العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-03-2011, 02:35 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: متابعه يوم بيوم ل فك ماتور و عمل طقم شنبر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

يعني اصدق كلام بتاع الكاوتش (لانه بيبيع كاوتش برضه) و اخليه وهوا بيزود ليا العجل يكشف عليهم ولا يبان اكتر عند بتاع الترصيص

يبان عند الاثنين يا باشا
انت بترصص عند شيبوب
صح

وممكن تعدي على اي واحد تاني بتاع كاوتش تقوله ظبط الهواء وتسأله عامل ايه لو فيها حاجة هيقولك عليها

هوا المعدل مش عارف يتقاس بالضبط لان كل مره تحصل حاجه فهو يتراوح ما بين نص لتر الي ثلاث ارباع لتر فى كل غيار ( 1000 : 1200 كيلو )

اخبار العربية معاك ايه بعد تظبط الكورونا
شغاله ازاي
استهلاك البنزين عامل ايه داخل البلد وخارجها
استهلاك الزيت
اخبار البوجيهات ايه
اخبار الدخان من الشكمان ايه
اخبار الدوراه ايه
اعتبر اول مشاركة دي ليك كأن لك تكن
وقول حال العربية ايه دلوقتي والناس هتفيدك وترد عليك بالمشورة
وانا من رأيي شوف حد غير الميكانيكي ده لانه واضح انه عارفك وعاوز يستغلك

اعمل ورقة وقسمها جدول وحط فيها عداد الكيلو
البنزين
مون بنزين للزور واطلععلى الصحراوي وارجع مون من نفس البنزينة وشوف انت مونت كام لتر واحسب عدد الكيلو خارج المدينة
طبعا انت فولت امشي بيها مشاويرك العادية جوه البلد يومين وفول وشوف انت عملت كام كيلو داخل البلد

الزيت
مع الغيار الجاي نزله كله وغير الفلتر وحط زيت جديد وفلتر جديد وامشي بيها لما توصل 1000 كيلو شوف الزيت بينقص قد ايه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 29-03-2011 الساعة 02:41 PM
قديم 29-03-2011, 04:11 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

[QUOTE=sad-bird;384944]يبان عند الاثنين يا باشا
انت بترصص عند شيبوب
صح

وممكن تعدي على اي واحد تاني بتاع كاوتش تقوله ظبط الهواء وتسأله عامل ايه لو فيها حاجة هيقولك عليها

ايوه برصص عند شيبوب لو فاضي ومش زحمه ولو زحمه برصص عند المهندسين اللى على ناصيه شارع وادي النيل من عند طريق الزرقيه
بس مش عاوز اروح ارصص دلوقت علشان انا شاكك ان فى عندي 3 فرد بايظين فكده هيكون الترصيص مش هينفع

الحمد لله مفيش مفيش صوت زي ما كنت متعود الاول
شغاله ازاي
بقي لي فتره مش عملت ليها معايره النهارده رحت اعمل صيانه للكربراتير وقولت افتح العين التانيه علشان العربية تاخد راحتها لقيت الميكانيكي اللى كان قافلها اخر مره قافلها بلحام معجون حديد ف خدت الكربراتير لخراط الكربراتير وان شاء الله استلمه منه بليل
استهلاك الزيت
بستخدم زيت اسو ( الجركن الرصاصي ) وبغيره كل 1000 (المفروض ) من ساعه ما بدئت تاكل زيت وانا بزود عن الالف وصلتها مره ل 1500 وغيرته
معيار النقص متفاوت حسب المرات اللى بغير فيها يعنى مره نص لتر ومره ثلاث ارباع لتر ( بكتير اوي 1500 كيلو )

اخبار البوجيهات ايه
لسه مغير بوجيهات من فتره شهر او شهرين و كان حرقهم كويس ومفيش عليهم زيت
مفيش دخنه من الشكمان الدخان اللى شايفه طالع بس من خرطوم الفايظ
اخبار الدوراه ايه
الحمد لله من اول مره بس الايام الاخيره كانت محتاجه تظبيط كهرباء ومسمار الكهرباء كان قافش علشان كده حلين الكربراتير و بعمل فيه شغل دلوقت
انا غيرت اكتر من ميكانيكي لحد ما استقريت على ده وكلهم كانوا بيقولوا المكنه خفيفه وبتاكل زيت ( بخر الفايظ )

البنزين
مون بنزين للزور واطلععلى الصحراوي وارجع مون من نفس البنزينة وشوف انت مونت كام لتر واحسب عدد الكيلو خارج المدينة
طبعا انت فولت امشي بيها مشاويرك العادية جوه البلد يومين وفول وشوف انت عملت كام كيلو داخل البلد

الزيت
مع الغيار الجاي نزله كله وغير الفلتر وحط زيت جديد وفلتر جديد وامشي بيها لما توصل 1000 كيلو شوف الزيت بينقص قد ايه
انا ملاحظ ان معدل نقصان الزيت بعد 1000 كيلو بيكون اعلى يعنى لو العربية عامله 750 مش بيكون ناقص قوي[/]

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 29-03-2011, 05:46 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

[QUOTE=michohat;384993]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يبان عند الاثنين يا باشا
انت بترصص عند شيبوب
صح

ايوه برصص عند شيبوب لو فاضي ومش زحمه ولو زحمه برصص عند المهندسين اللى على ناصيه شارع وادي النيل من عند طريق الزرقيه
بس مش عاوز اروح ارصص دلوقت علشان انا شاكك ان فى عندي 3 فرد بايظين فكده هيكون الترصيص مش هينفع
[/]

أفضل واحد يرصص هو شيبوب
اوصل هناك وخلي اي حد منهم يبصلك على الكاوتش
واصلا هما محترمين من قبل ما يرصص أو يظبط زوايا هيقولك الكاوتش فيه حاجة او العفشة فيها حاجة روح اعملها الأول وتعالى
وممكن بتاع الكاوتش اللي بعد اول وادي النيل وانت طالع على الزراعة يبصلك عليه

على فكرة المهندسين اللي في وادي النيل مش هتعرف تدخله علشان الحفر بتاع الكوبري قفل الطريق على كل الورش اللي هناك

[QUOTE=michohat;384993]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

الحمد لله مفيش مفيش صوت زي ما كنت متعود الاول
شغاله ازاي
بقي لي فتره مش عملت ليها معايره النهارده رحت اعمل صيانه للكربراتير وقولت افتح العين التانيه علشان العربية تاخد راحتها لقيت الميكانيكي اللى كان قافلها اخر مره قافلها بلحام معجون حديد ف خدت الكربراتير لخراط الكربراتير وان شاء الله استلمه منه بليل
استهلاك الزيت
بستخدم زيت اسو ( الجركن الرصاصي ) وبغيره كل 1000 (المفروض ) من ساعه ما بدئت تاكل زيت وانا بزود عن الالف وصلتها مره ل 1500 وغيرته
معيار النقص متفاوت حسب المرات اللى بغير فيها يعنى مره نص لتر ومره ثلاث ارباع لتر ( بكتير اوي 1500 كيلو )
اخبار البوجيهات ايه
لسه مغير بوجيهات من فتره شهر او شهرين و كان حرقهم كويس ومفيش عليهم زيت
مفيش دخنه من الشكمان الدخان اللى شايفه طالع بس من خرطوم الفايظ
اخبار الدوراه ايه
الحمد لله من اول مره بس الايام الاخيره كانت محتاجه تظبيط كهرباء ومسمار الكهرباء كان قافش علشان كده حلين الكربراتير و بعمل فيه شغل دلوقت
انا غيرت اكتر من ميكانيكي لحد ما استقريت على ده وكلهم كانوا بيقولوا المكنه خفيفه وبتاكل زيت ( بخر الفايظ )

البنزين

الزيت
انا ملاحظ ان معدل نقصان الزيت بعد 1000 كيلو بيكون اعلى يعنى لو العربية عامله 750 مش بيكون ناقص قوي[/]
طيب اصبر بقى لما يفيدك اصحاب الخبرة الكبار خصوصا اخونا الكبير المهندس سمير
انا غلبان ياعم وعلى قدي الفتاوي بتاعتي صغيرة

لأن كلامك يوحي بان العربية مفيهاش مشاكل
وفي نفس الوقت بتقول ان الميكانيكية قالو ان العربية مفوتة
واللي اعرفه انها لو مفوته هتلاقي دخانه قاااااااااااد كده طالعه من الشكمان

ولو خفيفة اظن ... اظن ( واخد بالك من اظن دي لحسن تلبسني مصيبة وتقول انا اللي قلتلك ) انك ممكن تحطلها زيت تقيل او زيت شنبر مع غيار الزيت وتمشي بيها شوية

قديم 30-03-2011, 01:35 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

لقد سبق وقتلت الموضوع بحثاً مع المهندس سمير عياد و الاستاذ حازم خضر
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=43822
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=19579

ومش بحب احط زيت شمبر علشان بعتبر ه مسكن وعاوز احل المشكله ومش ااجلها لبعد كده احسن تبوظ زياده او حاجه تانيه تبوظ

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 30-03-2011, 02:01 PM
الصورة الرمزية sad-bird

لقد سبق وقتلت الموضوع بحثاً مع المهندس سمير عياد و الاستاذ حازم خضر
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=43822
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=19579

ومش بحب احط زيت شمبر علشان بعتبر ه مسكن وعاوز احل المشكله ومش ااجلها لبعد كده احسن تبوظ زياده او حاجه تانيه تبوظ

الوضع كالاتي
من فتره كبيرة (2005 ) والميكانيكي بيقول المكنه خفيفه و شايل لي خرطوم الفايظ من العمه
والمكنه ساعات كويسة وساعات مش قوي وبتبقى جميله لما بنظف الكاربراتير والميكانيكي بينظف دورة البنزين ولا معرفش اسمها ايه ( اللى هيا لما بتتنظف بتخلي العربية تجري اظن بوجيهات و كربراتير و حاجات تانيه )
والمكنه عاوز اظبط ليها تاكيهات ( الميكانيكي قال لي مش دلوقت لانها كده مصلحه ليك)
فكنت بلاحظ ان في نقص فى الزيت والنقص ده بدء علي ما اظن لما قولت احول من زيت اسو ابو جركن رصاصي الى موبيل xhp جربته مره او مرتين وبعد كده رجعت تانى ل زيت اسو من بعدها بشوية و انا ملاحظ ان فى نقص في غيار الزيت لما اغير بيوصل احيانا اللى كيلو نقص وانا بغير من 1000 كيلو : 1500 كيلو
و كنت ملاحظ ان فى ترشيح على جسم المكنه من بره وكنت فاكره من الطريق و طرطشه مياه ولكني بعد فتره ظنيت فى جوانات اللي تحت التاكيهات فلقيتها زي ما تقول فيها تنفيس وقولت للميكانيكي قال لما تيجي تعمل طقم الشنبر

ودلوقت لما بقيس الزيت وخصوصا انى قربت اوصل لل 1000 كيلو علشان اغيره لقيت ان مستوي الزيت مش نقص زي ما كان فى الصيف فشكيت ان النقص ده يكون سببه تسريب الزيت فعلشان كده بسأل

انا دلوقت فى الشغل و ان شاء لما انزل اروح هركب خرطوم الفايظ فى العمه واشوف يا تري العمه هيكون فيها زيت ولا لا لما اروح

ده باختصار اللى حاصل فى العربية
لحد دلوقت مش ركبت خرطوم الفايظ وسايبه حر فى المكنه

مش بتحب الحلول المسكنة وعاوز حل جذري
طيب انت بقالك سنتين بتتكلم في نفس القضية واصلا الميكانيكي من 2005 بيقولك المكنة خفيفة والنهاردة 2011
هوا فيه مكنة خفيفة يا استاذ مجدي تشتغل 6 سنين متواصل وفيها مشكلة برضة ؟

ده على الاقل هتلاقيها بتسف بنزين وزيت مش بتاكل نص كيلو في الغيار

وبتقول العربية ماشية معاك كويس لكن موضوع الزيت هو اللي مخوفك
يبقى كمل سنة كمان بزيت الشنبر لعل وعسي يكون فيه نتيجة واهو على الاقل تستهلك باقي اجزاء الماتور يبقى بدل ما تعمل طقم شنبر تعمل عمره كامله
خصوصا لو وضعت في اعتبارك انك لما تفتح ممكن متلاقيش طقم الشنبر بس اللي فيه مشكلة ممكن تلاقي موال تاني وتحتاج عمره كامله
يبقى وفر فلوسك وخليها ماشية طالما ماشية كويس على وضعها الحالي ولما تفتح تفتح مرة واحده
وكمان فيه اقتراح معرفش مقبول والا مرفوض لكنه مرتبط بحالة الماتور نفسه اذا كان دي اول مرة يتفتح والا اتفتح قبل كده

لو اتفتح قبل كده يبقى فيه احتمال ان العمرة الكاملة ايا كانت مش هتبقى كويسة
يبقى الفلوس اللي هتصلح بيها النهاردة او كمان فترة لما المكنة تفوت بيع الماتور اللي فيها وهات واحد استيراد نضيف

وبعدين سؤال
هو معدل استهلاكك للعربية قد ايه في اليوم او الشهر

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 30-03-2011 الساعة 02:08 PM

الكلمات الدليلية
محرك سيارة, مركز صيانة, صيانة سيارات, عمرة ماتور, وش سلندر, طقم شنبر