العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 04-12-2010, 11:13 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: دليل الطرق المصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

دهاليز القاهرة (3 )
أ - عين شمس والمرج

حين تدخل منطقة عين شمس والمرج فلاقانون ولانظام ولا اى شىء
وان كانت الفوضى فى امكان تانى قيراط فهى فى المرج وعين شمس 10 فدادين وتجد زحام على الفاضى وينتهى الى لاشىء
وبدراسة بسيطة وجدت انها سلوكيات الناس
ونبدأ بدراسة شوارع عين شمس والمرج وكيفية الهروب منها
اولا / جسر السويس
هو اطول شوارع منطقة شرق القاهرة وكان قطار السويس يمش فيه زمان وكان اسمه شارع سكك حديد السويس ثم تحول الى شارع عزيز المصرى ثم لما اختلف السادات مع عزيز المصرى سموه جسر السويس ( ايه حصة التاريخ دى )
معلش هناخده من اوله
هذا الشارع يبدأ اولى توقـفاته بعد مستشفى منشية البكرى مباشرة فان كان الزحام خانق فيمكنك ان تكسر اول يمين فأول شمال حتى آخره ثم اكسر شمال ستجد نفسك عند أشارة روكسى (تقاطع جسر السويس مع شارع القبة عند حلوانى لابالما ) ثم تسير فيه حتى كوبرى التجنيد وعند نزولك منه سيتوقف الطريق امسك الشمال لان الطريق يتوقف بسبب دخول الباشوات القاصدين مصر الجديدة وماسكين اليمين الى اليسار بالاضافة الى الميكروباس والاتوبيس والذين يتوقفون هناك من اجل الركاب
بعدها امسك اليمين لان الطريق هيقف تانى بسبب يوتيرن يدخلك ناحي قسم عين شمس ثم امشى طوالى وامسك اليمين ايضا عند مطعم دولفين واتسحب بشويش وتاخد الشمال واحدة واحدة علشان تبعد عن محطة الالف مسكن بتاعة الاتوبيس ثم تمسك وسط الطريق وتكون حذرا بسبب عبور الناس بكثرة من هذا المكان (موقف الالف مسكن والعاشر من رمضان )
وخليك فى وسط الشارع حتى تتفادى مطبين صناعيين كبار حتى بوابة فندق السلام بعدها امسك الشمال لكى تتفادى محطة اتوبيس العرب (عرب الجسر ) ثم امسك منتصف الطريق لكى تتفادى الخارج من خلف نادى الشمس والمهدىء لسرعته من اجل دخول اليوتيرن ثم امسك الشمال لتتفادى غلق الطريق عند محطة الجراج بسبب الميكروباس ثم اعبر السكة الحديد وامسك الشمال لتفادى القادم من النزهة الجديدة وبعدها امسك اليمين او الشمال ويفضل اليمين لان الطريق ملىء بالمطبات فى المنتصف ولان به 2 يوتيرن حتى محطة البنزين التى على ناصية مدخل النزهة الجديدة وبعد محطة البنزين امسك الشمال لان الطريق فى اليمين مكسر ثم منطقة مدينة قباء قبلها امسك اليمين لان اليمين فى هذا الجزء ماشى فان وجدت الطريق واقف بعد عبور السكة الحديد امسك اليمين واتسحب حتى تخرج من عنق الزجاجة عند الشبراوى هناك

طيب
الطريق متنيل ومش باين له اى حركة هتلف من الشارع اللى قبل محطة البنزين وتلف حوالين محطة البنزين بكده اختصرت حوالى 200 متر وبقيت على اول عنق الزجاجة ولان الطريق 3 حارات وينتهى الى حارة واحدة عند الشبراوى بسبب اللى راكن صف تانى وتالت بالاضافة الى الميكروباس فانه يتسبب فى زحام رهيب ولذلك تتسحب واحدة واحدة ناحية الشمال حتى تهرب وتتجه الى الحرفيين وهناك تمسك اليمين لان اليوتيرن اللى داخل على الحرفيين بيوقف الدنيا خااااااااااالص
ثم تستكمل الطريق حتى موقف العاشروهناك تمسك اليمين لانه مدخل الموقف وبالتالى هتلاقيه ماشى ثم تتسحب واحدة واحدة شمال حتى تمسك الشمال
وبالسلامة لحد الاسماعيلية
طيب وانت راجع الطريق مهبب
يا اما قلبك ميت زى حالاتى
فهتخرج بالعربية من على الاسفلت وتمشى ببطء على الطريق الترابى وهو طريق وعر نسبيا (مدق ) حتى تصل الى مدخل السلام
أدخله وامشى فيه حتى استاد السلام ثم يساراالى آخر الطريق ثم يمينا ستجد نفسك على طريق بلبيس اول يوتيرن تلف وترجع وتعدى الكمين وتدخل يمين من عند محطة المياه وتمشى على طووووول حتى قسم السلام وتكمل لحد كوبرى الدائرى وتعدى من تحته وطبعا لان مدخل الحرفيين ضيق جدا فممكن تجد الطريق واقف
لو حسيت ان الوقفة مطولة بعد الكوبرى مباشرة ادخل شمال فى الشارع اللى فى وشك حتى آخره وبدل م تخش شمال مع العربيات ادخل يمين هتلاقى فى اخره وحدة عسكرية قبلها ادخل يمين فى شارع ضيق ثم يسارا لتتخطى بذلك عنق الزجاجة فى الحرفيين ثم اتجه الى جسر السويس فأن كان متوقفا فادخل فى الشارع الفرعى الموازى لجسر السويس يمينا ثم يمينا فى جمال عبد الناصر فيسارا فيسارا مرة اخرى تخرج على جسر السويس بعد ان تخطيت جميع انواع التوقـفـات
لفيت شوية .... ده صحيح بس وفرت وقت وجهد وبنزين ووقيت عربيتك انها ممكن تتحك او تتخبط فى الزحام

طب انا ساكن فى المريوطية الهرم و عاوز اروح جسر السويس شركة الاحمدية بتاعة الاسبراتير الكترونى فى 1شارع السلام منشية السد العالى خلف حديقة بدر خلف مدرسة انس بن مالك - جسر السويس
و انا اخر معلوماتى انى اوصل العباسية من شارع رمسيس و بالتحديد كلية التجارة جامعة عين شمس اما ما بعد ذلك فهو مجهول
و هل ممكن اركب الدائرى من المريوطية و انزل فين لو طلعت الدائرى

قديم 04-12-2010, 11:43 AM
corsair
Guest

انا حاسس انك ساكن في الحلمة وبتشتغلني يا محمد يا علي بانك ساكن في الزقازيق
قديم 04-12-2010, 02:07 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

طب انا ساكن فى المريوطية الهرم و عاوز اروح جسر السويس شركة الاحمدية بتاعة الاسبراتير الكترونى فى 1شارع السلام منشية السد العالى خلف حديقة بدر خلف مدرسة انس بن مالك - جسر السويس
و انا اخر معلوماتى انى اوصل العباسية من شارع رمسيس و بالتحديد كلية التجارة جامعة عين شمس اما ما بعد ذلك فهو مجهول
و هل ممكن اركب الدائرى من المريوطية و انزل فين لو طلعت الدائرى

الاقرب والاسرع والاسهل الدائري طبعا
تطلع على الدائري من عندك اتجاه المطار مرورا بطريق اسكندرية الزراعية ومسطرد والمرج وبعد المرج نزله مؤسسة الزكاة والسلام بعد السلام هتلاقي النفق اللي بيكمل الدائري اتجاه مدينة نصر
انت هتخرج من جنب النفق مش تدخل النفق هتلاقي اللوحة الارشادية مخرج المطار مصر الجديدة
الحزء ده وققت الذورة بيكون زحمة شوية فاصبر على الزحمة مش هتاخد وقت هتلاقي موقف العاشر على شمالك وانت تاخد يمين وتكمل في جسر السويس
فيه كوبري المطاري هيقابلك بعد كيلو واحد بس متطلعوش لو طلعته هتدخل شارع جوزيف تيتو والمطار والكلية الحربية خليك تحت الكوبري وكمل هتمر على التالي
شارع جمال عبد الناصر والحرفيين
المنطقة الصناعية في جسر السويس
تقسيم عمر بن الخطاب
مدينة قباء
شارع الاربعين
حديقة بدر

اوقات الطريق بيكون واقف شوية لكنها وقفة اتوبيس او ميكروباص بيحمل او حاجة عرضية والطريق بيمشي وقت الذروة خصوصا من 3 ل 5 الطريق بيكون تقيل شوية في جسر السويس بسبب اتوبيسات المدارس وخروج الموظفين

من عند حديقة بدر تسأل بقى لاني معرفش المكان بالضبط فين

لو حابب تمشي اسرع شوية لكن فيه ايام متضمنش لو فيه تشريف ماشيه في صلاح سالم الدنيا بتقف كلها وبتقفل لغااااااااااايه الكوبري
ممكن تطلع كوبري المطار وتنزل هتلاقي حمدي لادا على يمينك وبعدين سيراميك السلام ووبنزينه موبينيل هتفضل ماشي لغاية شركة بتروجيت بعدها موقع مباني (معرفش خلص والا لسه ) وبعده مدخل شارع واخد نص حرف اس S تقريبا شارع طه حسين تدخل فيه وتمشي لاخره وتاخد يمين تمشي 400 متر هتلاقي حديقة بدر في وشك تدخل يمين اول يوترن وترجع تشوف انت رايح فين

ملحوظة
انا افضل انك تمشي في جسر السويس افضل حتى لو زحمة والطريق وقف شوية تتحمل افضل ما تدخل وتلف وتوه وتقعد تسأل لان انت في جسر السويس هتمشي شارع واحد بس وتفضل ماشي لما تلاقي حديقة بدر على يمينك

توصل بالسلامة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 04-12-2010, 02:15 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا حاسس انك ساكن في الحلمة وبتشتغلني يا محمد يا علي بانك ساكن في الزقازيق
ياعم احمد انا من الزقازيق ومكان شغلي اتغير كذا مرة واخر شغل ليا واللي انا الفمروض على قوته حتى الأن في طريق اسكندرية الصحرواي
ولطبيعة الدراسة والشغل في مرحلة ما قعدت تقريبا 3 سنين في الحلمية عند مدرسة ابن خلدون وانا قلتلك الكلام ده قبل كده
وبعدين انا من محبي المشي على رجليهم ( ايام زمان طبعا دلوقتي بكسل انزل من البيت اصلا ) وبحب اعرف تفاصيل الاماكن ومين بيودي على فين
وطبعا لاحظت المعلومة اللي قالها عم خالد زي ما قالك ان اغلب الشوارع ماشي موازية لبعض فانت بتدخل في شارع وعارف انه ماشي موازي للتاني ولكن اروق
لكن الخوف لتوصل في النهاية لطريق مسدود او تلاقي اخر الشارع كوبري بيطلع بيك يرميك في مكان تاني خالص غير اللي انت عاوزه

ده غير اني محب للسفر والتعرف على الطرق زي خالد خليفة كده مع فارق الخبرة والظروف اللي تشجع على السفر والعمر طبعا لو اني كان ممكن امشي اكتر منه بس انا اللي كسلت ومفيش طريق امشي فيه من غير ما اخد بالي اتدجاهاتها والبلاد اللي بيمر عليها وهكذا
عرفت انا بجيب معلوماتي منين
مش زيك واقفلي من البلكونة تتفرج على المترو وتنزل تخانق في الناس علشان ركنه العربية

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 04-12-2010, 02:36 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

علي فكرة الطريق ده روحته قبل كدا بيعمل معايا 22 كيلو رايح بس

لكن الطريق بتاع الحلمية بيعمل معايا 9 كيلو

وانتا عارف يا عمنا انا راجل غلبان بحط بنزين 92 مش غاز

وثانيا انتا كدا قولتلي ازاي اروح من اروق طريق

طب الرجوع بقا ارجع ازاي هيه ديه المشكله الاكبر بالنسبالي

مفيش فايدة تفكيرك زى تفكير كتير من المصريين
يابنى.... يااااااااااااااحبيبى
22 كيلو فى طريق ماشى = 5 كيلو فى طريق واقف وقفة سودة =نفس القيمة تقريبا فى البنزين مع تقليل استهلاك العربية
يعنى لما تاخدها فى تلت ساعة مش احسن م تاخدها فى ساعة
ثم الطريق ده مستحيل يعمل 22 كيلو الا اذا كان عداد عربيتك مكملش تعليمه زى حالاتك
ثم دى قاعدة معروفة ان فى الطرق الطوالى العربية تستهلك بنزين اقل من الطرق المتوقـفة
ثم انت بذمتك ياشيخ من عين شمس تاخد شارع الترعة لحد كوبرى الحلمية ثم تطلع كوبرى الحلمية وتفضل ماشى لحد السبع عمارات الصبح
مرورا بميدان الحليمة ثم ميدان ابن الحكم ثم التجنيد ثم المحكمة ثم ميدان هارون ثم سفير ثم ميدان الجلاء ثم السبع عمارات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ده جنااااااااااااان
انا ياللى من الحلمية لو عندى مشوار الصبح فى مدينة نصر بركن عربيتى واتشعبط فى مترو مصر الجديدة لان السكة الحديد هى الوحيدة السالكة الصبح

وطبعا ترجع زى م روحت هيا هيا ياحدق

ثم تعالى هنا

انت ومحمد على ماسكينهالى .... عربيتك غاز......عربيتك غاز......عربيتك غاز ......عربيتك غاز
هو الغاز شتيمة واللا ايه ؟؟؟؟؟؟

طب انا على الأقل محدش قال لى الشيخ منصور يااسطى؟؟؟؟ واصر انه يقاولنى
هههههههههههههههههههههه

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران