العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 13-10-2012, 11:31 AM
RamyAminn RamyAminn غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية الطب

RamyAminn is on a distinguished road
عاجل عايز رأيكم من الأخر في نيسان صني 2013 ، و مانيوال ولا أوتوماتيك ؟

يا جماعة الخير أنا هتجنن من الحيرة فكرت في كذا عربية و المشكلة إني محدود في 100 ألف فأقل .. و فكرت في افيو و m11 و تيجو و كلهم بأمانة ربنا ميتدفعش فيهم 40 ألف جنيه و ابقي جاي علي نفسي كمان !
و في نفس الوقت مش هروح اجيب اكسنت base line ولا ريو الاوبشن اللي فيهم تكييف و سنتر بس ، يعني كاني بشتري العلامة و ده تهريج ، انا عايز عربية تريحني و اهو كل واحد علي قد فلوسه..
المهم انا كان عاجبني جدا و مقتنع بنيسان الشكل القديم مفيش كلام ، بس الجديدة زي ما انتم عارفين عليها كلام كتير اوي و انا شخصيا عارف إن معظم اللي بيتكلموا بيتكلموا و خلاص و تقريبا مشافوش العربية غير علي النت بس !
المهم .. انا دلوقتي مفيش قدامي غير الصني علي قد الفلوس ، مهما كان شركة و اسم و عربية شيك و واسعة و اوبشنات مريحة و وسائل امان ، بس كام صاحب معرض قلقني من موضوع القطع الصيني اللي متقفل بيها العربية من جوة .. هل دي حاجة تخوف ؟ و ايه معني "صيني" اذا كان في عربيات كاملة صيني و بتعيش عادي جدا مش قطع بس !
انا عايز آرائكم من الاخر هل اخلص فيها ولا ايه ؟ مع العلم إني عايز عربية تعيش معايا كام سنة و مش كل شوية تطلب تصليح و وجع قلب ، و انا اساسا هكون بطولي و حنين في السواقة و مبهينش العربيات ...
تفتكروا الصني مناسبة ولا فيها عيوب منتشرة ؟ و لو فيها ايه هي ؟ و العيوب دي بسيطة ولا هتتعبني ؟
و كمان لو جبتها اجيبها مانيوال ولا أوتوماتيك و ليه ؟ و هل صحيح الاوتوماتيك فيه عيوب ؟
سامحوني طولت بس نفسي اخلص و الله من الموال ده .. و الف شكر مقدماً
قديم 13-10-2012, 12:12 PM

افتراضي رد: عايز رأيكم من الأخر في نيسان صني 2013 ، و مانيوال ولا أوتوماتيك ؟

و اه ايه موضوع مشكلة المساعدين دي ؟ بيقولوا ملهاش حلول ...
و موضوع ال1500 سي سي علي حجم العربية ..
قديم 13-10-2012, 04:01 PM

فينكم يا اصحاب الصني
قديم 14-10-2012, 08:43 PM
ahmedline ahmedline غير متواجد حالياً

ahmedline is on a distinguished road

شوف انا كنت محتار اكتر منك وقعدت ادور في اليوزد واحدة واحدة ثم انتقلت للزيرو برده ونفس امكانياتك بس لاقيت ان مافيش احسن من النيسان الصني وروحت حجزتها يوم الجمعة اول امبارح وعملت تست درايف فعلا رهيبة ولكن عوامل امانها عالية مش حتلاقيها في اللي زي ثمنها وواسعة وكفاية انها يباني وقطع غيارها متوفرة كمان موضوع ال 1500 سي سي دي عشان يعالجو موضوع صرف البنزين في الموديل القديم الا اني مش شايف انه حيكون فرق جامد يعني ... وبالتوفيق
قديم 14-10-2012, 11:38 PM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute

مافيهاش مشاكل إن شاء الله عن تجربة، وطبعا الأوتو افضل علشان فرق السعر كلام فاضي

Mohamed Hussein - journalist