العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 17-01-2011, 08:47 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قطع غيار تمساحة w123

بس استنى لحظة
الميكانيكى بيقول تغيير الموتور السولار بموتور بنزين يتكلف 15 الف
ازاىىىىىىىىىى
فيه موضوع للعضو مرسيدس بس مش فاكر عنوان الموضوع
بيقول انه سال عن الموتور ولقى موتور الزلمكة موديل 93 تقريبا بالفتيس المانيوال وكل المشتملات
بـ9000 جنيه وقبل الفصال
يبقى ازاى الميكانيكى بتاع حضرتك بيقول ان تغيير الموتور يتكلف 15000 جنيه

تحياتى للجميع
قديم 17-01-2011, 09:02 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

وده رابط الموضوع اللى الاستاذ مرسيدس ذكر فيه المعلومة السابقة

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=38975&page=2

تحياتى للجميع
قديم 17-01-2011, 10:43 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شهاب مشاهدة المشاركة

خصوصا موضوع اشاعة ان الاحلال هينزل على الملاكي كمان اللي لم تتأكد صحتها من عدمه حتى الأن
ماهو موضوع الاحلال ده عامل لى كاللو فى دماغى
انا عاوز اجيب معدلة واعمل فيها كل الحاجات اللى اخونا مرسيدس بيقول عليها
بحيث يبقى مش ناقصها حاجة وتبقى احسن من الجديد الصينى والكورى وخلافه
بس خايف من موضوع الاحلاااااااااااااااااااا اال
لو عملوه وسحبوا منى العربية ياباشا ورموا لى 5 آلاف جنيه
او دخلونى احلال بالقسط ورجعنا تانى للصينى لان ساعتها مافيش معايا فلوس اجيب غيره
ابقى اعمل ايه ياباشا
حد يفكر معايا يشجعنى اشترى واللا يخوفنى واجيب حاجة تانية
فيه قدامى فى الزقازيق 230 معدلة مو 80 مرايا كهربا وفتحة سقف يدوى وفرش جلد و4زجاج كهرباء وتكييف وباور وجنوط سبور وفتيس اتوماتيك وغاز خالص وراكب فيها موتور 200 ومثبت فى الرخصة
عاوز اخلص فيها وخايف اجيبها واول ما ابدأ افرح بيها تيجى الحكومة وتقول كفاية عليك كده هاتها بقى
تحياتى للجميع
موضوع الاحلال حتى الآن لم يثبت صحته من عدمه ومفيش حد هيعرفه ولا يقرره حتى لو الوزير نفسه مش هيقدر يقولك اه لكن باي حال من الاحوال موضوع الاحلال اكيد هيبقي فيه فرصة مش اقل من 4 او 5 سنين زي ما عملوا في قانون 2008 ادو فرصة لتاكسي احلال والنقل مقطورة 4 سنين وبالتالي لو نفسك تركب العربية يبقى هاتها وافرح بيها وعيش حياتك ولو لا قدر الله حصل موضوع الاحلال يبقى معاك فترة تقدر تعمل بيها اللي انت عاوزه مش اقل من 5 سنين
طبعا وقتها هتبقي العربيات الصيني زي الرز وهتلاقي منها مستعمل كتير يعني تقدر وقتها تجيب واحده مستعمله نضيفة بسعر معقول
وبقول لا قدر الله ثاني علشان محدش ياخد الكلام ويروح يقول انا قلت ان فيه احلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة didos مشاهدة المشاركة

هوا انا مش بافكر اشد لانى لسة مااشتريتش اصلا

ياعم تاجر ايه حرام عليك انا لو تاجر هاكون عارف الاسعار
وماله ياعم ديوس هيا التجارة عيب والا حرام ده حتى الواحد كان نفسه يعرف يبقى تاجر لكن للأسف بكره الفصال كره العمى

الله ينور عليك انا اصلا امكانياتى فى الخنزيرة بس لو التمساحة افضل كتير ممكن استنى شوية
اعتقد ممكن تجيب مرسيدس معدل ( اعتقد لاني مليش معرفه كتير في الموضوع ده )
كل اللي اعرفه من قريب عنها ان فيه واحد جارنا كان جايب واحده ديزل عامله 30 ألف بس كانت عاوزة شوية شغل

وهل فعلا اسعار العربيات دى فى الزقازيق افضل ولا مش شرط ؟
غالبا ومعظم الوقت الاسعار في الزقازيق قريبة جدا من القاهرة بل في بعض الاوقات فيه حاجات اعلى من القاهرة وبعدشن مش مهم تجيب منين المهم هتعمل صيانتك وتجيب قطع غيار منين

انا قدامى خنزيرة حالتها متوسطة وموتور 2300 ديزل والميكانيكى قاللى سهل يتغير ببنزين ب 15 الف بس راشة دواخل طيب موضوع راشة دواخل دا مصيبة ولا عادى على عربية شغالة من 45 سنة ؟
موتور 2300 يعني ضرايب في الرخصة الجديدة على كل سنة حوالي 1200- 1300 ده اولا
ثانيا ماتور ايهاللي ب 15 ألف
ازا كان ماتور الميكروباص تويوتا 2500 سي سي بيعمل حوالي 12 ألف بمشتملاته وبعدين اللي يخليني اصرف علشان احول طيب ما احول غاز ارخص وانضف واوفر وهيتكلف تقريبا 5 الاف بس
ممكن تبعت للمهندس سمير عياد تسأله في النقطة دي والاخ مرسيدس برضة مدمن مرسيدس يفيدك اكتر مني

انا مشكلتى كمان ان التجار مش فايدينى قوى يعنى لفيت عل محلات كتير وماحدش فادنى غي اتنين واحد بتاع جديد قاللى مفيش حاجة اسمها قطع غيار مش موجودة لاى عربية المهم اللى يدور وحاجتها رخيصة ووش الفانوس ب 15 و البيضة ب 70 ده بتاع جديد وكده والتانى بتاننى بتاع استيراد قاللى اوعى دانا معايا خنزيرة مش لاقيلها فانوسين كويسين وان كرونة التمساحة ب 1500 جنيه والخنزيرة ب 2000 جنيه والعيون نفسها 1500 ج اما الزلمكة 700ج وكلام من ده
فالتجار حيرونى اكتر ومحتاج اراء اخوتى فى المنتدى يفيدونى
لازم تراعي حاجة في العربيات القديمة شوية زي مرسيدس وبيجو 504 و505 وغيرهم كتير
ان الحاجةاللي بتجيبها وتعملها بتنساها زمن طويل ومبتفكرش تعمل حاجة في العربية قبل 4 او 5 سنين على حسب استهلاكك ليها طبعا سنتين تلاته لو انت مفتري عليها
يعني الحاجة اللي هتشتريها النهاردة ب 10 قروش قدام عربية تانيه هتجيب حاجة بخمسة بس لكن هتغيرها كمان ست شهور يبقى دفعت 10 قروش في 6 شهور لكن مع دول الحجاة ب 10 هتقعد معاك سنتين وتلاته يبقى مين اوفر
اما عن التاجر اللي بيحيرك فغالبا ده بيعجزك علشان مش بيشتغل في الحاجة دي او ميعرفش يجيب الحاجة دي اما التاجر التاني فهو قالك على الخلاصة المهم اللي يدور ولو قلبت في المنتدي هنا هتلاقي فيه ناس كتير بتدور على حاجات ومش لاقياها وبعدين حد نصحهم هتروحوا المكان الفاني في الحتة الفلانية هتلاقي هناك واحد اسمه كذا هتلاقي عنده اللي انت عاوزة
وغالبا لما بتزنق مع كل الناس بتنزل بورسعيد تسأل هناك على الحاجة اللي ناقصاك
وعلشان تستفيد اكتر ابعت رسالة لمرسيدس اعتقد انه من المنصورة يفيدك حاجته بيجيبها منين واسعاراها ايه
وابعت رساله لحسام البورسعيدي اسأله عن قطع الغار عندهم ظروفها ايه
وعندك احمد بدر مشرف الاستراحة لسه جايب واحده 230ومظبطها في بورسعيد أسأله عاملة معاه ايه وجابها بكام واخبار قطع الغيار ايه

بس اللى اعرفه ان فيه مرسيدس من اوائل الستينات ولسه شغالة بكفاءة
يعنى قطع غيارها موجودة
العربية شغاله خط فاقوس القنطرة 24 ساعه وفيه تجار كتير بيجيبوها ييحملوها بضاعه ولا عربية النقل وانا اذكر مرة كنت نازل من القنطرة الساعه 2 بالليل كنا راكبين 11 واحد فيها
6 على الكنة اللي ورا
و3 كنب السواق ( الفتيس بتاعها كان على الدركسيون وجنب السواق الفمروض 2 بس كانو قاعدين 3 )
و2 نامين في الشنطة ورا

بالنسبة ليا العربية دى مطلوب فيها 50 الف ولسه بدون فصال
مش عارف ادخل عليها واللا لأ
هو صاحبها بيقول مش راشة دواخل ولسه انا عاوز اخد حد معايا يفحصها
تحياتى للجميع
اعتقد ان 50 ألف كتير على العربية لكن علىحسب حالة العربية ممكن تلاقي عربية مرفوعه فترة طويلة ومش عملت 100 ألف كيلو مثلا يبقى تجيبها وانت مغمض

العربية لو راشة من باب النضافة بيتعرف ولو راضة علشان مقلوبة بيتعرف خلي حد كويس ييروح يكشف عليها الأول ويفضل انك ترفعها في بنزينه وتقيس الماتور وتشوف حالته الا لوكنت هتغيره وان كنت افضل انك لو غيرت تحول غاز وتريح دماغك لو بلدك فيها غاز
ربنا يوفقك
تحياتي

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 17-01-2011, 02:16 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
Talking رد: قطع غيار تمساحة w123

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

والاخ مرسيدس برضة مدمن مرسيدس يفيدك اكتر مني ......................... ........

وعندك احمد بدر مشرف الاستراحة لسه جايب واحده 230ومظبطها في بورسعيد أسأله عاملة معاه ايه وجابها بكام واخبار قطع الغيار ايه...................... .......

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا على فكرة ماعنديش مرسيدس, أنا عندنا عربية بيجو 505 مو 1980و كان نفسى و منى عينى أنى أجيب مرسيدس معدلة , بس موضوع الاحلال ده مخوفنى .

هو طبعا الأستاذ أحمد بدر اللى جاب عربية مرسيدس 230, هو اللى هيفيدنا بكل حاجة فى الموضوع ده, أنا كنت طلبت منه أنه يقولنا بالتفصيل, هو عمل ايه و كان وعدنى أنه لما يظبط الحاجات اللى بيظبطها فيها, هيعملنا موضوع محترم عنها, ياريت بس حد يفكره لأنه ممكن يكون نسى .

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 17-01-2011, 03:25 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا على فكرة ماعنديش مرسيدس, أنا عندنا عربية بيجو 505 مو 1980و كان نفسى و منى عينى أنى أجيب مرسيدس معدلة , بس موضوع الاحلال ده مخوفنى .

هو طبعا الأستاذ أحمد بدر اللى جاب عربية مرسيدس 230, هو اللى هيفيدنا بكل حاجة فى الموضوع ده, أنا كنت طلبت منه أنه يقولنا بالتفصيل, هو عمل ايه و كان وعدنى أنه لما يظبط الحاجات اللى بيظبطها فيها, هيعملنا موضوع محترم عنها, ياريت بس حد يفكره لأنه ممكن يكون نسى .

انا مقلتش انك عندك مرسيدس انا قلت انك مدمن مرسيدس وانا متابع مشاركاتاتك كلها تقريبا ولقيت اغلبها عن المرسيدس وكندا
ودليل انك مدمن مرسيدس
بص عل توقيعك
:playing_m usic::play ing_music:
مقلتليش الامتحان اللي عندك الشهر الجاي بخصوص الايلتس والا ايه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون