العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 15-08-2010, 03:03 PM
محمد الجابرى محمد الجابرى غير متواجد حالياً

محمد الجابرى is on a distinguished road
للاهمية هل تريوس 99-2000 بتقلب على الطريق

لو سمحت انا عايز اجيب تريوس 99أو/2000 بس سمعت ان قطع غيارها نار وفى حاجة تانية هل هى فعلا بتقلب بسرعة يعنى سهلة تتقلب على الطريق وهل العفشة ناشفة وايه رأيك فيها كعربية كمميزات وعيوب وقطع غيارها بتعيش زى الألمانى ولا لاء انا فى انتظار الرد من أهل الخبرة والى راكبين العربية لإتخاذ قرار نهائى سريع ولكم تحياتى ...
قديم 15-08-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل تريوس 99-2000 بتقلب على الطريق

انا حرد عليك فى اللى اعرفة وهو اسعار قطع الغيار
ناااااااااااااااارررررررر رررر
ومش معمرة زى الالمانى

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 15-08-2010, 04:07 PM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجابرى مشاهدة المشاركة

لو سمحت انا عايز اجيب تريوس 99أو/2000 بس سمعت ان قطع غيارها نار وفى حاجة تانية هل هى فعلا بتقلب بسرعة يعنى سهلة تتقلب على الطريق وهل العفشة ناشفة وايه رأيك فيها كعربية كمميزات وعيوب وقطع غيارها بتعيش زى الألمانى ولا لاء انا فى انتظار الرد من أهل الخبرة والى راكبين العربية لإتخاذ قرار نهائى سريع ولكم تحياتى ...

أولاً : بالنسبة لقطع الغيار ..... غالية زي اي عربية ........ بس مش غالية نار مقارنة ببقية الياباني ....

ثانياً : قطع الغيار معمرة زي الالماني و زي الامريكاني .......... و زي اي عربية ياباني ........ الالماني نقول انه اكتر ثم الامريكاني ثم الياباني .......
و كدا كدا قطع الغيار تتبع نظرية الاستهلاكية ... حتى لو معاك اودي او فيراري ... لازم ح تبقى معمرة لعدد معين من السنين .... بعد كدا بتقل عمرتها لان عمرها المخصص للاستهلاك بيبقى منتهي ...... هيا دي النظرية اللي بتتبعها كل شركات السيارات ......

ثالثاً : كل العربيات العالية ( تريوس - جيب - لاند كروزر - جي ام سي - هامر ) لازم بتتقلب ع الطريق لو انتا واخد ملف على سرعة عالية ........
لكن غير كدا التريوس ثابتة جداً جداً جداً جداً على السرعات العالية ( من غير ملفات ) ....... انا معايا تريوس 2010 و اكلت بيها حفر على 120 و على 140 و العربية ماشاء الله زي الفل مفيهاش حاجة .......

رابعاً : ثبات التريوس يرجع الى عفشتها الناشفة .... و دي بيدي احساس بالطريق غير اي عربية سيدان تانية .... و دا يرجع الى سبب ان العربية عالية عن الأرض ....

خامساً : مميزات التريوس : ثباتها - علوها عن الأرض -التكييف تلاجة - وسع الصالون بشكل كبير - وسع مساحة الشنطة ( بالنسبة ل 2010 ) ....

عيوبها : شكل التابلوه مش متطور الى حد ما ..... ( دا بالنسبة ل 2010 ) .....

التريوس 99 ليها نفس مميزات 2010 فيما عدا وسع الصالون .. الصالون في التريوس 99 مش واسع قوي لكنه مقبول .... و كذلك مساحة الشنطة مش كبيرة الى حد ما .... و عيوبها نفس عيوب 2010 .....
---

المجمل العام : التريوس ثابتة جداً ........ و قطع الغيار معمرة و الى حد ما غالية لكن مش بشكل كبير زي المازدا مثلاً أو الهوندا ...

و كل سنة و انتا طيب

التعديل الأخير تم بواسطة Alioz ; 15-08-2010 الساعة 04:41 PM
قديم 15-08-2010, 04:08 PM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

أنا معايا تريوس 99 زى الفل من يومها حصلت فقط مشكلة فى الفتيس والحمد لله اتحلت لكن العربية مش بتقلب ولا حاجة بس يجب ان تكون حريصا فى سواقتك مس اى عربية وسعر قطع الغيار غالية جدا وبردوا صعب تلقى بعض منها فى التوكيل حتى لكنها كسيارة زى الفل وبتشتغل كويس بس ضيقة شوية
قديم 16-08-2010, 03:47 PM
محمد الجابرى محمد الجابرى غير متواجد حالياً

محمد الجابرى is on a distinguished road

شكراً جزيلاً ياجماعة على النصائح الغالية وكل سنة وانتم طيبيين

الكلمات الدليلية
سيارة تريوس