العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 14-03-2014, 11:55 PM
Titto_HUr Titto_HUr غير متواجد حالياً

Titto_HUr will become famous soon enough
افتراضي رد: ما هى حقيقه رينو ميجان ؟

كنت فاكر ان شراء سيارة امر سهل من حيث اختيار السيارة المناسبه ولكن عند الجد وقعت في حيرة شديدة بسبب كثرة و اختلاف الاراء في كل موديل اختارة ولنبدأ
محتاج سيارة عائليه للسفر حوالي 500 كم
كانت الاراء:-
بعد ذكر بعض المميزات يبتي درس مطول من العيوب
قلت اجيب فرنا 2011- واطيه . صاج ضعيف . الخ
دايو2004 - سحبها ضعيف . فرامل ضعيفة .....
ميجان2005 - قطع غيار نار - فتيس - كهربا- كارت بيملح وانتوا اكيد عارفين خفه دم المصريين
قلت خليني في الياباني
لانسر غاليه عليه شويه
يارس 2006 - ضيقه . خفيفه شويه هوا يطيروها
انا فعلا زهقت رحت داخل على المنديات لاقيت حاجه اغرب يا مع السيارة ويدافع عنها بكل ما اوتي من قوة يا يجيب سيرة اب و ام اللي عمل العربية
ده مش هجوم على احد اعرف ان السيارة ازواق وكل واحد يركب اللي يناسبه بس ده مخليني متحير جدا واظن كثيرا مثلي ممن ليس لهم سوابق
برجاء المساعدة واسف على الاطاله بس انا بقترح لو في صفحة للمقارنات السريعة بحيث الواحد يختار موديلين او اكثر وتكون شامله كل شي حتى اسعار قطع الغيارمحدثه بدلا من كثرة الاشاعات

أبو كريم
قديم 24-03-2014, 11:02 AM
أسامه محمد الحسيني أسامه محمد الحسيني غير متواجد حالياً

أسامه محمد الحسيني will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Titto_HUr مشاهدة المشاركة

كنت فاكر ان شراء سيارة امر سهل من حيث اختيار السيارة المناسبه ولكن عند الجد وقعت في حيرة شديدة بسبب كثرة و اختلاف الاراء في كل موديل اختارة ولنبدأ
محتاج سيارة عائليه للسفر حوالي 500 كم
كانت الاراء:-
بعد ذكر بعض المميزات يبتي درس مطول من العيوب
قلت اجيب فرنا 2011- واطيه . صاج ضعيف . الخ
دايو2004 - سحبها ضعيف . فرامل ضعيفة .....
ميجان2005 - قطع غيار نار - فتيس - كهربا- كارت بيملح وانتوا اكيد عارفين خفه دم المصريين
قلت خليني في الياباني
لانسر غاليه عليه شويه
يارس 2006 - ضيقه . خفيفه شويه هوا يطيروها
انا فعلا زهقت رحت داخل على المنديات لاقيت حاجه اغرب يا مع السيارة ويدافع عنها بكل ما اوتي من قوة يا يجيب سيرة اب و ام اللي عمل العربية
ده مش هجوم على احد اعرف ان السيارة ازواق وكل واحد يركب اللي يناسبه بس ده مخليني متحير جدا واظن كثيرا مثلي ممن ليس لهم سوابق
برجاء المساعدة واسف على الاطاله بس انا بقترح لو في صفحة للمقارنات السريعة بحيث الواحد يختار موديلين او اكثر وتكون شامله كل شي حتى اسعار قطع الغيارمحدثه بدلا من كثرة الاشاعات

أبو كريم
انا كنت فى نفس الحيرة واستقريت علي ميجان 2006 تعبتني فى الاول شوية بس الحمد لله الامور مستقرة حاليا وبصراحة عربية ماسكة نفسها فرامل تكنولوجيا امان ثبات راحة
وربنا يكرمك ويوفقك بس نصيحة شغل كل حاجة فى العربية الانوار المساحات طلمبة مياة المساحات لو المرايات كهرباء جربها انزل تحت العربية وشوف فى كابلات كهرباء مفكوكة او ملغية وارفعها فى بنزينة ولو كل دا تمام اطلع بيها علي التوكيل وخد منهم تقرير شامل وبلاش كسل فى الامور دى وبالتوفيق
بالرجاء الاطلاع على تلك المشاركة
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...467#post956467
قديم 25-03-2014, 10:53 AM
Titto_HUr Titto_HUr غير متواجد حالياً

Titto_HUr will become famous soon enough

شكرا يا ا/ أسامه على الرد
مبروك على الشراء وربنا يكفيك شرها
انا شفت التقرير اللي حضرتك عامله بس كنت عايز اعرف سعر العربيه كام وايه اخبار اسعار قطع الغيار وادائها معاك عامل ايه
قديم 31-03-2014, 03:22 PM
أسامه محمد الحسيني أسامه محمد الحسيني غير متواجد حالياً

أسامه محمد الحسيني will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Titto_HUr مشاهدة المشاركة

شكرا يا ا/ أسامه على الرد
مبروك على الشراء وربنا يكفيك شرها
انا شفت التقرير اللي حضرتك عامله بس كنت عايز اعرف سعر العربيه كام وايه اخبار اسعار قطع الغيار وادائها معاك عامل ايه
سعر الشراء 63 الف
اسعار قطع الغيار بصراحة الى اعرفة مجرد الحاجات الى اتغيرت بس
ادائها بالنسبة لاول مرة واحد يركب عربيات ممتازة

الكلمات الدليلية
رينو ميجان