العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 25-11-2010, 02:58 AM
amryosef amryosef غير متواجد حالياً

amryosef will become famous soon enoughamryosef will become famous soon enough
افتراضي نصيحه عن الاسبيرانزا

أيه رأيكم فى الاسبيرانزا.......؟
أيه رأيكم الاسبيرانزا ولا الانوس.........؟
صحيح الاسبيرانزا قطع غيارها غاليه..........؟

أكيد أكيد كلنا زهقنا من الاسئله دى والتى قتلت بحثا وردودا وخناقات واشتباكات واراء من اللى بيعرف واللى مابيعرفش واللى فاهمين واللى مش مش فاهمين بيشجعوا واحنا معاهم
أعذرونى على العنوان بس بصراحة انا نوىت اشترى سيارة وقلت اعمل بحث علجوجل فلقيت المنتدى وطبعا سجلت وبصراحة هالنى كم المشاركات والنصايح ولكن لم اجد منتدى مشتعل مثل منتدى الاسبيرانزا تلك اللسياره التى بهرت المصريين بسعرها واخافتهم بمحل ميلادها فانطلق كل شخص يحكى تجربته الخاصه فمن رفعها الى السماء ومن انزلها الى سابع أرض فقررت أن ابحث فى الانواع الاخرى وطبعا فى الحاجات اللى اسعارها حنينه يعنى ستينات أو سبعينات ولو قسط

فخلصت من تجربتى الى الأتى
1-لايوجد سياره الا وبها عيوب مثلا الانسر يقلك هى اصلا يابانى اسم وبتتجمع فى الصين واللى يقولك دى منخفضه وسحبها ضعيف مع التكييف واللى يقولك الفيرنا دى احسن عربيه فى فئتها وسحبها جامد ويرد التانى ويقول دى عربية موت و90% من الحوادث هى الفيرنا أما الانوس عشق المصريين الاول فعربيه رخيصه اه وسعرها حلو بس شكلها قديم والتابلوه وحش موتورها ضعيف والقفل بتاع الشنطه تعبان واللى حلف واقسم ان النيو اكسنت زباله وان الفيرنا احلى منها وانه بيدورلها على بيعه و......و.......و......و.. ....و......و...
2-كل كلمه عن الاسبيرانزا تحس ان اللى بيقولها بيقولها انها قانون يعنى لو واحد الباب اللى ورا مفتحش بقت العربيه زفت واللى مركبهاش يقولك ياعم دى شبه الفوانيس الصينى واللى عاوز يركبها يقله خليك فى الفيرنا وتروح منتدى الفيرنا تلاقى مشاكل بالعبيط تخلي الواحد لو عنده عيال يطلع يأمن على نفسه بمليون جنيه ويركب الفيرنا ويتشاهد ويتكل والعزاء فى أبو غالى "أبو غالى مين"
3-اللى بيشكر فى اسبيرانزا وجابها وركبها ده أصبح واحد غير طبيعى بيتاهجم كأنه انكر وجود الشمس وازاى ده الدينامو باظ والعربيه عاوزة مساعدين من أول يوم وشويه وتحس ان فى خناقة هتحصل
4-ان لم تخنى الذاكرة أول ماالانوس نزل مصر قلك كورى ايه دى ب 38 الف بس ومضخة البنزين بايظه والتكيف بيعطل والعربيه صاجها خفيف التوكيل قال هنصلح والناس خافت بس ناس اشترت لعند ماوصلت انها اصبحت ثلث مبيعات السيارات فى مصر واصبحت العربيه دى اشهر سياره فى تاريخ مصر بعد ال 128 فلو حطينا الصينى مكانها النهارده وقلبناها بالعقل هو تفتكروا الاسبيرانزا امكاناتها اقل من الدايو او شهرتها أقل. فى الفتره دى الدايو كانت تلفزيونات بس بعدين نزلت عربيات كمان
5-خلصت عن الاسبيرانزا بالاتى
بشكل عام اعطال ومشاكل الاسبيرانزا لا تزيد ولاتقل عن مشاكل العربيات الاخرى وان كان لسه محدش فاهم فيها فده بيخلى الناس محتاره خاصة ان التوكيل مش قد كده وصدقونى الاعطال فى كل الماركات وان كا الاستخدام الشخصى بيلعب دور كبير
ال M11 افضلهم واكثرهم امانا واقلها اعطال
ال A 516 أشهرهم واكثرهم استخداما عربيه حلوة بس عفشتها ناشفه بس شيك
ال A113 عربيه صغيره وحلوة هايجى واحد ويقلك ياعم ده التابلوة وحش والتقفيل ضعيف هيكون الرد وهو حضرتك عاوز مرسيدس مثلا تنزل عربيه ب 50 الف جنيه مهو لازم السعر هيكون على حساب حاجات كتير فى الجوده والامان .
وبشكل عام الاسيبرانزا فى المستعمل سوقه لسه مش ماشى لأن السوق عندنا فى الاول بيعتمد على توافر قطع الغيار الرخيصه والاستهلاك الاقتصادى والقدرة انها تعيش 20 و30 سنه لان احنا ناس عشريين فمثلا لو بتوع فرنسا شافوا النهاردا البيجو 504 اكيد هينزهلوا من مدى التطور التكنولوجى لميكانيكية مصر وقدرتهم على الابتكار واختراع موديل شبيه طبق الاصل من البيجو 504 التى توقف انتاجها سنة 1979
طبعا هيجيلى واحد محترم ويقلى وانت كنت ركبت اصلا ولا اصلا انت بتعرف تسوق هقله بصراحة انت احرجتنى بس انا بقولك نتيجة البحث عالنت وعالمنتدى ومتابعه لمئات المواضيع والاف المشاركات وانا مبقلش رأى ليا انا بقول اللى استخلصته واللى عاوز يصدق يصدق واللى مش عاوز يشوف ويراجع المنتدى واى مكان فيه كلام عن الاسبيرانزا
7- فى رد للاخ الجميل ابو الاسعاد كنت طلبت نصيحه بخصوص ال M 11 ورد عليا رد جميل بجد وحرام ابخل بيه عالناس فانا هكتبه فى موضوع لاحق لأن الصفحة كبرت وطولت أوووى وانا بشكرة تانى على رده الرائع
8-أسف نسيت رقم 6
9- تصبحوا على خير

التعديل الأخير تم بواسطة amryosef ; 25-11-2010 الساعة 03:06 AM
قديم 25-11-2010, 03:08 AM
mohamedgammal mohamedgammal غير متواجد حالياً

mohamedgammal is on a distinguished road
افتراضي رد: نصيحه عن الاسبيرانزا

شكرا على الكلام الجميل ده و انا ان شاء الله هاشترى 516
قديم 25-11-2010, 03:34 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

الله يفتح عليك

قديم 25-11-2010, 10:53 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

عندك حق فى كل كلمة قولتها

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 25-11-2010, 12:29 PM
الصورة الرمزية mostafaelsamahy
mostafaelsamahy mostafaelsamahy غير متواجد حالياً

mostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the rough

بجد مافيش كلام يتقال بعد اللي انت قولته

شكر و تقدير