العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 08-10-2012, 11:54 PM
aboomar22 aboomar22 غير متواجد حالياً

aboomar22 will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطه مالكي بيجو 305

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wazz مشاهدة المشاركة

انا امامى بيجو 305 موديل 79 معمره ومغيره دسك واسطوانه لون سماوى وسنترلوك وصاحبها طالب فيها 16000 محتاج خبرتكم (اشتريها ولا لا) بس بصراحه هى عجبانى نرجو الرد ولكم جزيل الشكر.
كتيييييييير قوى 16 الف لو جيت تبيعها هتسمع اسعار غير كده خالص
قديم 14-10-2012, 09:31 AM
waleeddotnet waleeddotnet غير متواجد حالياً

waleeddotnet is on a distinguished road

السلام عليكم
عندي سؤال
هو العربيه دي بتاخد زيت اد ايه بالظبط, لاني بحطلها زيت 4 لتر وبعدين بحس انها محتاجه زيت تاني لان اللمبه بترعش اول ما اتحرك من السكون وبتزيد الرعشه مع الوقت وكمان لما بغير الزيت بلاقيه ناقص
والمؤشر بتاع قياس الزيت طويل جدا وبيجيب بيانات خطأ يعني بيكون غرقان زيت لحد نصه بزياده اوي فمبفهمش منه حاجه..
فالمفروض دلوقتي احطلها كام لتر زيت, وهل ازود الزيت كل شويه بانتظام لحد ما اغيره.

شكرا
قديم 15-10-2012, 08:10 AM
ادهم المصرى39 ادهم المصرى39 غير متواجد حالياً

ادهم المصرى39 is on a distinguished road
عاجل رد: رابطه مالكي بيجو 305

انا بشترى فى عربيه بيجو 305 هى كويسه بس مفهياش كمليات هل سهل اجد اكسسورات ليها زى اكرة باب كشاف خلفى اشارة .......مفيهاش كاسيت.....وفيها جنوطة عادية ممكن اعرف تعمل كام ....مع العلم ان حالة المتور 70% ومش محتاجة سمكرة كتير وش نضافة
قديم 15-10-2012, 08:16 AM
ادهم المصرى39 ادهم المصرى39 غير متواجد حالياً

ادهم المصرى39 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
عندي سؤال
هو العربيه دي بتاخد زيت اد ايه بالظبط, لاني بحطلها زيت 4 لتر وبعدين بحس انها محتاجه زيت تاني لان اللمبه بترعش اول ما اتحرك من السكون وبتزيد الرعشه مع الوقت وكمان لما بغير الزيت بلاقيه ناقص
والمؤشر بتاع قياس الزيت طويل جدا وبيجيب بيانات خطأ يعني بيكون غرقان زيت لحد نصه بزياده اوي فمبفهمش منه حاجه..
فالمفروض دلوقتي احطلها كام لتر زيت, وهل ازود الزيت كل شويه بانتظام لحد ما اغيره.

شكرا
تاخد 3.5 كيلو زيت والفتيس مع الماتور ...وبفضل زيت 1000 كيلو وتاكد ان ازيت ما بتسربش او بيرشح لسلامة ا
قديم 16-10-2012, 12:25 AM
aboomar22 aboomar22 غير متواجد حالياً

aboomar22 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ادهم المصرى39 مشاهدة المشاركة

انا بشترى فى عربيه بيجو 305 هى كويسه بس مفهياش كمليات هل سهل اجد اكسسورات ليها زى اكرة باب كشاف خلفى اشارة .......مفيهاش كاسيت.....وفيها جنوطة عادية ممكن اعرف تعمل كام ....مع العلم ان حالة المتور 70% ومش محتاجة سمكرة كتير وش نضافة
كل الاكسوارات موجودة والجنوط الاسبور مش هتلاقيها الا عند اشرافكو اللى فى المطرية وكانت عاملة من سنة 1300 جنيه الطقم بس بتخلى شكل العربية تحفة وربنا يبارك لك فيها

الكلمات الدليلية
حل مشاكل 305