العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-05-2009, 07:59 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يااهل الخبرة هل فورد فيستا كربية كويسة

استاذahmedcar اوعي تكون زعلت من الرد بتاعي اصلا لازم يبقي في اختلاف في وجهات النظر علشان كل واحد يقول رايه وبعد كده الاخ اللي كان بيسال يستفيد امال احنا بنتناقش ليه علشان يبقي في اراء كتيير والكل يعرف
ارجوك ماتزعلش مني لو كنت اتضايقت واتمني نكون اصدقاء
اخوك
م/عصام بدوي
قديم 22-05-2009, 01:03 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

ياااااااااه هو انا كل ما ارد على حد يفتكرنى زعلت منه ياراجل و الله انا زهقن من الكلمه دى مين يزعل من مين بس و فعلا انت كنت بتقول الحقيقه لما قولت انى ماجربتهاش و انا ما انكرتش ذلك صح و لا غلط

ياباشا الزعل ده بتاع الناس اللى مش مقدره قيمه المنتدى

انا و الحمد للله عمرى مازعلت من حد و عمرى ما ازعل منك انت يا باشا

اخوك احمد ابوزيد

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 24-05-2009, 02:05 PM
الصورة الرمزية abdelmessih67
abdelmessih67 abdelmessih67 غير متواجد حالياً

abdelmessih67 is infamous around these partsabdelmessih67 is infamous around these partsabdelmessih67 is infamous around these partsabdelmessih67 is infamous around these parts

الاخ الفاضل حمادة

عم زوجتي كان عنده 128 موديل 1980 و قرر أنه يبيعها و يشتري فورد فيستا لانه خايف من تخريد الملاكي القديم زي التاكسي و فعلا اشترى فيستا موديل 1998 و من اولها خد عندك يا باشا

غير ترس الزيت ب 60 جنيه و سلك الدبرياج دفع فيه 180 جنيه

و بعدين الاسبوع الماضي جه ميعاد تغيير الزيت و فلتر الزيت و الهواء

الزيت طبعا سعره عادي لكن فلتر الهواء ب 100 جنيه و فلتر الزيت ب 60 جنيه من شارع دمشق و الحقيقة الراجل قعد يشد في شعره لما قارن اسعار قطع غيارها بال 128 لان فلتر الزيت في ال 128 ب من 10 الى 15 جنيه و فلتر الهواء ب 20 جنيه يعني جوز الفلاتر كان بيدفع فيه 30 أو 35 جنيه على الاكثر لقى نفسه في الفيستا دافع 160 جنيه بالتمام و الكمال في جوز الفلاتر .

كان من نتيجتها أنه بعد ما كنت عامله اعلان بيع على النت لل 128 طلب مني تغيير الاعلان لبيع الفورد فيستا و أنا مصدقتش نفسي لانه كان لسه شاريها ب 33 الف و عايز يبيعها حتى لو ب 30

و سيكتفي بال 128 .

راجع الاسعار اللي قلتها لك لو مش مصدقني .

التعديل الأخير تم بواسطة abdelmessih67 ; 24-05-2009 الساعة 02:08 PM
قديم 24-05-2009, 04:25 PM
hamadaalex hamadaalex غير متواجد حالياً

hamadaalex is on a distinguished road

جزاكم الله كل خير فرد فرد على المعلومات القيمة دى والافادة ويجعلها الله فى ميزان حسناتكم انتم فعلا وضحتوا ليا الصورة كويس بكرر شكرى تانى سلام
قديم 21-12-2010, 10:34 AM
غير مسجل
Guest

الى الصديق السائل عن الفورد فيستا ..
على فكرة العربية دية من أجمل العربيات اللى انا ركبتها
والناس بتفضل تتكلم عن ارتفاع أسعار قطع غيارها
الميزة فى العربية دية انك ممكن تركب العربية وتقعد 5 سنين مثلا متحطش فيها أى قطعة غيار وماشية زى الفل
ومش فاكر انى احتجت لها قطعة غيار غير مثلا فانوس يكون كسره واحد معندهوش ضمير خبطها وهى مثلا واقفة او مراية جانبية لنفس السبب
ابحث بقى عن بعض العربيات الأخرى اللى كل شوية عايز تشترى لها قطعة غيار غير الأعطال والوقفة عند الميكانيكية
ومرة تسخن ومرة مش عرف ايه
انسى المواضيع دية كلها فى هذه السيارة التى أعتز بها تماما ويكفى انها أمركانى تقفيل ألمانى عايز ايه بقى