العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 14-08-2012, 09:24 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل الغسالات الاتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

يا جماعة اللى عنده مشكلة فى الغسالة الاتوماتيك عنده يقول عليها وان شاء الله اقولكم اسباب العيوب و خطوات الاصلاح. احنا داخلين على عيد والغسيل هيكتر وكل سنة وانتو طيبين
أستاذ محمد، ازاى حضرتك. انا أسف على التأخير فى الرد الحقيقة الموضوع راح عن بالى لمدة وكنت مشغول. المهم أنا لقيت كل المسامير مش موجودة وكله تمام. اعتقد انا اللى كنت موسوس شوية.. على العموم أنا جاى فى مشكلة ثانية. غسالة الوالد زانوسى العبد بقلها 7 سنين وكويسة. من كام يوم بيلحظوا نزول مياة اسفل الغسالة بعد الغسيل بمقدر كوباية مثلا بعد نهاية الغسل. فما هو سبب هذا العطل وهل إصلاحة يحتاج لمتخصص أم ينفع ان الواحد يعمل لها الصيانة بنفسها
قديم 14-08-2012, 11:12 PM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أستاذ محمد، ازاى حضرتك. انا أسف على التأخير فى الرد الحقيقة الموضوع راح عن بالى لمدة وكنت مشغول. المهم أنا لقيت كل المسامير مش موجودة وكله تمام. اعتقد انا اللى كنت موسوس شوية.. على العموم أنا جاى فى مشكلة ثانية. غسالة الوالد زانوسى العبد بقلها 7 سنين وكويسة. من كام يوم بيلحظوا نزول مياة اسفل الغسالة بعد الغسيل بمقدر كوباية مثلا بعد نهاية الغسل. فما هو سبب هذا العطل وهل إصلاحة يحتاج لمتخصص أم ينفع ان الواحد يعمل لها الصيانة بنفسها
كل سنة وحضرتك طيب استاذ tham1010
بالنسبة لموضوع تسريب المياه ده له احتمالات كتير اوى
1- كاوتشة الباب
2- كاوتشة دخول الماء الى الغسالة
3- الكاوتشة الموصلة الى طلمبة الطرد
4- خرطوم الصرف
5- مانع تسريب المياه المركب مع البلى
وعلشان تحدد العيب فين بالضبط لازم تشغل الغسالة وتتابعها وتحدد بالضبط مكان تسريب المياه تحت الغسالة وتوقيت نزول المياه
بمعنى لو كان التسريب طوال وقت عمل الغسالة والتسريب اسفلها من النص يبقى الاحتمال الاكبر جوان الباب

لو كان التسريب وقت دخول المياه الى الغسالة فقط للغسل او الشطف والتسريب اسفل الغسالة جهة الشمال يبقى الاحتمال الاكبر كاوتشة دخول المياه

لو كان التسريب جهة اليمين اسفل الغسالة يبقى كاوتشة دخول المياه الى طلمبة الطرد

لو كان التسريب اسفل الغسالة من الخلف والمياه بها صدى يبقى العيب بالبلى ومانع التسريب

لو كان التسريب اثناء صرف المياه فقط يبقى العيب بخرطوم الصرف
ياريت حضرتك تجرب زى ماقلت لك وتقوللى توقيت نزول المياه ومكان التسريب عشان اقولك خطوات الاصلاح
قديم 01-08-2013, 10:02 PM
ashrafleader2007 ashrafleader2007 غير متواجد حالياً

ashrafleader2007 is on a distinguished road
عاجل رد: مشاكل الغسالات الاتوماتيك

السلام عليكم.
غسالتي ذات التعبئة العلوية فوجئت بها اليوم تقوم بتسريب الماء دون الاحتفاظ به فتأخذ الماء من أعلى و تسربه من لي الصرف و لا تمتلئ الحلة. هل من حل لهذه المشكلة؟ و شكراً
قديم 06-08-2013, 10:35 AM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

عندي مشكلة لسة ظاهرة امبارح الغسالة بدات تعمل صوت عند العصر فقط والغسالة لغاية دلوقتى مبقلهاش 5سنين
برجاء الافادة

قديم 07-08-2013, 12:37 AM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafleader2007 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم.
غسالتي ذات التعبئة العلوية فوجئت بها اليوم تقوم بتسريب الماء دون الاحتفاظ به فتأخذ الماء من أعلى و تسربه من لي الصرف و لا تمتلئ الحلة. هل من حل لهذه المشكلة؟ و شكراً
تاكد من تثبيت خرطوم الصرف على الارتفاع الموصى به بكتالوج الغسالة

http://www.zikr.ca/