العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-02-2012, 01:55 PM
ahmedsakr ahmedsakr غير متواجد حالياً

ahmedsakr is on a distinguished road
افتراضي صوت غريب بعد تغيير الزيت

ياجماعه انا بعد مغيرت زيت ظهر صوت غريب فى الموتور كل مضغط بنزين بمعنى انى اكبس عليها بنزين اسمع صوت تررررررررر مع صوت المكنه خايف يكون حاجه فى البساتم
قديم 09-02-2012, 02:07 PM
السلندر الحزين السلندر الحزين غير متواجد حالياً

السلندر الحزين is on a distinguished road
افتراضي رد: صوت غريب بعد تغيير الزيت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsakr مشاهدة المشاركة

ياجماعه انا بعد مغيرت زيت ظهر صوت غريب فى الموتور كل مضغط بنزين بمعنى انى اكبس عليها بنزين اسمع صوت تررررررررر مع صوت المكنه خايف يكون حاجه فى البساتم

الصوت ده ممكن يكون ليه سبب من عدة احتمالات : مثلا ممكن نوع البنزين نفسه مش كويس او فيه نسبة مياه ، فعملية الاحتراق نفسها مش كاملة فيعمل الصوت ده ، او ممكن يكون الزيت مش اللزوجة المطلوبة او مستوى الادء الغير متوافق ، او فيه مشكلة فعلا ميكانيكية بمعنى سير الكتينة او البساتم عاوزة تتظبط
فساعتها الميكانيكى احسن طبعا
قديم 09-02-2012, 08:40 PM
ahmedsakr ahmedsakr غير متواجد حالياً

ahmedsakr is on a distinguished road

شكرا ياباشا على ردك انا روحت للميكانيكى بالفعل وقالى ان الصوت دا من عمود الكرنك وسبب ان الصوت ظهر عشان حطيت زيت 5000 والزيت دا بيبقى اللزوجه بتاعته اقل من زيت الالف فعشان كدا الصوت بيوضح اكتر وزيت الالف بيكتم صوته شويه
قديم 09-02-2012, 10:38 PM
douha_wise douha_wise غير متواجد حالياً

douha_wise will become famous soon enoughdouha_wise will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsakr مشاهدة المشاركة

شكرا ياباشا على ردك انا روحت للميكانيكى بالفعل وقالى ان الصوت دا من عمود الكرنك وسبب ان الصوت ظهر عشان حطيت زيت 5000 والزيت دا بيبقى اللزوجه بتاعته اقل من زيت الالف فعشان كدا الصوت بيوضح اكتر وزيت الالف بيكتم صوته شويه
اظن معنى الكلام أنك عندك مشكلة فى الكرنك و السبيكة محتاجين يتعملوا فى أى وقت و كمان يجب عليك إنك متقرضش على العربية
قديم 09-02-2012, 10:43 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

كده السبايك مبوشه

على فكرة لابد من الاسراع من عمل عمرة للموتور

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/