العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 25-04-2012, 06:29 AM
thesward_6000 thesward_6000 غير متواجد حالياً

thesward_6000 will become famous soon enoughthesward_6000 will become famous soon enough
خبر جديد كل مايخص صاج العربيات

بسم الله

طبعاا كله بيبقى شايل هم اى خبطه او اى حاجه فى العربيه لا قدر الله لو حصلت

مبدايا الحوار ده انا هقوله للشباب الى مزنوق مثلا او الى عايز يصلح عربيته وخلاص او الى هايصلح ويحطها ف جراج او الى عايز يشيل الحاجات الاصليه ف عربيته ويعمل افتكاسات فى العربيه زى حالاتى

المهم
الحوار بدء عندى لما اتخبط الباب الامامى يمين راح ف داهيه
وكان الحل انى اجيب باب وطبعاا كانت اكبر صدمه ف حياتى باب نيسان ب4000 جنيه
ده وكيل طبعااا وبمناسبه الوكيل هى الناس ديه مالهم حاسين انهم اصحاب السيارات ف الشرق الاوسط واثيوبيا والقاراات وبولاق الدكرور اى وكيل تسئله يقولك مش هاتلاقى بره ابدا

المهم قولنا الوكيل 4000 جنيه
استيراد 1500
اى كلام 1300
صاج بس 800
وف كل الاحوال ديه برضه بالنسبالى كان غالى لانى لما بصيت للخبطه محستش انها تستحق اننا اصرف 1000 جنيه على بعض وطبعا اول سمكرى قابلته كان عايز حاولى 6 مليار جنيه تمن تصليح

المهم ربنا هدانى على ناس ف الدقى بيجيبو القطع من عربيا ت تانيه او زى مابيقوولو سمكريه تامين
الناس ديه بتجيب القطع من عربيات عامله حوادث ومتقطعه والعجيب ان قطعهم كلها سليمه
وطبعاا الاسعار وهميه الباب الى كان ب800 بقى بكام صاج بس ب 300 جنيه

طبعااا انا جبت الباب وركبته واشطه بس فضلت ادور عالناس ديه ف كل العربيات

الى لقيته بقى

مستشفى ام المصرين جمبها ورش شغالين هيونداى بس من اول 2008 لغايه 2012 قطع غيار كل حاجه هيونداى ودايو اسم المحل عبده حمام
اى قطع غيار يابانى عند سوسو من اول الدلايات لغايه الشنطه والكبوت والكلام ده سوسو ده ف الجيزه برضه او قريب من صفط اللبن مشهور يعنى

اى عربيات المانى لسه ملقتش حاجه بس هجيب
ف واحد اسمه الشافعى ف الدقى ادام اسد ابن الفرات فيه الحاجات ديه بس مكان عامل زى الوكاله لازم تقلب فيه لغايه ماتلاقى

الفكره فى الحوار ده انى لما جبت الباب اعتبرته انه باب مجانى فنويت اقصه واخليه كابورليه واخليه يرفع لفوق بس الفكره انى هاجيب مكنه ضغط كهربا مش شد يعنى الباب هايفتح لفوق بس بزرار ويقفل بالزرار برضه

المهم غير الباب والحاجات ديه الكبوت طبعاا الشنطه الرفارف المرايات كمان كل حاجه تقريبا

وفى واحد تانى ف ش العشرين بيجيب حاجات موديلات قديمه يابانى والمانى بس من اول 88 لغايه 2000
بس

اسمه اايهاب السيسى
المهم لما تفكرو ف قطع الغيار ديه كلمونى بس وانا هاتصرفلكو ف حاجه على ادكو

بس الفكره انه احسن مجيب جديد تايوانى او صينى
واحسن 100 مره من انى اجيبه من الوكيل ب65 مليار جنيه لان تقريبا بيبيعو قطع الغيار فى الوكيل اغلى من العربيه نفسها
قديم 25-04-2012, 10:45 AM
aboradwan3 aboradwan3 غير متواجد حالياً

aboradwan3 will become famous soon enough
افتراضي رد: كل مايخص صاج العربيات

طبعا اي وكيل حراااااااااااااامي
قديم 03-05-2012, 05:49 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

:CH UBBY~36:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboradwan3 مشاهدة المشاركة

طبعا اي وكيل حراااااااااااااامي
قديم 04-05-2012, 11:46 AM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

قديم 14-05-2012, 01:38 AM
eng.mena eng.mena غير متواجد حالياً

eng.mena is on a distinguished road

باشا بعد اذنك اليابانى القديم الاقى قطع غيار فين(صاج و فرش)
و لو تعرف سمكرى ايده نضيفة ياريت تقوللى عليه
اكون شاكر جدا