العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-04-2012, 03:07 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future
افتراضي رد: ماهي الافضل نيسان صني -بي واي دي اف ثري والفرق 20 الف جنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elsebily مشاهدة المشاركة

ايه يا جماعه فيه ايه انتو بتهزروا ولا بتتكلمو جد انتو ازاي اصلا مقتنعين بالمقارنه دي وبعدين انا نفسي افهم هو ليه كل حد بيحب يدافع عن عربيته حتي لو كان هيجور علي حق عربيات الغير وبعدين السؤال اللي نفسي اساله لملاك العربيات الصيني عامة هو ليه فيه ناس كتير بتبيع العربيات دي في نفس سنة الموديل وميكنوش جايبينها بقالهم كام شهر وليه بردو بيخسروا فيها مبالغ خياليه يا جماعه خلينا نكون واقعيين ونعترف اني فعلا العربيات الصيني فيه في المعظم منهم مشاكل كتير وفيه ماركات كتير مينفعش اصلا تخش اي سوق عالمي انا اسف لو كنت غلطت في عربية حد او ضايقت حد بكلامي بس بجد دفاع ملاك الصيني عن عربياتهم لدرجة انهم بقو يفضلوها عن عربيات اعلي منها في الفئه وفي كل حاجه بقي شئ مستفز وانا شخصيا شايف اني فيه تضليل للي بيسأل وطبعا كامل احترامي لملاك العربيات الصيني وانا شخصيا كنت بفكر اشتري البي واي دي جديده لاني كان عاجبني الاوبشن الكتير اللي فيها بس بصراحه خفت وقلت استني لما اشوفها هتعمل ايه في السوق المصري لكن حتي لو كنت جبتها وبقت بتاعتي كنت بردو هدخل واقول نفس الكلام ده لاني من وجهة نظري البي واي دي تقارن بالفيرنا واللانوس والساجا واللوجان لكن ليسه موصلتش لمرحلة انها تبقي في مرحلة مقارنه مع فئة النيسان او الاكسنت ار بي واخيرا هي وجهة نظر واكيد فيه كتير هيختلف معايا ان مكنش هيشتمني بس انا بحب اكون واقعي وبالتوفيق للجميع
بص يا سيدي انا معايش البي واي دي و معرفش حتي اي شخص معرفة معاة العربية دي بس انا تعقيبي علي كلامك انها العربية الصيني الوحيدة التي المستعمل فيها قليل جدااا يعني ادخل علي كونتاكت كار مثلا فيثن و فين لما تلاقيها معروضة للبيع مستعمل بعكس باقي الماركات الصيني انا كل علاقتي بالماركات الصيني الاسبرانزا مع صديقي و عربية زي الزفت علي كلامة و باعها قريب
العربية التانية مع صديق ايضا و هي بريليانس جالينا 2000 سي سي و الالفين سي سي بس هي اللي جيدة ده من كلام ناس في مصنع بي ام دابليو و قالوا ابعد عن اي حاجة تانية
قديم 27-04-2012, 06:22 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

حياك الله
لك مطلق الحرية فى ان تعبر عن وجهة نظرك وقناعتك الشخصية ولك كل الاحترام بغض النظر عن اتفاقنا او اختلافنا فى ذلك
السيارة التى تختارها سعادتك الذى ستستخدمها وتستمتع بها وتتحمل كل تبعات قرار الشراء وبالتالى لا يمكن ان تستعير عقل الاخرين ليفكروا لك
انا عن نفسى كانت النيسان الصنى من الاختيارات المتاحة لى عند الشراء وكذلك الانترا الشكل القديم 2011 وكانت الامكانيات المادية متاحة لدى للشراء والاوبتيرا ايضا ولكن انا اخترت البى واى دى عن قناعة شخصية لانى ازعم واعتقد انها افضل من كل هذه السيارات وبمنتهى الثقة فى ذلك بعد بحث وتمحيص لمدة 3 سنوات ومقارنات وتجربة وسؤال اصحابها وقراءة التقارير والعيوب والمميزات لكل من هذه السيارات وانا الان بعد شراء البى واى دى ومقارنتها بالكورولا التى امتلكها فى السعودية وهى يقينا افضل من كل هذه الماركات ولا يوجد خلاف على ذلك لكل من يقتنع بالماركات وليس بالواقع العملى فضلا عن الواقع طبعا -اقول انى وجدت فيها كل ما كنت اظنه وافضل منه كمان وهذه قناعتى الشخصية عن دراسة وتجربة وللاخرين مطلق الحرية فى القبول او الرفض لهذا الامر وهذا لا يضرنى فى شئ لانها سيارتى انا وانا الذى استعملها ومقتنع بها تماما
تقبل تحياتى
تحياتي لحضرتك انا عارف ان حضرتك مقتنع بالعربيه جدا وده طبيعي طبعا عشان اي واحد يملك سياره بيبقي شايفها افضل سياره وانا كده طبعا بس حضرتك ممكن تلاقي عربيه بي ام 1600 سي سي 120 حصان مثلا وعربيه مثلا صيني او نيسان او لانسر 1600 سي سي 120 حصان مش معني كده ان الاتنين زي بعض في الكفاءه او الجوده او من ناحيه الحفاظ علي نفس الاداء لفتره طويله هوه ده الفرق بين التويوتا مثلا والبي واي دي اه فعلا الاوبشنات كتير وممكن يكون اكتر من التويوتا الكرولا بس استحاله تكون في كفاءه التويوتا والا مكنش يبقي سعر التويوتا 160 الف والبي واي دي 73 الف انا قولت الكلام الكتير ده وصدعتك عشان بس اوصلك انا العربيات فئات وكل فئه عل قد فلوسها ومينفعش اقارن عربيه في فئه سعريه منخفضه بعربيه في فئه سعريه مرتفعه عشان ده في ظلم للفئه السعريه المنخفضه ده وجهت نظري وانا مش عايز اختلاف الاراء يسبب خلافات فيما بيننا وخصوصا ان انا بعتبر كل اعضاء المنتدي اخواتي وبننقل وجهات النظر للافاده ولا استطيع انا احجر رايي علي احد وياريت تاني ابقي ضيف خفيف علي قسم البي واي دي
قديم 27-04-2012, 06:28 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

طبعا الصني وانا ليه اشتري عربية مرقعة من كل مصنع حته موتور متسيوبيشى وعفشة تويوتا ومرايا جانبية من منيا القمح + سعر أعادة البيع واكيد من غير كلام لصالح الصنى طبعا
قديم 27-04-2012, 06:34 PM
zmzm0000 zmzm0000 غير متواجد حالياً

zmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud of

يا جماعه كلامكم للاسف وماحدش يزعل مني مغلوط مغلوط مغلوط يا ولدي ....
المقارنات لا تكون من ناحيه الفئه السعريه الكلام ده مش صحيح بالمره
المقارنه تكون بين فئه السيارات سواء كانت كروس اوفر..ميني...سيدان..هاتشب اك...رودستر...رياضية...كو بيه....ام بي في .... اس يو في
المقارنه من الفئه السعريه دي مش موجوده الا عندنا في مصر ما صحيح المصرين هما ابو الاختراعات
ما ينفعش اقارن جيب شيروكي بعربيه باسات لانهم في نفس الفئه السعريه ؟
ولا ينفع يا بشمهندسين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مؤسسه الاصدقاء لتجاره قطع الغيار الاستيراد
متخصصون في
الفيات (125-132-124-131-127-1300-128)
- لادا - ريجاتا - تمبرا - ريتمو - بلونيز )
وجميع السيارات الكوري والياباني ( هيونداي - لانوس - نوبيرا - كيا - تويوتا - متسوبيشي )
01281349010- 01210498639
: 010104~171:
قديم 27-04-2012, 06:37 PM
zmzm0000 zmzm0000 غير متواجد حالياً

zmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud of

وعلي فكره زي ما في عربيات كوري افضل من عربيات ياباني
وزي ما في عربيات ايطالي افضل من عربيات الماني
برضه في عربيات صيني افضل من سيارات كتير كوري وياباني

مؤسسه الاصدقاء لتجاره قطع الغيار الاستيراد
متخصصون في
الفيات (125-132-124-131-127-1300-128)
- لادا - ريجاتا - تمبرا - ريتمو - بلونيز )
وجميع السيارات الكوري والياباني ( هيونداي - لانوس - نوبيرا - كيا - تويوتا - متسوبيشي )
01281349010- 01210498639
: 010104~171: