العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 24-02-2010, 01:54 AM
Abomar77 Abomar77 غير متواجد حالياً

Abomar77 will become famous soon enough
افتراضي ما مدى صحة هذه المقولة ( اللي معاه رينو ... ربنا يعينو)

السلام عليكم ياشباب ....

للأسف الفكرة ديه اللي الناس واخداها عن الرينو ....
انا كل لما اكلم حد واقوله انا بفكر أجيب رينو ....
يقول اوعى ديه قطع غيارها وصيانتها غاليه ....
واتضح ليا ان 90 % من الشعب المصري مقتنع بالكلام ده ....

فياريت من الناس اللي معاها الرينو يقولوا رأيهم بحيادية عشان الواحد محتار ....ptmnlo123per1106
قديم 24-02-2010, 02:16 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما مدى صحة هذه المقولة ( اللي معاه رينو ... ربنا يعينو)

احب اقولك رأى بأختصار ان الكلام ده مالوش اى اساس من الصحه
قطع الغيار اسعارها عاديه جدا ومش غاليه زى ما الناس متخيله
كل الموضوع ان صيانتها عايز حد بيفهم وعلى فكره فيه ميكانيكيه كتير بره التوكيل ومراكز الخدمه بيفهموا وبيشتغلوا فيها عادى والكلام ده على كل الموديلات انما ثقافه الشعب المصرى ان الفرنساوى كله غالى وخلاص عشان كده تلاقى المصريين معجبين باليابانى والكورى لان قطع غياره مش غاليه ولان تكيفه قوى فده بيعجب المصريين وكمان بينزلك عربيه تعتبر ارخص من اى عربيه اوروبى ممكن تشتريها فى نفس رينج الامكانيات وبسبب الحب ده انتشرت العربيات اليابانى والكورى فى مصر وبسبب كده برضه الميكانيكيه بقوا بيستغلوا فيها كتير وده سبب سهوله صيانتها ورخص قطع الغيار

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 24-02-2010, 03:40 AM
الصورة الرمزية Gody :)
Gody :) Gody :) غير متواجد حالياً

Gody :) will become famous soon enoughGody :) will become famous soon enough

انا فعلا اكتشفت ان قطع غيار الرينو مش غالية اوى زى ما كنت متخيلها ... يعنى انا مثلا عاجيانى جدا الرينو السيمبول ومقتنع بيها جدا و سألت على الفانوس الامامى مثلا لقيته ب 700 فى حين ان الكيا ريو والاكسنت ب 600 تقريبا يعنى الفرق مش كبير
بس انا سؤالى هل الرينو كماركة فيها مشاكل بعد كدة ؟؟ يعنى مشهورة بحاجة من زمان فى العفشة او الموتور او التكييف او كدة ؟؟؟
وليه معروف عن الرينو انها فى اعادة البيع بعد كام سنة بتنزل جامد عن سعرها ؟؟؟
ياريت لو تفيدونى بسرعة فى الموضوع دة عشان انا نفسى احجز السيمبول اوى بس خايف .. وكنت بقارن بينها وبين الكيا ريو
قديم 24-02-2010, 04:08 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

مع احترامى لراى pop el gamed طبعا الكلام كده تبسيط جدا للامور والحقائق لان فعلا السيارة اليابانية بلا منافس من ناحية الاعتمادية وتتفوق على اعتى الماركات واعرقها دون شك نتيجة عامل الجودة والسعر والقيمة والتشغيل والاقتصادية الخ من الاسباب تنتطلق منها اليابانية وليس من فراغ او ثقافة شعب فلسيارات اليابانية من هذة الناحية هى بلا تضخيم او مبالغة معجزة وطبعا دخل الان المضمار الكوريين وليس الان بل منذ بضع سنوات ودعونىا اختم حديثى بجمله وهى كفى استخفافا بالكوريين وشكرا
قديم 24-02-2010, 04:42 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الرينو لما تشترية علشان قيمته كتصميم وتميز غير لما تشترية علشان نواحى اقتصادية

حط الكليو جمب الانوس مثلاً وشوف قطع غيار ديه بكام ومتوفرة قد ايه والبدائل ليها قد ايه وصيانتها بتكلف كام واجمع كل ده هتعرف تكلفة تشغيل او اقتناء العربية كام وقارن الاتنين ببعض هتلاقى الكورى ونعمة واليابانى تمنة فيه زى الفرنساوى واكتر وان كان ده فى مقابل التصميم والتميز بس مش فى كل الفئات التصميم والتميز بيبقى العامل الاهم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة POP EL GAMED ; 24-02-2010 الساعة 04:49 AM
موضوع مغلق