العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 07-11-2012, 06:01 PM
queen queen غير متواجد حالياً

queen has a spectacular aura aboutqueen has a spectacular aura about
افتراضي رد: مش عارف اجيب سوزوكى التو ولا اسبرانزا a113

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

أخى الفاضل بصرف النظر عن آراء الأخوه اللى أفتوك بيها انا اعرف الـ113 كويس وعن تجربه . العربيه عفشتها ناشفه دا حقيقى ولكن اذا عرف السبب بطل العجب العربيه مساعدينها كبس هواء ( عفشه رياضيه ) ودى عيبها انها ناشفه ولكن ميزتها انها تعطى اعلى معدلات الثبات على الطرق السريعه وخاصة فى السرعات العاليه مع الملفات والمنحنيات . . . كمان العربيه أوسع مساحه داخليه وتحميل فى الشنطه والسقف والكابينه . والأوبشن فيها اعلى . قوة العزم اشد . انا كنت باسافر بيها كتير على الصحراوى على 140 مع تشغيل التكيف وكانت زى الوحش معايا . كمان هى عاليه عن الأرض ونسبة لحس الأسفلت بسيطه جدا . أما الألتو عربيه ضعيفه وخفيفه ومش بتاعة هرس . استعمال حريمى يعنى . . نصيحتى خليك فى الكيا او ال113 وطبعا الزيرو يكسب .

كلام سليم جدا هى معايا من سنه وفعلا العفشه ناشفه والتكييف ضعيف شويه بس كل عربيه وليها عيوب لكن على العام هى امكانياتها كويسه وقطع غيارها متوسطه السعر وعربيه تمام ع الطريق وواسعه وشنطتها معقوله جدا وعاليه مبتحكش فى المطبات
هفضل اقول عيبها الاساسى وكيلها زباااااله لكن فى ورش متخصصه فيها
وبالنسبه لموضوع الصينى والخوف منه ده مش منطق خالص لان العربيه بقالها حوالى 5 سنين فى السوق اثبتت كفاءه وفى منها تاكسيات وسعرها بيزيد ومنتشره وده اكيد عشان كويسه مش العكس
والأهم من كده ان الصين اكتسحت صناعه العربيات فى العالم كله
وياريت تتابع اخبار التوكيلات اليابانى زى تويوتا وميتسوبيشى اللى فتحوا مراكز تطوير عربياتهم فى الصين!!!! وبقت معظم الاجزاء فى العربيه صينى
وانت قارن بنفسك اركب وجرب انا مره ركبت الفيرنا وحمدت ربنا انى مجبتهاش
منظر قمه السوء فى التابلوه وبلاستيك مرتجع فى الأكر وزراير الكاسيت شكلها يكسف وتنجيد متواضع يعنى صراحه اخرها تاكسى وخسارة فيها الفلوس.
اتمنى كل واحد قبل ما يقول رأيه فى ال113 والصينى عموما يركبه بس الأول
قديم 07-11-2012, 11:04 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مش عارف اجيب سوزوكى التو ولا اسبرانزا a113

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة queen مشاهدة المشاركة

كلام سليم جدا هى معايا من سنه وفعلا العفشه ناشفه والتكييف ضعيف شويه بس كل عربيه وليها عيوب لكن على العام هى امكانياتها كويسه وقطع غيارها متوسطه السعر وعربيه تمام ع الطريق وواسعه وشنطتها معقوله جدا وعاليه مبتحكش فى المطبات
أوبشنات العربيه كتير ومستغليين كل حته فيها استغلال ممتاز . بس انا ماكنتش باشتكى من التكيف .
هفضل اقول عيبها الاساسى وكيلها زباااااله لكن فى ورش متخصصه فيها
دا حقيقى وكمان قطع غيارها انتشرت فى السوق وأصبح مالهاش اى مشكل وأسعارها معقوله جدا .
وبالنسبه لموضوع الصينى والخوف منه ده مش منطق خالص لان العربيه بقالها حوالى 5 سنين فى السوق اثبتت كفاءه وفى منها تاكسيات وسعرها بيزيد ومنتشره وده اكيد عشان كويسه مش العكس
:w6w2 00504111340266d:w6w200504 111340266d:w6w20050411134 0266d
والأهم من كده ان الصين اكتسحت صناعه العربيات فى العالم كله
وياريت تتابع اخبار التوكيلات اليابانى زى تويوتا وميتسوبيشى اللى فتحوا مراكز تطوير عربياتهم فى الصين!!!! وبقت معظم الاجزاء فى العربيه صينى
الأغرب من كده ان BMW قررت فتح مصانع لها فى الصين وكذلك جيب وكريزلر لهم فروع فى الصين . واللى بيفهم فى سوق السيارات ومتابع له حايجد ان الصين غزت السوق الأوروبيه وحتى المانيا المنتج الأول للسيارات فى العالم .
وانت قارن بنفسك اركب وجرب انا مره ركبت الفيرنا وحمدت ربنا انى مجبتهاش
منظر قمه السوء فى التابلوه وبلاستيك مرتجع فى الأكر وزراير الكاسيت شكلها يكسف وتنجيد متواضع يعنى صراحه اخرها تاكسى وخسارة فيها الفلوس.
الغريب يا أخى ان احنا اللى بنتعوج ونتأمر على الصين مش قادرين نصنع حتى فردة كاوتش . والكورى اللى الناس طالعه بيه السما ده غالى وخاماته مش متميزه . وكل واحد عشان يعمل نفسه بيفهم فى السيارات لازم يعيب وينتقد الصينى ويسوء سمعته . وممكن مايكونش شاف العربيه ولا حتى سمع عنها انما لازم يفتى .
اتمنى كل واحد قبل ما يقول رأيه فى ال113 والصينى عموما يركبه بس الأول
واللا ما يركبوش . يعنى هو رأى المصريين حايفرق كتير فى صناعة السيارات الصينيه او انتشارها . حاتنتشر حاتنتشر غصب عن الجميع .

Saif El Deen