العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-10-2010, 06:56 PM
MOHAMED22 MOHAMED22 غير متواجد حالياً

MOHAMED22 has a spectacular aura aboutMOHAMED22 has a spectacular aura about
افتراضي رد: ما هى الأعراض التى تحدث للسيارة بسبب تلف المانيفول

إنهاردة قولت للميكانيكى على كلام حضرتك وكان ردة إن المشكلة خاصة بالبنزين وليس الدبرياج وعلشان أقتنع بكلامة فتح الكبوت وحرك وير البنزين وأول ماداس على الوير حدثت كتمة البنزين نفس الكتمة التى تحدث وأنا ماشى بالسيارة وقلت لة ممكن يكون الكتمة دى بسبب وش السلندر إلى ركب ممكن يكون الضغط جوه مش مضبوط أوأى حاجة تانية لأنك جبت وش السلندر كامل بأجزاءة وركبتة كامل ممكن يكون فية أى جزء من أجزاءة تالفة أو مش مضبوطة قالى الوش إللى ركب بأجزاءة والله بحالة الزيرو أنا مراجع كل حاجة فية ومنضفة حتة حتة والمكنة دلوقتى مفيش حد يقدر يطلع فيها غلطة واحدة وأنا متأكد من إن وش السلندر ملوش دعوة بالكتمة ولو أنا شايف إن هو سبب أى مشكلة كنت غيرتة فورا وأنا مستعد أركبلك الوش القديم لوتحب وقالى أنا مسبتش أى حاجة فى العربية إلا رجعتها والكمبيوتر لم يسجل أى حاجة خطأ وجميع الأجزاء تعمل بكفائة وتركت له السيارة ومشيت وقلت يارب ساعدنى فى حل مشكلتى أنت سبحانك العليم بحالى
قديم 30-10-2010, 07:16 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وعلشان أقتنع بكلامة فتح الكبوت وحرك وير البنزين وأول ماداس على الوير حدثت كتمة البنزين نفس الكتمة التى تحدث وأنا ماشى بالسيارة
مايمكن يكون فيه مشكله فى حساس البوابه مثلا

أو حساس تحديد الحمل عندك ( زى الماب عندنا فى الانوس والنوبيرا )

بالمناسبه أنت مركب البوابه القديمه ولا الوش كان معاه بوابه

وهل الكتمه دى كانت موجوده قديما ولا ظهرت بعد تركيب الوش فقط

وياريت لو تفتكر وقت ظهورها تحديدا

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 31-10-2010, 01:42 AM
MOHAMED22 MOHAMED22 غير متواجد حالياً

MOHAMED22 has a spectacular aura aboutMOHAMED22 has a spectacular aura about

أنا أسف يا بشمهندس سمير أنا تعبتك معايا وربنا يبارك فيك
بالنسبة للحساسات هو كان بيفك حساس ويركب حساس أخر من عندة ويلاقى نفس الكتمة ويركب إللى فكة تانى وعمل كدة مع كل الحساسات إللى موجودة فى العربية وقالى معلش أنا عملت كدة علشان أوصل للعيب وبالنسبة للبوابة البوابة القديمة هى إللى راكبة لأن الوش الجديد كان من غير بوابة وقالى البوابة سليمة وزى الفل والمنيفولد والجيوان سليم وكل حاجة أنت بتفكر فيها أنا عملتها والكتمة دى حصلت بعد تركيب وش السلندر الجديد وبالنسبة للميكانيكى الأولانى إللى عمل وش السلندر القديم بعد ما زودة وقشطة وركبة كانت ظهرت المشاكل الأتية رعشة شديدة وإهزاز فى السرنسية وكذللك فى المشى مع رجرجة وتنتيش وسحب ضعيف ولما أشيل رجلى من على دواسة البنزين ألاقى فى العربية رجرجة جامدة وأسمع صوت تصقيف فى الموتور وكل المشاكل دى راحت لما ركبت وش السلندر الجديد عند الميكانيكى الثانى ( الحالى ) فيما عدا حكاية كتمة البنزين ودى هى الجديدة فى الموضوع
وأحب أعرف حضرتك إنى روحت للميكانيكى الساعة 9 مساء وناقشتة فى كل صغيرة وكبيرة وكل إللى حضرتك قولت علية وكل ماقرأتة فى المنتدى يخص مشكلتى وفى الأخر إتفقت معاة إنى أجيب وش السلندر القديم كامل بجميع أجزاءة زى مافكة ويركبة مكان الوش الجديد كامل بجميع أجزاءة لأن ممكن يكون فية عيب فى أجزاء وش السلندر الجديد الداخلية وتكون هى السبب (أنا عارف إن دة مش حل صحيح ولكن أعمل إية هى كدة كدة خسرانة وربنا هو المعين )

وعندى سؤال لحضرتك خطر على بالى هل من الممكن إن يكون فية فتحة هواء أو فتحة مياة أو أى ممر فى وش السلندر الجديد تكون مسدودة أو مكتومة وغير واضحة أو ظاهرة وتكون هى سبب الكتمة دى وهل تنظيف الفتحات والممرات وتسليكها ممكن وشكرا
وأنا أسف على الأطالة والتكرارفى كلامى

التعديل الأخير تم بواسطة MOHAMED22 ; 31-10-2010 الساعة 01:50 AM
قديم 31-10-2010, 02:19 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

احتمال سير الكاتينة مرحل سنة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 31-10-2010, 03:54 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

يا تري وش السلندر لما جه الميكانيكي عمل روديه ولا لاء؟؟
ماهو لازم يعمل روديه علاوه علي انه يطمن علي الصبابات الموجوده
خليه يعمل روديه و خد العربيه مشوار زي ما بقولك و ان شاء الله تتحل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr
خد العربيه مشوار طويل ان شاء الله الكتمه تروح
لو ما راحتش يبقي في علبه شكمان مسدوده

سبقتنى كانت ايدى رايحة على الكيبورد اكتب احتمال شاكمان / علبة بيئة ....الخ
واحد يا باشا

حـازم خـضـر