العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 11-11-2011, 03:51 PM
toti1975 toti1975 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

toti1975 has a spectacular aura abouttoti1975 has a spectacular aura about
طلب مشترك جديد و عندى لانوس 1 موديل 1999 و فيها كام حاجة كده عاوزه تفسير

انا مشترك جديد و عندى لانوس 1 موديل 1999 و فيها كام حاجة كده عاوزه تفسير ممكن تفيدونى ...
1- العرية لما تكون واقفة فترة و اجى ادورها تدور و بعد شوية و انا ماشى احس ان السحب بتاعها قل و بتنتش و كان فى حاجة مسدوده كده و مهما ادوس بنزين الصوت بتاعه يبقى مكتوم وعالى شويه و بعد شويه كل حاجه ترجع لطبيعتها و العربية تتعدل ؟

2- بشم ريحة جوه العربيه زى بلاستيك بيسيح او شياط و لما دورت لقيت عصاية فرامل اليد سخنة قوى و الريحة طالعة من جواها ؟
واحد جارى قالى انه كان عنده نفس العيب و شال وصلم من فوق الموتور عاملة زى منظم البوتجاز
تقريبا علبة البيئة و العربية بقت تمام و عملت كده و لسه العيب موجود ؟؟؟
ايه رايكم فى الكلام ده و ايه السبب ؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 06-05-2013 الساعة 11:18 PM سبب آخر: توضيح العنوان
قديم 11-11-2011, 04:24 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مطلوب معرفة السبب ؟؟؟؟

فعلا انا كنت شاكك فى صمام البيئة هل من ساعة ما اشتريت العربية و هى فيها العيب ده ؟ و لا كانت كويسة و ظهر العيب ؟ تقدر تربط العيب زمنيا باعمال صيانة او اعطال اخرى ؟ هل لمبة الشك منورة ؟ ايه الصيانة اللى عملتها لمحاولة اصلاح العطل ؟ زى مثلا هل غيرت فلتر البنزين ؟ لازم تفك كونسول فرامل اليد لحسن يكون السلك عريان و بيلمس فى البلاستيك او فه قفلة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 11-11-2011, 05:34 PM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

اللي لغاه جارك واللي بيشبه منظم البوتوجاز بلف اسمة بلف EGR هدفة خفض درجة حرارة المحرك علي السرعات العالية
اما علبة البيئة هي اول علبة في الشكمان تحت العربية هتروح لحد بتاع شكمان يلغيهالك ويركبلك مكانها ماسورة لأن العلبة الجديدة غالية جدا 700 جنية
المهم دلوقتي شوف كل افلاتر اللي عندك
فلتر الهواء و فلتر البنزين و اخر مرة غيرت فيها زيت كانت امتي
لما تغير الزيت غير فلتر الزيت كمان
عينك علي التابلوة و شوف هل لمبة التشيك بتنور و اذا حصل تكشف علي العربية بالكومبيوتر و تشوف السبب
النتشة ليها اسباب كتيرة و ممكن تكون من اي حاجة زي الموبينة مثلا او سلك البوجيهات و عشان كدة منقدرش نحدد السبب الا لما تكشف عليها بشكل كامل ساعتها ممكن نقدر نساعدك
قديم 11-11-2011, 05:36 PM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

و الفرامل بتعمل ريحة شياط لما بتكون قافشة عشان كدة لازم تكشف ضروري عليها
قديم 11-11-2011, 10:00 PM
toti1975 toti1975 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

toti1975 has a spectacular aura abouttoti1975 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فعلا انا كنت شاكك فى صمام البيئة هل من ساعة ما اشتريت العربية و هى فيها العيب ده ؟ و لا كانت كويسة و ظهر العيب ؟ تقدر تربط العيب زمنيا باعمال صيانة او اعطال اخرى ؟ هل لمبة الشك منورة ؟ ايه الصيانة اللى عملتها لمحاولة اصلاح العطل ؟ زى مثلا هل غيرت فلتر البنزين ؟ لازم تفك كونسول فرامل اليد لحسن يكون السلك عريان و بيلمس فى البلاستيك او فه قفلة
ا/ احمد على
شكرا على اهتمامك ...على فكرة انا لما جبتها غيرت كل السيور و فلتر البنزين و زيت الموتور و فلتر الزيت و حساس السرعة و بطاحة شمال و كشفت عليها على الجهاز و قال حساس السرعة بس و غيرته و لمبة التشك منورتش بعد مغيرت الحساس ,غيرت رومان بللى خلفى يمين..... ياترى ايه؟ بس هو شاكله الكويل علشان النتشه دى بتروح و تيجى و العربيه بتكتم و ترجع كويسه تانى ...