العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 31-12-2010, 12:07 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي أحترس من التاكسى الأبيض الجديد

كنت انوى التحدث فى هذا الموضوع منذ شهرين ونظرا لظروف خاصة تأخرت فى الحديث عنه

وبداية نقدم تعريفا بنظام التاكسى الأبيض الجديد

عند بداية كسر العداد يبدأ من 2.5 جنيه
ثم كل كيلو يعد ربع جنيه
طيب لو الطريق واقف يبقى كل 7 دقايق يعد ربع جنيه
فان كان الطريق متوقف لفترة أقل من 7 دقايق ثم تحرك التاكسى يعد ربع جنيه برضه

ولذلك التاكسى الجديد يوافق على جميع انواع الطرق المزدحمة لانها من مصلحته ولايحاول التصرف أبدا سواء بالدخول من الشوارع الجانبية أو الهروب من الزحام
أو اى شىء يفعله قائدى التاكسى الأبيض وأسود او أى قائد سيارة طبيعى يريد أختصار الوقت
فضياع الوقت من مصلحته لان العداد بيعد وهو واقف مكانه لايتحرك وموفر موتور العربية والغاز لان كل التاكسى محول عربيته الى غاز
وكل شىء في العربية متوفر لأنها واقفة مكانها
وأذكر مرة جاى فى صلاح سالم من الأزهر الى مصر الجديدة وقبل طلعة كوبرى العباسية التى تنزل منها أمام مستشفى اللأمراض النفسية والمعرض
وجدت أمين شرطة أشار لى بالتوقف عند طلعة الكوبرى لان فى تشريفة (الريس أو وزير من الوزراء معدى )ووقفنا جميعا والموضوع مطول
فنزلت لامين الشرطة وسألته ان كان الاوتوستراد مقفول برضه
فقال لأ
وسألته / لو مشيت من ورا المعرض لقاعة المؤتمرات ثم صلاح سالم مرة أخرى هعرف أخرج
فقال / لأ لانك هتقابل نفس المشكلة
فقررت السير من الأوتوستراد حتى عباس العقاد والتخريم من شارع النزهة الى السبع عمارات
ولما قلت لسائق تاكسى من الأبيض كان يقف بجوارى / خش من هنا واطلع على الاتوستراد ولف من هناك لاختصار الوقت
فقال / انا مش هتحرك انت عارف بقى عداد بيعد واحنا واقـفين ومريحين وكلام كبير هههههههههه و ضحك وغمز بعينه
وفهمت انه طبعا قال الكلام ده من ورا الزبون اللى كان جنبه
وطبعا استأذنته فوسع لى ثم عاد مكانه وتركته واقفا ومشيت
فأن كنت مستعجل أو رايح مكان والطريق اليه مزدحم نسبيا فلاينفع التاكسى الأبيض لأنه لن يحاول التصرف ولا الهروب من الزحام بل سيمشى فى الطابور وسيبقى فى مكانه
وأن كلمته سيقول / الطريق واقف هعمل أيه ؟؟؟ أطير فوق العربيات ؟؟؟؟؟؟
وطبعا لن تملك ردا وستكظم غيظك وتسكت
أما ان كان مشوارك طويل والسكة سالكة فالتاكسى الأبيض أرخص من الأسود وأن كان بعض السائقين الأن يقاولك احسن منهم

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران
قديم 31-12-2010, 12:35 PM
الصورة الرمزية mohamed ellithy
mohamed ellithy mohamed ellithy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى اجهزه تعوضيه

mohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of light
افتراضي رد: أحترس من التاكسى الأبيض الجديد

على فكره ساعات كاير كانت بتوجهنى نفس المشكله وانا بتعامل مع مرضى فى شغلى وعندى اكتر من واحد فى اليوم بعدى عليه لما بلاقى الدنيا كده بسيبو واشوف غيره فى حته سلكه
فى اللى يسبنى وفى اللى يقلى طيب استنى ويحاول يخرج وفى منهم بيكون معايا من اول اليوم لاخره وده بيكون عاوز ينجز

هتقول ايه بقى هههههههه
قديم 31-12-2010, 12:39 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

و الله انا عندي اقتراح جايز ميعجبش كتير من الناس بس انا شايف انه حل عملي للسواقين,
هنا في الامارات التكسيات مملوكة للحكومة او لشركات قطاع خاص كبيرة و بتعين سواقين يعني السواقيين بيبقوا عبارة عن موظفين بيقبضوا رواتبهم كل اخر شهر من الحكومة او من الشركات دي و في كل تاكسي رقم للشكوي يعني للسواق عمل اي تصرف بتتصل بالرقم و هما بيشوفوا شغلهم معاه و الله الحكومة لو تعمل كدة هتدخل لها منجم دهب ده غير انها هتعيب ناس كتير يعني هتقضي علي نسبة بطالة موش قليلة
قديم 31-12-2010, 12:48 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

مشكور على الموضوع يا استاز خالد
بس فى سواقين عندهم ضمير وبيختصرو الطرق انا جربت دة ودة مش كلهم

قديم 31-12-2010, 01:13 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

للعلم فقط لو التاكسي وقف في زحمة ساعة بحالها حيعد 15 جنيه بس! لو ماشي على طريق سالك بسرعة 80 حيعد 80 كيلو في الساعة دي ب 100 جنيه و لو طريق نص نص بسرعة 50 كيلو حيعد 65 جنيه في الساعة و لو طريق بيزحف بسرعة 30 كيلو حيعد حوالي 40 جنيه في الساعة دي برضه! التاكس الابيض مش مصلحته انه يقف لانه زي ما انت قلت غاز لو مشي مشولر حيعد فلوس اكتر بكتير لان استهلاك غاز قليل و تكلفة مشوار محترم