العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 27-07-2012, 03:05 AM
Daewoo_Lanos Daewoo_Lanos غير متواجد حالياً

Daewoo_Lanos has a spectacular aura aboutDaewoo_Lanos has a spectacular aura about
افتراضي رد: طلب تسعيير دايو لانوس

انا فى رأيى رش اكصدام ماشى و عتب ماشى بس مترشيش حاجة تانية على الاقل عشان مينزلش من ثمنها..
افتكر قبل التعديلات 51500 و بعد التعديلات ...54000 و الله أعلم
قديم 27-07-2012, 03:16 AM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

لو حضرتك اخدت بالك من الاعلان بيقول فيها رخصة 3 سنين والعربية موديل 2008 معنى كده انه لسه كاشف وده اول تجديد له وده معناه برضه ان العربية مامشتش 5 سنين زى ماحضرتك حسبتها انما مشيت3 او 4 سنين بالكتير اوى
قديم 27-07-2012, 03:41 AM
Daewoo_Lanos Daewoo_Lanos غير متواجد حالياً

Daewoo_Lanos has a spectacular aura aboutDaewoo_Lanos has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

لو حضرتك اخدت بالك من الاعلان بيقول فيها رخصة 3 سنين والعربية موديل 2008 معنى كده انه لسه كاشف وده اول تجديد له وده معناه برضه ان العربية مامشتش 5 سنين زى ماحضرتك حسبتها انما مشيت3 او 4 سنين بالكتير اوى
انا فعلا عملت حسبتى على 5 سنين لأن العربية 2008 و مش شرط ان عشان الرخصة 3 سنين يبقى اول ترخيص ماكنش فى 2008 ..انا كنت برخص سنة بسنة و لما ربنا يكرم كنت برخص 3 سنين..
و حتى لو نفرض يا أ/محمد انها استخدام 4 سنين يبقى فى اليوم كانت بتمشى متوسط 52 كيلو بردوا أفتكر بالنسبة لى مش كتير.
قديم 27-07-2012, 06:58 AM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

فحص السيارة الملاكى يتم كل ثلاثة سنين ولكن يمكن اخذ تصريح سنوى وذلك لتخفيف المبلغ المدفوع للضريبة والمخالفات على السيارة ولكن لا يشترط ان تذهب السيارة للمرور كل سنة وما قصدته فى المشاركة السابقة ان هذه السيارة بها رخصة 3 سنوات اى انها كشفت فى المرور وهذا يعتبر تجديد اول للرخصة وليس التصريح السنوى الذى تقصده.
وعموما فلنسأل صاحب الموضوع عن هذا.
قديم 27-07-2012, 08:27 PM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

العربة رخصتها هتخلص اخر 12 في 2014 فاسف على غلطة الحساب المهم برضه انا اشترتها من واحد وكان فاضلا فيها سنة في الرخصة وقالي انه كان مرخص 3 سنين بس انا اول ما اشترتها جددت الرخصة 3 سنين تاني .. بخصوص عداد الكيلوهات انا مش شايفه كبير فعلا العربية بتعمل حوالي 20 - 50كم في اليوم كاقصى حد ولما بسافر بيها مثلا لو 100 او 150 كم بترتاحلها يومين بيات ... ولو فضلت محافظة مع اللي هيشتريها على المعدل ده وبافتراض ان الصيانة كمان 40 الف او 50 الف كم يبقى فاضله 4 او 5 سنين كمان فالمعدل حلو مش وحش يعني 4 او 5 سنين مش هغير الا فلاتر او زيت ويمون بنزين وبس

بخصوص الاكصدام انا هغيره وهرشه كده وهحطه كنظافة وتحسين شكلها والعتبة شكلها مش حلو فعاوز اديها حبة معجون على الجزء اللي مش حلو ده لتحسين الشكل العام للعربية علشان يبقى شكل واداء .. وله ايه رأيكم ؟؟؟