العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 04-08-2014, 10:52 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال ع السريع وارجو الرد سريع ايضا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ultimate opportunity مشاهدة المشاركة

مش عارف اقولك ايه يا امير فعلا دا بيتى التانى مشكوووووووووووور
على ايه تحت امرك فى اى وقت
بالتوفيق ان شاء الله

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 05-08-2014, 12:00 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir elgamal مشاهدة المشاركة

بتختلف من توكيل للتانى بس هقولك على المتوسط
الزيت 120 ده كان شيل الاصفر
بوجيهات NGK حسب ما اذكر ومش متاكد من الرقم, الواحد ب 30 فى 4 = 120
فلتر زيت حسب نوعة كنت بجيبه ب 35 من التوكيل
فلتر هواء فى حدود 60/70 مش فاكر الرقم بالظبط
فلتر بنزين! ده مش فاكره خالص
اعتذر مش معايا ملف العربية دلوئتى فبجيب الى فاكره
اجمع عليه مصنعيات وضريبة مبيعات
وبرضو الارقام ده ممكن تكون اقل او اغلى بكتير حسب قطع الغيار ومصنعيات التوكيل بتاعك

السلام عليكم ...

انا مختلف مع حضرتك فى اسعار قطع غيار اللانسر جملة و تفصيلا من التوكيل ..

ده موضوع انا عملته بعد صيانة ال 80 الف كم

صيانة ال 80 الف - مصر موتورز مجتمع السيارات

اتمنى ان قطع الغيار تكون رخصت فى التوكيل ... بس لا اعتقد ان فيه حاجة بترخص

فى صيانة ال 20 الف كم ... حضرتك بتغير زيت و فلتر و تيل فرامل امامى

الفلتر ( فى التوكيل ) كان ب 55 جنيه ...
زيت موبيل 1 ... تقريبا ب 280 جنيه
تيل الفرامل الامامى ... وصل 480 جنيه تقريبا
و المصنعية تقريبا اكتر من 120 جنيه

تقبل مرورى

قديم 05-08-2014, 09:53 AM

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ...

انا مختلف مع حضرتك فى اسعار قطع غيار اللانسر جملة و تفصيلا من التوكيل ..

ده موضوع انا عملته بعد صيانة ال 80 الف كم

صيانة ال 80 الف - مصر موتورز مجتمع السيارات

اتمنى ان قطع الغيار تكون رخصت فى التوكيل ... بس لا اعتقد ان فيه حاجة بترخص

فى صيانة ال 20 الف كم ... حضرتك بتغير زيت و فلتر و تيل فرامل امامى

الفلتر ( فى التوكيل ) كان ب 55 جنيه ...
زيت موبيل 1 ... تقريبا ب 280 جنيه
تيل الفرامل الامامى ... وصل 480 جنيه تقريبا
و المصنعية تقريبا اكتر من 120 جنيه

تقبل مرورى
فلتر بنزين ب 700 وتنظيف البوابة فقط ب 250
دانا كده الى هختلف معاك فى الاسعار ده :D
وانا الى التوكيل ماكنش عاجبنى وعلى فكرة قطع الغيار براجعها وبتكون اصلية وده فعلا سعرها ممكن اصورلك الفواتير بتاعتها لسة محتفظ بيها بس هى بعيد عنى شوية لما اوصلها ممكن ارفعها لو طلبت

وتيل الفرامل مالوش عمر محدد حسب القيادة الى كنت ماشى عليها مبدائيا مابخليش التوكيل يغير حاجة لسه سليمة ولما بروح بقوله غيرلى كذا وكذا وارجعلى فى اى حاجة عاوز تغيرها لانهم نصبوا عليا كتير وكان لما يدينى التيل القديم بلاقى فيه نصه
تحياتى

على هذا الرابط
قديم 06-08-2014, 07:05 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

حضرتك خلتنى قلبت الدنيا على ما لقيت وصل الصيانة الى كان ضايع منى ... علشان انا شكيت فى ذاكرتى الضعيفة

و ده مش تحدى لا سمح الله ... بس ده كان تأكيد لنفسى انى لسة لم انسى يوم الصيانة التاريخى بتاع ال 80 الف ده ... صدفة انه كان معايا 5000 جنيه ... دفعت معظمهم فى الصيانة

انا عدلت خطأى فى مشاركة رقم 4 ... فلتر البنزين ب 400 جنيه مش 700 ... انا بعتذر عن الخطأ ده

انا اكتشفت ان التوكيل ده اشتغالة كبيرة ... بس للأسف لم اكتشف هذا الا بعد انتهاء صيانة ال 90 الف كم

تقبل مرورى

قديم 07-08-2014, 12:06 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

حضرتك خلتنى قلبت الدنيا على ما لقيت وصل الصيانة الى كان ضايع منى ... علشان انا شكيت فى ذاكرتى الضعيفة

و ده مش تحدى لا سمح الله ... بس ده كان تأكيد لنفسى انى لسة لم انسى يوم الصيانة التاريخى بتاع ال 80 الف ده ... صدفة انه كان معايا 5000 جنيه ... دفعت معظمهم فى الصيانة

انا عدلت خطأى فى مشاركة رقم 4 ... فلتر البنزين ب 400 جنيه مش 700 ... انا بعتذر عن الخطأ ده

انا اكتشفت ان التوكيل ده اشتغالة كبيرة ... بس للأسف لم اكتشف هذا الا بعد انتهاء صيانة ال 90 الف كم

تقبل مرورى

هو فعلا انا معاك انه اشتغالة كبيرة جدا
بس اكيد بتختلف من توكيل للثانى توكيل العربية هو سبيدى ماكنتش عاوز اذكر اسم علشان مايكونش اعلان
لما اوصل مصر ان شاء الله هبقى اجيب الوصل برضو اتاكد من الاسعار وارفعهالك بس الصراحة مش زى الاسعار ده كانت اقل بكثيير وانا مش مستعجل اول مانزل هروح التوكيل اساسا علشان هغير اسطوانة وطقم دبرياش وبطاحات وشغلانة تانية
ربنا يستر اما اشوف هيعملوا معايا ايه!!!!

شكرا لتعبك

على هذا الرابط