العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 25-08-2011, 11:15 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كرهت السيارات بسبب التيجو 1600

ياجماعه براحه شويه هو الموضوع مش هجوم وخلاص مش فاهم ايه حكايه ان فى مشكله فى السحب يعنى ايه مشكله فى السحب :
حضرتك جايب عربيه وزنها 1700 كيلو على موتور 1600 لازم طبعا يكون تجميع السحب بطى ده موجود فى الكارينز والنسيان ولو انتى حابب عربيه جامده كنت لازم تجيب 2000 cc
عضه فى الفتيس عند التالت :
الحل تغيير الزييت بالكامل بره لان مركز الخدمه مش بيغير الزيت الا بعد 30000 وممكن تروح عند احمد مهران هيقوم باللازم ويطمنك على الفتيس

مراكز الخدمه كلها نصابه انا معاك ان معظمهم بيحاولا يهربوا من المشكله بس مش بالمبالغه دى لو فى مشكله هما لوحدهم بيحلوها
ارجو من الاعضاء اللى عندهم العربيه هما بس اللى يفيدوا زملائهم اللى عندهم مشاكل للوصول الى الحل مش هجوم وخلاص
وربنا يهدى الجميع
قديم 26-08-2011, 03:30 AM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future

ربنا معاك ...........نفسى اشوف وكيل فى مصر محترم يعنى بيحترم وعوده وبيحترم عملاؤه .......عليك وعلى المحكمه وياريت تضمن عريضتك طلب نشر الحكم بعد صدوره لمصلحتك ان شاء الله .
قديم 26-08-2011, 06:18 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

ياجماعه براحه شويه هو الموضوع مش هجوم وخلاص مش فاهم ايه حكايه ان فى مشكله فى السحب يعنى ايه مشكله فى السحب :
حضرتك جايب عربيه وزنها 1700 كيلو على موتور 1600 لازم طبعا يكون تجميع السحب بطى ده موجود فى الكارينز والنسيان ولو انتى حابب عربيه جامده كنت لازم تجيب 2000 cc
عضه فى الفتيس عند التالت :
الحل تغيير الزييت بالكامل بره لان مركز الخدمه مش بيغير الزيت الا بعد 30000 وممكن تروح عند احمد مهران هيقوم باللازم ويطمنك على الفتيس

مراكز الخدمه كلها نصابه انا معاك ان معظمهم بيحاولا يهربوا من المشكله بس مش بالمبالغه دى لو فى مشكله هما لوحدهم بيحلوها
ارجو من الاعضاء اللى عندهم العربيه هما بس اللى يفيدوا زملائهم اللى عندهم مشاكل للوصول الى الحل مش هجوم وخلاص
وربنا يهدى الجميع
كلام حضرتك منطقى وعقلانى---ونفسى واتمنى ان الى عندهم العربية فقط هم من يدلو بدلوهم وبقول لصاحب العربية اتمتع بعربيتك وبأذن الله كله هيتحل,عربيتك جميلة فلا تفقد الثقة بها طالما هناك بصيص أمل ,مش معنى كده انك متخدش حقك ولكن ابدأ بلحلول التى وضحها الأخ الكريم وإن لم تقتنع فلك مطلق الحرية فى اتخاذ ماتراه مناسب لك,ولكنى لدى قناعة إن هذه المشاكل لها حل بلذات موضوع عضة الفتيس,والله يا أخى الفاضل انا كان عندى عربية الفاروميو وكنت جايبها على الزيرو معايا من ايطاليا سنة 93 ومقلكش ان كنت كل ماأخطو خطوة فى مصر الاقى اليوقفنى علشان يسأل عن نوعها او اجد من يعرفها وايضاً يوقفنى علشان يكلمنى عنها او يسأل فى اى شىء خاص بمصنعها,المهم هذه العربية قرفتنى فى عشتى من اوجه كثيرة واهمها ان الخامس ماكنش بيجى بسهولة والأول كان زى الزفت ايضاً كان فيه عضه ولكن لك ان تتخيل اننى كنت بمشى على الرابع مسافات طويلة لأن الخامس ده كأنه مش موجود,والأسم الفاروميو ,يعنى الخلاصة متقلقش ومتفكرش إنها علشان صينى هتبقى عربية فيها مشاكل لالالالالالالالالا والله كل العربيات فيها مشاكل ويمكن أكثر من الصينى---وبلنسبة للسحب انا ملاحظ ان هذه السيارة وايضاً ال516 التسارع بتعهم بطىء ولكن مع الوقت العربية بتشد على الطريق هى بس لما بتبدأ من الغيار الأول بيبقى تجمعها بطىء وده لاحظته لما بكون على طريق السفر وبنهدى على مطب صناعى بجد ان العربية مبتشدش وده بلنسبة للعربية المعايا الى هى جاك ب15 بتشد اسرع منها ولكن بعد كده بجد العربية التيجو بتبقى طلقة لأنه بيبقى عايز يفهمتى انه يقدر يعدينى ,وده عن تجربة مع عربية تيجو وعربية 516 ,يعنى فى مرات السفر,ولكن العربية فى المجمل محترمة جداً---وربنا يباركلك فيها...
قديم 28-08-2011, 03:57 AM
الصورة الرمزية Mr.Mostafa veto
Mr.Mostafa veto Mr.Mostafa veto غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تكرير البترول و تجهيز البنزين
هواياتي: Computer&cars

Mr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك منطقى وعقلانى---ونفسى واتمنى ان الى عندهم العربية فقط هم من يدلو بدلوهم وبقول لصاحب العربية اتمتع بعربيتك وبأذن الله كله هيتحل,عربيتك جميلة فلا تفقد الثقة بها طالما هناك بصيص أمل ,مش معنى كده انك متخدش حقك ولكن ابدأ بلحلول التى وضحها الأخ الكريم وإن لم تقتنع فلك مطلق الحرية فى اتخاذ ماتراه مناسب لك,ولكنى لدى قناعة إن هذه المشاكل لها حل بلذات موضوع عضة الفتيس,والله يا أخى الفاضل انا كان عندى عربية الفاروميو وكنت جايبها على الزيرو معايا من ايطاليا سنة 93 ومقلكش ان كنت كل ماأخطو خطوة فى مصر الاقى اليوقفنى علشان يسأل عن نوعها او اجد من يعرفها وايضاً يوقفنى علشان يكلمنى عنها او يسأل فى اى شىء خاص بمصنعها,المهم هذه العربية قرفتنى فى عشتى من اوجه كثيرة واهمها ان الخامس ماكنش بيجى بسهولة والأول كان زى الزفت ايضاً كان فيه عضه ولكن لك ان تتخيل اننى كنت بمشى على الرابع مسافات طويلة لأن الخامس ده كأنه مش موجود,والأسم الفاروميو ,يعنى الخلاصة متقلقش ومتفكرش إنها علشان صينى هتبقى عربية فيها مشاكل لالالالالالالالالا والله كل العربيات فيها مشاكل ويمكن أكثر من الصينى---وبلنسبة للسحب انا ملاحظ ان هذه السيارة وايضاً ال516 التسارع بتعهم بطىء ولكن مع الوقت العربية بتشد على الطريق هى بس لما بتبدأ من الغيار الأول بيبقى تجمعها بطىء وده لاحظته لما بكون على طريق السفر وبنهدى على مطب صناعى بجد ان العربية مبتشدش وده بلنسبة للعربية المعايا الى هى جاك ب15 بتشد اسرع منها ولكن بعد كده بجد العربية التيجو بتبقى طلقة لأنه بيبقى عايز يفهمتى انه يقدر يعدينى ,وده عن تجربة مع عربية تيجو وعربية 516 ,يعنى فى مرات السفر,ولكن العربية فى المجمل محترمة جداً---وربنا يباركلك فيها...
والله يا جماعة انا فرحان جدا انى معاكو فى المنتدى الاكثر من رائع
و بجد فى نخبة اكثر من رائعة من الاعضاء و الادارة
و وجة الاستفادة فى المنتدى كبير جدا جدا جدا
و الاراء العاقلة و البنائة كتيرة للغاية
و على فكرة انا من عشاق التيجو و باقلى حوالى 6 اشهر باخد اراء الاصدقاء و المعارف الذين يملكون الخبرة فى مجال السيارات
و كانت الاراء سلبية دون اسباب مقنعة و السبب الوحيد الذى يتردد على الالسنة هو واحد الصينى وحدش وبيخسر كتير فى اعادة البيع
و ده بالنسبالى سبب مش كافى للاقناع
لانة يفتقد لناحية العملية
المهم ان شاء الله هاجيب العربية التيجو بس محتاج اعرف الشكل الجديد هاينزل و لأ اجيب الشكل الحالى
ولثانى مرة اشكركم جدا على هذا المجهود الرائع و الاراء المفيدة جدا
قديم 28-08-2011, 05:13 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

فعلا عربيه مش حلوه

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/