العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 26-09-2012, 09:58 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

انا نزلت الزيت فى عربية 1985 ماركة لادا 2107 على 26 الف كيلو

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-09-2012, 07:13 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

أنا متفق معاك تماما من ناحية إن موضوع تغيير الزيت على 3000 و5000 كيلو دي حاجة عاملاها شركات الزيوت عشان يبيعو أكتر

بس لو أنا مطرح شركات السيارات مش هضحي بسمعتي عشان زيت

لو أخدت بالك إن كتالوج العربية بيحددلك أقل نوع زيت موتور ممكن تستخدمه في عربيتك، ومحددلك كمان المسافة المتوقعة عشان تغير النوع ده بالتحديد (اللي هو أقل نوع مسموح)، فلو عايز تحط نوع أحسن فالأكيد إن المسافة اللي هتغير الزيت عليها هتزيد.

اللي كمان هتلاقيه مكتوب في الكتالوج إن الزيت لازم يتغير على مسافة أقل لو العربية بتتعرض لظروف تشغيل شاقة، وأهم حاجات مكتوبة في الموضوع ده هي السواقة في الزحمة، أو السواقة في الجو المغبر، أو المشاوير القصيرة اللي ما بتخليش الموتور يلحق يسخن، ومتهيألي مفيش عربية في مصر مش بيحصلها التلات حاجات دول مع بعض !!

المشكلة بقى إن الكتالوج مش بيقول إمتى الزيت يتغير لو العربية بتخدم خدمة شاقة !!!

لو عايز معلومات أكتر في الموضوع ده أدخل على الموضوع ده:
"قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟"

...
أنا جبت العربية من غير كتالوج يمكن عشان هى خليجى مبينزلهاش !! ولو المصريين هيتبعوا سياسة الاستخدامات الشاقة مع تغيير الزيت كان زمانهم بيغيروه كل يوم هههه ، أنا دخلت على اللينك اللى انت حطه و عرفت حاجة كان نفسى أعرفها و اللى هى ال SF و SL و SJ و الحجات ديه و ان كل ما الحرف اللى بعد الS تريتيبه تأخر فى الأبجدية كل ما نوعية الزيت كانت أفضل و خصوصا للسيارات الحديثة و أنا الزيت اللى بستخدمه SL و شكرا على الاضافه
قديم 26-09-2012, 07:17 PM

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

كتم بقى على الموضوع ده
لحسن تويوتا لو عرفت اللى انت عامله فى عربياتها ده هتسحبها منك
هو أنت فاكرها لسه معرفتش هههههههههههه بيقولك فيه زيت جامد جدا نزل ايه رأيك نجربه سوا هو تقريبا كده اسمه زيت
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
كريستال ههههههههههههههههههههههههه
قديم 26-09-2012, 07:21 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

انا نزلت الزيت فى عربية 1985 ماركة لادا 2107 على 26 الف كيلو
هى ديه التجارب ولا بلاش مش تقولى بينزلوا زيت على 3000 و 5000 كم هههه
أنا قريت المعلومة:

كل ما كان الحرف اللي مكتوب متأخر في الأبجدية الانجليزية.. كان الزيت ده أحسن
يعني (G) أحسن من (F)... و(M) أحسن من (L)

طبعا.. كل ما كان الرمز ده أعلى ... الزيت يبقى أغلى

أحسن زيت حاليا مستواه (N) لمواتير البنزين.. و(J) لمواتير الديزل
مفيش حاليا أقل من SF لمواتير البنزين... وCD لمواتير الديزل
و الزيت اللى أنا بستخدمه مدون عليه API SL الحمدلله بس مكتوب عالجركن 8000 كم فعلا دول عايزين يكسبوا وبس
قديم 26-09-2012, 07:49 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute

هى العربية عملت حاجة غلط
وانت بتعاقبها