العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 08-05-2013, 01:10 AM
احمد بيكو احمد بيكو غير متواجد حالياً

احمد بيكو will become famous soon enough
افتراضي رد: افضل و انسب سيارة فان 7 راكب في السوق المصري لعام 2013

السلام عليكم جميعا
توصلت في النهاية للسيارة الدايهاتسو موتورها قوي و معقول في البنزين و مكيفها ممتاز مع الحمولة و ثبات على الطريق عالي و لكن ما يعيبها ليس بالسيارة و لكن
1- كل من بالطريق يعاملك على انك سائق نقل يعني انا اتصورت رادار على سرعة 78 عند المنوفية وكل شوية في الطفاية و شنطة الاسعاف و الرخصة و سلئق العربية هو مالكها و لا لا يعني المرور هيطلع عينك مع اني كنت بجري بالسوزوكي قبل ما ابيعها على 90 و لم اتصور رادار ( حاجة تجنن بلدنا دي )
قطع غيارها غير متوفرة غير في التوكيل على سبيل المثال قلتر بنزبن ب 1800 ج تيل 600 ج و هكذا
طبعا السيارة بنزين 90 او 92 و مقارنة بالسوزوكي 80 او النقل جاز يبقى تكلفة
المــــــــــــــــرور و هو الاسواء و لم اتصور يوما ان الرخصة سنة بالتامين و الضرائب في حدود 1300 جنية و تدفع رشاوي في حدود 500 جنية علشان تخلص و هقولكو اية الي حصل معايا في مرور الحوامدية الظابط اصر على اني اركب في العاربية الدايهاتسو حاجز حديدي خلف كرسي السائق و لا تدفع 300 جنية وهعديها طبعا زرجنت و مرضتش و بعد ما مشيت وروحت ركبتها و خرمو في القائم من جوا السيارة و ركبوها ندمت اني ما دفعتش و خلصت ورجعت تاني وقفت طابور 3 ىساعات علشان اطلع الرخصة
و خلصت الحمد لله و شايل هم موعد التجديد الي جاي
في النهاية لو عاوز عربية شغل و طحن ( سوزوكي لو شغل جوا البلد مش سفر ) و دايهاتسو لو شغل سفر و مسافات
و تبعدو عن الصيني نهائي حتى لو اعجبك نصيحة لانها مش بتاعة شغل
قديم 08-05-2013, 12:53 PM
حسام ابو كرمة حسام ابو كرمة غير متواجد حالياً

حسام ابو كرمة is on a distinguished road

تسلم على الاهتمام و الرد
و كمان ربنا يكرمك و يبعد عنك شرها و شر المرور و الرشاوى و العطلة
انا استخدامى للعربية هيبقى شغل نقل بنى ادمين الصبح و بعد الظهر خاصة لمشاويرى و داخل البلد
بس انا بصراحة تعبت على قسط حلال دون شبهات و مالقتش غير فى شيفروليه و ابوغالى عشان دول بيقسطوا مباشر و عبداللطيف جميل بطلوا ينتجوا الجران ماكس الدايهاتسو ركاب بقت نقل بس يعنى مافيش قدامى عشان ظروف القسط غير السوبر باندا ابوغالى وقطع غيارها سوزوكى او فى شارع زكى و صيانتها ابوغالى و انا مايل ليها او شيفروليه و هى صينى بردوا بس غالية بفرق 14 الف جنيه و طبعا منصور
يا ريت تشاركنى و تنصحنى جزاك الله خير
قديم 18-05-2013, 12:48 AM
الصورة الرمزية الزعيم2
الزعيم2 الزعيم2 غير متواجد حالياً

الزعيم2 has a spectacular aura aboutالزعيم2 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام ابو كرمة مشاهدة المشاركة

تسلم على الاهتمام و الرد
و كمان ربنا يكرمك و يبعد عنك شرها و شر المرور و الرشاوى و العطلة
انا استخدامى للعربية هيبقى شغل نقل بنى ادمين الصبح و بعد الظهر خاصة لمشاويرى و داخل البلد
بس انا بصراحة تعبت على قسط حلال دون شبهات و مالقتش غير فى شيفروليه و ابوغالى عشان دول بيقسطوا مباشر و عبداللطيف جميل بطلوا ينتجوا الجران ماكس الدايهاتسو ركاب بقت نقل بس يعنى مافيش قدامى عشان ظروف القسط غير السوبر باندا ابوغالى وقطع غيارها سوزوكى او فى شارع زكى و صيانتها ابوغالى و انا مايل ليها او شيفروليه و هى صينى بردوا بس غالية بفرق 14 الف جنيه و طبعا منصور
يا ريت تشاركنى و تنصحنى جزاك الله خير
اضم صوتي لصوت حضرتك ياريت حد يفدنا

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
اعذروني لعدم تواجدي لاني مش عندي جهاز الوقت أنا متصل عن طريق الموبيل!!!

الكلمات الدليلية
شانا بينى, شيفرولية n300