العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 06-06-2014, 06:50 PM
عمر سليمان عمر سليمان غير متواجد حالياً

عمر سليمان will become famous soon enoughعمر سليمان will become famous soon enough
افتراضي مساعدة ااخبراء والمختصيبن واصحاب السيارات الامانى

السلامو عليكم جميعا لى استفسار ضرورى:-
معايا فيرنا 2012 كامله منوال فاميه جنوط اسبور15:نويت ابيعها واشترى bmw 318موديل 91 فيها موتور فينوس 2500سى سى 6سلندر وعفشه 6 برده وعامله سعرها60000 الف جنيه ورشا بره وعايزه حبة مصاريف فى حدود8000 جنيه والمهم عايز اعرف معا حالة . Bmw هتصمد معايا انا بسافر كل يوم وابحث عن الثبات والاتزان والفرامل ارجوافادتى ضرورى
قديم 06-06-2014, 07:25 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة ااخبراء والمختصيبن واصحاب السيارات الامانى

بدون شك الbmw افضل 100000 مرة
لكن قدم الموديل عامل مهم
استهلاك بنزين 6 سلندر يجب وضعه فى الحساب
قطع الغيار تعتبر عامل مهم ولذلك سعر قطع الغيار مرتفع وغالى جداً عن الحاجه لشراء قطعة غير متوفرة
يسر الله لك امرك

السيارة الفيرنا لا يمكن ان تقارن مع الbmw حتى يكون الحكم عادل

قديم 07-06-2014, 01:10 AM

عمر سليمان will become famous soon enoughعمر سليمان will become famous soon enough
افتراضي رد: مساعدة ااخبراء والمختصيبن واصحاب السيارات الامانى

مشكور ياستاذ محمد على الرد بس كنت حابب اوضح انا كنت عايز اسئال هل لما اصرف 10000 صيانه للbmwالسابق ذكرها لانها محتاجه مصاريف كتير هل مش هتتعطل مع المقارنه بالفيرانا فى الموديل الحديث فقط/ وياريت اعرف فى عربيه bmw318 سليمه مش محتاحه لاى مصاريف وتصمد معايا زى الفيرنا اللى معايا انا كل اللى محتاجه سياره فيها
ثبات خرافى واتزان وامان وقطع غيار معمره وتقبل التعديل فى اى وقت وسعرها فى حدود65000 الف ويفضل BMW 318 موديل1992
قديم 08-06-2014, 03:04 AM

افتراضي محتاج سياره فيها ثبات خرافى واتزان وامان

محتاج سياره فيها
ثبات خرافى واتزان وامان وقطع غيار معمره وتقبل التعديل فى اى وقت وسعرها فى حدود65000 الف ويفضل BMW 318
قديم 08-06-2014, 03:30 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج سياره فيها ثبات خرافى واتزان وامان

انت اول ما قولت ثبات خرافى كنت داخل اقولك بى ام بس قطع غيار معمرة ديه مش اوى يعنى واليابانى معمر واقتصادى عنها بس لازم تبقى عارف ان متعة القيادة ليها تمن
الرينج ده تجيب بيه دبانة e36 بحالة متوسطة والعب فيها زى مانت عايز المهم متكونش نصين ولا رشة دواخل ومتدققش على المواتير تطلع 316 318 انت وحظك ركز على شراء الحالة والاساسيات لكن المواتير والات الجر عموماً سهلة وكلة بتمنة طبعاً

وبالتوفيق بس متنساش تحكيلنا عملت ايه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش