العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رائيك فى العربيه ومدى نجاحها
ممتازه 36 31.86%
متوسطه 39 34.51%
عاديه 38 33.63%
المصوتون: 113. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 03-04-2010, 05:58 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا جبت السايبا برايد الجديده وده كل شيى عنها بالصور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashoukry مشاهدة المشاركة

انا معايا شاهين مو 2000 من و هى زيرو و كويسه لغايه دلوقت ماسكه نفسها و ثابته على الارض و جر خلفى مش كبالن و دى تفرق كثير و حتبقى ارخص من السيبيا على الاقل ب 10 الاف جنيه ممكن تستخدمهم فى حاجه تانيه
يا علاء باشا عمرى ما شوفت حد بيقارن الشاهين بالبرايد انا نفسى كان معانا دوجان مش شاهين وبعديها على طول بعناها وجبنا البرايد وعمرى ما حطيت الاتنين فى مقارنة ابداً مع ان ديه كانت 1600 والبرايد كانت 1100

ديه ركوبة وديه ركوبة الدوجان والشاهين فيات والاداء ايطالى والبرايد فى الاصل مازدا والاداء اسيوى اكيد لو ركبت ده وده هتعرف ان مفيش مجال للمقارنة

============

بالنسبة للموضوع السخونة هى مش بتسخن زيادة لكن الايرانى الترموستات بيشغل المروحة على النص زى العربيات الجديدة لكن البرايد الكورى كان بيشغل المروحة على الربع او التلت اذا كان ده قصدك
غير كده العربية بنزل فيها ترموستات كوعة وده بيبوظ بسرعة خاصة مع المياة الخضراء والحمراء المغشوشة وطبعاً لما بيبوظ بيعمل مشكلة السخونة
لكن الموتور بيستحمل السخونة ومش من المواتير اللى اول ما تشم سخونة تجيب جوان حتى فحاول تتجنب المياة الملونة وكفاية المية العادية مع مانع الصداء او تشيل ترموستات الكوعة وتريح نفسك خالص

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-04-2010, 04:52 AM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of

لو سمحت انا ليا سوال مهم وقبل ما اسالو احب اقولك اني من المعجبين جدا بالسايبا برايد ولكني متردد في شرائها
السوال بيقول
العربيى دي تمنها بيوصل لغاية 50 او 52 الف
طيب هي افضل ولا الهيونداي الفيرنا المستعملة علما بان السعر واحد
في انتظار ردك
قديم 10-04-2010, 06:35 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drasd مشاهدة المشاركة

لو سمحت انا ليا سوال مهم وقبل ما اسالو احب اقولك اني من المعجبين جدا بالسايبا برايد ولكني متردد في شرائها
السوال بيقول
العربيى دي تمنها بيوصل لغاية 50 او 52 الف
طيب هي افضل ولا الهيونداي الفيرنا المستعملة علما بان السعر واحد
في انتظار ردك
ممكن أقول رأيي

الفيرنا فئة أعلى من البرايد

الميزان هو:
البرايد تقارن بال 128
الفيرنا تقارن بالشاهين

يبقى مينفعش نقارن البرايد بالفرنا أو بالشاهين

الزيرو زيرو
لكن الفيرنا أعلى من البرايد
لكن لو حالة الفيرنا كويسة أفضلها عن البرايد

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed1981 ; 10-04-2010 الساعة 06:40 PM
قديم 14-04-2010, 01:40 AM

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of

طيب ممكن حد يكون جرب السايبا برايد والشاهين ويقوللي ايهما افضل علما بان الشاهين تكون موديل 2000 في انتظار الرد للاهمية
قديم 17-04-2010, 10:19 AM

هو ما فيش حد بيرد عليا ليه