العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 30-03-2011, 02:03 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

شكلك كده بتدبسنى ... ماشى يا عم
فى قاعدة فى السواقة حاسس إن فى ناس مش عارفاها و هى: يمين على الضيق و شمال على الواسع ... ودى بتبقى مهمة جداً فى الشوارع الجانبية اللى مافيهاش إتجاهات
يعنى لو حأدخل الإتجاه اليمين يبقى أكسر الطارة على الأخر قدر الإمكان علشان أخد الملف على الضيق و أدخل فى إتجاهى الصحيح و هو اليمين و لو حأدخل شمال يبقى ألف الطارة لفة واحدة أو أخد الملف على الواسع علشان أدخل الطريق فى الجانب اليمين منه برضه
و ده طبعاً مفيد جداً علشان لو قابلنى باشا جاى بسرعة ما نبقاش الوش فى الوش
اهو ده سبب أول حادثة ليا بعد ما طلعت الرخصة،
انا طالع من شارع جانبي وعاوز ادخل يمين في الشارع الأكبر(شارع رايح جي وخط أبيض في الوسط)، بصيت شمال مفيش حد، رحت دوست بنزين على اساس اني هادخل في الحارة بتاعتي اللي انا اتأكدت ان مفيش حد جي فيها من بعيد، ملحقتش الف وشي من البصة على الشمال دي ولقيت نفسي لابس في عربية وش بوش
الأخ كان جايلي في العكس (مش في الحارة بتاعته)
انا راح مني فانوس يمين و اكصدام و اضطريت استعدل الرفرف والكبوت، وهوا لوحة الرقم بتاعته وقعت بس
وفي الاخر القانون طلعني انا اللي غلطان كمان

I love my MaDa
قديم 30-03-2011, 02:05 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

1يمين على الضيق و شمال على الواسع..
2 تفرمل قبل المطب مش فوقه و حتى لو سرعتك ما قلتش قوى إوعى تفرمل فوقه

قاعدتين جداد جامدين .. شكرا جزيلا
قديم 30-03-2011, 02:09 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

فى حاجة تانيه مهمة و أعتقد إن الجميع عارفها و هى إنك تفرمل قبل المطب مش فوقه و حتى لو سرعتك ما قلتش قوى إوعى تفرمل فوقه ... ليه؟ ... وش العربية حايوطى قوى و بيبقى مجهود مضاعف على المساعدين:مقاومة وزن العربية لأسفل بفعل المطب+مقاومة وزن العربية للأمام بفعل الفرامل
و ممكن المساعد ما يستحملش الصدمة و يلقى مصرعه
علشان كده لو فوجئت بمطب: فرامل على قد ما تقدر (و ما تنساش تبص فى المرايه و تدوس إنتظار لو لحقت) و بعدين سيب الفرامل أول ما توصل للمطب و إتشاهد و قدر الله و ما شاء فعل
انا خدت وقت طوييييييييييييييييييييييي ييل أوي عشان اتعود على الحكاية دي

المشكلة قلبي بيوجعني و بيحصلي تأنيب ضمير فظيع لما عربيتي بتلبس في المطب كده وانا رجلي مش على الفرامل بحس اني بخون العربية

I love my MaDa
قديم 30-03-2011, 02:14 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

لا و الف لا فى بنات كتير بتسوق كويس و بتفهم فى العربيات و مش اخرها طاره ولا حاجه
فعلاً كان معانا زميلتنا فى الشغل معاها أوبل كورسا كانت بتسوق بسم الله ما شاء الله و لا أجدعها شاب

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 30-03-2011, 02:15 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

m.elhasafy@
ها و ايه كمان ؟