العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-02-2013, 09:36 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربيتى الانوس2 بتبطل على المطب اية السبب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابن عوف مشاهدة المشاركة

بص ياباشا نفس المشكلة دي حصلت معايا في لانوس 1 من حوالي شهرين تلاتة كده وكنت مسافر وراجع على الصحراوي بلبيس واول ما وصلت للمطبات بتعمل معايا نفس الحوار ده كل ما اجي قبل المطب اشيل رجلي من على البنزين علشان اهدي شوية الاقيها تروح مبطلة

المهم نزلت فتحت الكبوت وبعد كام تجربة كان في قطعة كده فوق الرشاشات شبه المنظم بتاع البوتوجاز بس الحقيقة مش فاكر اسمها خلعت السلك اللي راكب فيها ودورت وفضلت معايا طول الطريق زي الفل ومفيش حاجة حصلت

فرحت للميكانيكي وكذا ميكانيكي تاني قالي الغيه علشان بيبرجل العربية لما بيحصل فيه حاجة وفعلا من يومها لحد النهاردة وهو ملغي عندي وانا متضايق بسبب الحوار ده ياريت اللي يعرف اسمه يقولي لأني ناسيه خالص انا هرفع صورته مرفع
دا صمام ال egr تبع منظومة الحفاظ على البيئة
عشان العادم ميكونش اول اكسيد النيتروجين
فصله ملوش ضرر على العربية بالعكس العربية حتمشى احسن
فى بعض الدول فصله جريمة يعاقب عليها القانون فى مصر لسة لان فى عربيات مفيهاش اساسا

وارد تكون مشكلة صاحب الموضوع مشابهه و وارد يكون صمام ايدل
يجرب يفصل زيك خرطوم ال egr لو مفيش نتيجة يجرب يعمل نضافة بوابة و صمام ايدل

بس طالما معملتهاش تانى يبقى يسبها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 03-03-2013, 07:01 PM
ابن عوف ابن عوف غير متواجد حالياً

ابن عوف is on a distinguished road
افتراضي رد: عربيتى الانوس2 بتبطل على المطب اية السبب

شكرا ليك يا بشمهندس أنا كنت فاكر ان له دخل بالمنظومة بتاعة ميكانيكا العربية لكن حضرتك كده وحضتلي الموضوع لأني كنت متضايق من فكرة انه ملغي

شكرا يا هندسة