العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 29-05-2013, 11:43 PM
pop man pop man غير متواجد حالياً

pop man will become famous soon enough
افتراضي الحمد لله جبت سوزوكى فان زيرو وعندى كام سؤال

مساء الخير على اجمل اعضاء
الحمد والشكر لله لسه مستلم عربيتى الفان
انا جايبها قسط
فى الاول المعرض أخد منى المبلغ بتاع التأمين وقالى المعرض هو اللى بيأمن وبعد ماترخص هديك صوره من بوليسه التأمين الكلام ده صح ولا المفروض انا اللى أأمن بنفسى ؟؟
السؤال الثانى هو ايه افضل زيت موتور ليها يكون كويس جدا ليها وفى نفس الوقت ميكونش غالى اوى ؟؟
اخر حاجه بقى معلش واهم حاجه عايز اعرفها لو ماروحتش صيانه ال 1000 كيلو وغيرت زيت وفلاتر بره العربيه تخرج من الضمان ؟؟ طيب لو روحت هياخدو منى كام علشان اعمل حسابى وهل الاسعار عندهم زى بره ولا اغلى كتير وهيشتغلونى ؟؟ انا بس مش عايز العربيه تخرج من الضمان لحسن لقدر الله يجرالها حاجه وانا اول مره اكب زيرو ومعنديش اى خلفيه عن الحاجات دى

واى حد عايز يعرف اى حاجه عن السعر او اجرئأت التقسيط او اى حاجه انا مريت بيها يتفضل يسأل وهجاوب على اللى اعرفه انشاء الله
وشكرأ مقدما ليكم جميعأ

التعديل الأخير تم بواسطة pop man ; 30-05-2013 الساعة 12:19 AM
قديم 30-05-2013, 02:12 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحمد لله جبت سوزوكى فان زيرو وعندى كام سؤال

الف مبروك ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها ويعينك على سداد قسطها

بخصوص التأمين مش شرط طبعاً يكون تبع المعرض بس هما بيعملو كده علشان يطلعو بمصلحة من قيمة البوليصة ده اقل واجب
والمشكلة بقى ان فيه معارض معندهومش ضمير ممكن ميعملش البوليصة او يورد تمنها فانت على الاقل لازم تاخد نسخة من بوليصة التامين وتتاكد من كل حاجة بنفسك مع شركة التأمين والسنة الجاية تأمن انت بنفسك انت كده خلاص مش عايز من المعرض اى حاجة

وبالنسبة للزيوت فيه زيت اسمه فيسكو هتلاقى موضوعات عنه فى مصرموتورز كتير هو كويس ورخيص مقارنة بالماركات التانية

قديم 30-05-2013, 03:00 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

الف مبروك ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها ويعينك على سداد قسطها

بخصوص التأمين مش شرط طبعاً يكون تبع المعرض بس هما بيعملو كده علشان يطلعو بمصلحة من قيمة البوليصة ده اقل واجب
والمشكلة بقى ان فيه معارض معندهومش ضمير ممكن ميعملش البوليصة او يورد تمنها فانت على الاقل لازم تاخد نسخة من بوليصة التامين وتتاكد من كل حاجة بنفسك مع شركة التأمين والسنة الجاية تأمن انت بنفسك انت كده خلاص مش عايز من المعرض اى حاجة

وبالنسبة للزيوت فيه زيت اسمه فيسكو هتلاقى موضوعات عنه فى مصرموتورز كتير هو كويس ورخيص مقارنة بالماركات التانية

ميرسى كتير لحضرتك
بس انت قلقتنى جدا جدا بموضوع التأمين
طيب معلش هى العربيه ينفع يتأمن عليها قبل ما ترخص ؟؟
لأن لو كده هتلكك ومش هرخص غير لما المعرض يدينى صوره من البوليصه وانا لو مرخصتش مش هياخد باقى فلوسه من البنك لأنها قسط
الله يباركلك ساعدنى فى موضوع التأمين ده لأنى اتعكننت ومش بحب حد ياخد منى حاجه غصب عنى
قديم 01-06-2013, 02:53 AM

ويسلام لو حد يقولى تكلفه الترخيص فى حدود كام من طفايه ومثلث وضريبه وتأمين وصندوق الاسعافات وشويه الرفايع تبقو خدمتونى اوى
قديم 01-06-2013, 07:59 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pop man مشاهدة المشاركة

ميرسى كتير لحضرتك
بس انت قلقتنى جدا جدا بموضوع التأمين
طيب معلش هى العربيه ينفع يتأمن عليها قبل ما ترخص ؟؟
لأن لو كده هتلكك ومش هرخص غير لما المعرض يدينى صوره من البوليصه وانا لو مرخصتش مش هياخد باقى فلوسه من البنك لأنها قسط
الله يباركلك ساعدنى فى موضوع التأمين ده لأنى اتعكننت ومش بحب حد ياخد منى حاجه غصب عنى
كدة تمام وحاول افضل تعمل البوليصة بنفسك وتعرف ناس فى شركة التامين علشان لا قدر الله لو احتجتهم متقعدش تتدور وتتعامل مع شركة التامين مباشرة