز . و كل اللى بنسمعه عن هيونداى ( بالنسبة للعربيات اقل من 100 الف ) ان الثبات وحش بعد ال 120 ولا ال140 و الفرامل مش قد كده على السرعات العالية و الخامات ليست بالمستوى المطلوب ( و ان كانت حاجات مش قاتلة و ممكن حلها بطرق بسيطة ) 0000 ، طيب ما ده شئ متوقع فى عربيات ب 60 ولا 70 الف جنيه و منها الى متجمع كمان فى مصر ... معلش طولت عليكم ، بس الموضوع بجد شدنى و حبيت اقول رأى بحيادية . تقبلوا تحياتى ؛

الله عليك يا كبير اديهم مترحمهمش والله كلام مفيش بعديه اي كلام تاني يتقال
قديم 31-07-2010, 04:55 AM
الصورة الرمزية ahmed.bahlol
ahmed.bahlol ahmed.bahlol غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد محمد الطوخي بهلول
التخصص العملى: معيد الميكروبيولوجيا الزراعية بكلية الزراعة - جامعة بنها
هواياتي: الانترنت - كرة القدم - السيارات

ahmed.bahlol has a spectacular aura aboutahmed.bahlol has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يا ابو حميد انا اتاكدت دلوقتي انك بتابع اخبار محليه بس حاول كدا تدخل علي الدول الاوروبية وامريكا وتشوف وضع هيوانداي عامل ازاي هناك وكمان الناس هناك مبتركبش اي عربية علشان بس تبقي عارف

قوله يا ابوحميد علشات يصدق بس
احمد بيه ممدوح انا اقصد العربيات ذات فئة معينة من الهيونداي او الدايو او اي عربية في حدود 60 - 70 الف لأن العربيات دي صنعت لترضي فئات معينة من الشعب الي ذي كده اخره فرنا او لانوس واستغربت جدا اني لقيت اتوبيس سوبر جيت ماركة هيونداي
المهم انا اقصد الفئات القليلة من العربيات واكيد دي لازم تكون صناعتها وخاماتها علي اد فلوسك
وأخير والله يشكرو بردو لأنهم وفرو لواحد ذي انه يركب عربية ههههههههههه

Dr Ahmed Bahloul

قديم 31-07-2010, 05:23 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

طيب حد لاحظ ان الباس بتاع الفرق كلها بتاعه كاس العالم كان ماركه هيونداى؟
قديم 31-07-2010, 05:25 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

ااااااااااااااااااااااااه عشان كده المانيا ماوصلتش النهائى واتغلبت
قديم 31-07-2010, 10:49 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.bahlol مشاهدة المشاركة

احمد بيه ممدوح انا اقصد العربيات ذات فئة معينة من الهيونداي او الدايو او اي عربية في حدود 60 - 70 الف لأن العربيات دي صنعت لترضي فئات معينة من الشعب الي ذي كده اخره فرنا او لانوس واستغربت جدا اني لقيت اتوبيس سوبر جيت ماركة هيونداي
المهم انا اقصد الفئات القليلة من العربيات واكيد دي لازم تكون صناعتها وخاماتها علي اد فلوسك
وأخير والله يشكرو بردو لأنهم وفرو لواحد ذي انه يركب عربية ههههههههههه

اه والله عندك حق يا ابو حميد انا عمري ما كنت مصدق ان في يوم من الايام هركب عربية

ربنا يخليك لينا يا عمو غبور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

طيب حد لاحظ ان الباس بتاع الفرق كلها بتاعه كاس العالم كان ماركه هيونداى؟

ماهو علشان كدا يا لول كانت اللعيبة مبتعرفش تفرمل وهي بتجري ههههههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

ااااااااااااااااااااااااه عشان كده المانيا ماوصلتش النهائى واتغلبت

شوفت ادي اخرت اللي ميحطش شعار هيوانداي علي الشورت بتاعه