العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 04-01-2012, 06:32 PM
hakam hakam غير متواجد حالياً
من انا؟: مدير وشريك بمكتب محاسب قانوني بوسط القاهرة
التخصص العملى: محاسب قانوني وخبير ضرائب
هواياتي: كرة القدم ( زملكاوي) والقرأة

hakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to all
حصرى أفضل وأسوء محلات وتجار قطع غيار الرينو

اخواني الاعزاء ملاك وعشاق الرينو لقد قررت من خلال تجاربي الشخصية ان اقوم بعمل قائمة سوداء للتجار اصحاب الزمم الخربانة ( الحرامية ) عشان نقاطعهم قدر المستطاع ونجبرهم على تخفيض هامش ربحهم الخيالي وكذلك عمل قائمة شرف لكل التجار الذين يقدمون اسعار تنافسية ومنخفظة ( تشجيعا للعبة الحلوة )

اولا القائمة السوداء للمحلات والتجارالجشعين والحرامية.
1- ميشيل حليم ( رينو هوم ) بتاع شارع الترعة البولاقية - شبرا ( ودا من غير مبالغة هو اللي كره الناس في الرينو نتيجة انه بيبيع باسعار غالية جداااااااااااا وبيبيع الصيني على انه فرنساوي يعيني جشع ونصب في نفس الوقت )
2- ادوار فريد بتاع شارع رمسيس اللي عند نزلة معروف كوبري 6 اكتوبر( اسعارة مبالغ فيها ولو واحد زيه سيطر على السوق هيعذب ملاك الرينو ويبهدلهم)
3- محل اسمه رينو منصور في 150 الترعة البولاقية - شبرا بيروح يجيب شغلة من التوفيقية ويبيع بهامش ربح اكتر من 200%(وخصوصا عنده واحد اسمه عصام انتهازي جدااااااااا)
4- اسحاق اسكندر في شارع البورصة في سوق التوفيقية في وسط البلد عايز يبيع جوان غطا التاكيهات الصيني ابو 7 جنية بـ 30 جنية ( ودا راجل كبير وعفى عليه الزمن وفاكر نافسة في ايام السبعينات لما كان هو ومشيل حليم وادوار فريد بس اللي في السوق وبيبيع الحاجة باربع اضعاف سعرها ويمكن اكتر زي الحرامي اللي اسمه ميشيل حليم)
5- رينو المهندسين في شارع وادي النيل في المهندسين بعد النفق مباشرة ( نفس حشو العصايا الفتيس في التوفيقية بـ 35 وعنده بـ65 )
6- محل ماضي في 7شارع زكي في منطقة التوفيقية - اسمه ماهر عياد ( بيروح يجيب قطعة الغيار من عند غيرة ( ويكذب ويقول هجيبها من المخزن) ويبعهالك اغلى بكتير ولو القطعه فيها حاجة وحبيت ترجعها يقولك اصل انا جايبها من برة ومش هعرف ارجعها
7- محل توشكى فرانس بردو بتاع ماهر عياد اللي في رقم 6 بجوار جريدة الجمهورية
8- الصاوي في الوكالة لازم تفاصل معاه في اكتر من نصف الثمن.

اما التجار اللي انا اتعاملت معاهم ولمست فيهم الامانة وهامش ربحهم مقبول هم كالتالي:
1- مدحت ومحسن وديع - رقم 1 في الاسعار والمعاملة المحترمة - سنتر ابو غالي التوفيقية
2- نعيم زاخر ورضا اسعارهم مقبولة ومحترمين - سنتر ابو غالي في التوفيقية
3- جمال البدري - احسن من غيره واسعارة معقولة بس لو انت مش عارف القطعة كويس ممكن تروح وتيجي اكتر من مرة لانه بيجرب وبيجتهد احيانا
4- محل اسمه رينو عين شمس امام احمد عصمت بالنسبة للقطاعي تعتبر اسعارهم كويسة
5- محل سان جورج ودا في شارع عين شمس بعد النفق قريب جدا من رينو عين شمس وبردوا بالنسبة للقطاعي اسعارهم معقولة.

واي جديد هبلغكم بيه
وياريت كلنا نكون ايد واحدة في مواجهة الجشع والطمع اللي كره ناس كتير في الجميلة رينو
اخوكم / محاسب قانوني / احمد عبدالحكم للتواصل 01118900473
قديم 05-01-2012, 11:06 AM
zeyada2002 zeyada2002 غير متواجد حالياً

zeyada2002 is on a distinguished road
افتراضي رد: أفضل وأسوء محلات وتجار قطع غيار الرينو

لو ممكن يا استاذ احمد تكتب ارقام التليفونات علشان انا من اسيوط وكنت عايز اسال على قطع غيار رينو 9 موديل 90
قديم 29-01-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية elmahdy29
elmahdy29 elmahdy29 غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والرياضة

elmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to all

شكرا يا استاذ عبد الحكم جدا على مجهودك الرائع ده
بس انا عايز اسالك بالنسبة للتوكيل الاصلي بتاع رينو ( في المقطم ) اخباره ايه؟؟
قديم 29-01-2012, 02:34 PM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

وفيه كمان الحاج محمد عمران في الحرفيين أسعاره معقولة جداً بدون طمع ومغالاة

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 16-02-2012, 11:05 AM
albasha albasha غير متواجد حالياً

albasha has a spectacular aura aboutalbasha has a spectacular aura aboutalbasha has a spectacular aura about

5- رينو المهندسين في شارع وادي النيل في المهندسين بعد النفق مباشرة ( نفس حشو العصايا الفتيس في التوفيقية بـ 35 وعنده بـ65 )

بصراحه موضوع ممتاز
ورقم 5 ده بالذات ظبطني قبل كده في غطاء قربة رادياتير قاللي إنها اصليه وباعهالي ب35 جنيه وللأسف كانت هتجبلي جوان ولما رحت قلتله قالي ماليش دعوه أنا بشتري وببيع بس قمت رمتها قصاده في الشارع ومشيت ونويت إني ما تعاملشي معاه تاني

أما واحد من الناس امحترمين اللي إتعاملت معاهم هو مرزوق إللي في عمارات العرايس في شارع السودان محترم جداً في تعامله وأسعاره ومش مهم عنده يبعلك قد ما يفيدك
غير كده بصراحه بشتري من التوكيل وأركب بره