العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: أي السيارتين أفضل
BYD - F3 - GLi 23 65.71%
RENAULT LOGAN FULL OPTION 12 34.29%
المصوتون: 35. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 25-05-2011, 01:06 AM
f3_byd f3_byd غير متواجد حالياً

f3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nice
افتراضي رد: طلب رأي الأعضاء أصحاب الرأي الموضوعي فقط

من الواضح يا جماعة ان فوبيا الصيني في مصر انتشرت جدا جدا

في ناس في مقارنتها بتفضل منتج على منتج ( في اي حاجة مش في العربيات بس ) على اساس الماركة او بلد التصنيع و بتهمل المميزات و العيوب الفعلية للمنتجين الي بيتقارن بينهم

انا الي يهمني في العربية الي راكبها ايه ؟؟؟ هعد 1 2 3 4 حجات انا عاوزها

الحجات دي لو لقيتها في عربية تصنيع صومالي حتى هشتريها ايه المشكلة ؟؟؟؟

و طبعا في اعتبارات تانية زي الصيانة و اسعار قطع الغيار و الوكيل و العيوب المعروفة و خلافه

انما غلط جدا اننا نفضل منتج عن منتج لمجرد انه اوروبي و التاني صيني .....

بالنسبة للوجان و ال f3 و حسب خبرتي المتواضعة جدا انا ارشح البي واي دي بقوة للمستهلك المصري ..........اوبشن حلو و تكان تكون خالية من العيوب و قطع غيار اصليه رخيصة بالمقارنة مع اللوجان و عربيات تانية كتير و حتى لو مش اصلية موجودة في كل مكان ......اغلب العيوب الي فيها بسيطة و سهل معالجتها و موجود في عربيات كتيرة
قديم 25-05-2011, 04:49 AM
الصورة الرمزية aly zafer
aly zafer aly zafer غير متواجد حالياً
هواياتي: قراءة

aly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to behold

البى واى دى صينى تقفيل مصرى واللوجان رومانى(شركة داتشيا) تقفيل مغربى (كدة بانت الحكاية والحدق يفهم)

كن فى الدنيا كاعابر سبيل _ واترك ورائك كل اثر جميل _ فمانحن فى الدنيا الا ضيوف _ وما على الضيف الا الرحيل.
قديم 25-05-2011, 09:58 AM
الصورة الرمزية ehabpopo
ehabpopo ehabpopo غير متواجد حالياً

ehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to behold

انا لو ها شترى قطع غيار يابانى لل byd ... مش هاتكون غالية زى قطع غيار ال رينو لوجان ... فكر كويس .. ولو فكرت كويس ... فكر تانى ..... byd وبس

قديم 25-05-2011, 11:04 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

مش حقتبس من كلام حد لان ميهمنيش ارد علي حد لو بصيت لكل مشاركاتي السابقة في المنتدي حتلاقيني مبشكرش الا في 3 عربيات صيني الانجلون والبي واي دي والجريت وول في بعض انواعة - فمش حاجي دلوقت واعيب في نوع منهم - المهم ان كنا حنتكلم علي قطع غيار اللوجان وحنقول غالية اه طبعا ودا كاعضاء في المنتدي بنحاول نشوفلة حل بس خلي بالك غالية فين - في التوكيل - لازم نفهم الحتة دي هاتولي توكيل في مصر قطع الغيار فية مش غالي انا كنت عامل مشاركة في موضوع علي المنتدي دا كان فية سعر علبة دريكسيون الالنترا ب 15000ج والمصيبة انها بتبوظ عيب صناعة - اخيرا انا مش عارف لية انتوا محسسينا ان احنا داخلين حرب صاحب الموضوع بيسال المفروض اللي يجاوب لو حينصحة بنوع معين يقولوا عيوبة ومميزاتة مايقارنش ما بين عربيتين لان في الاخر هوا حيشتري اللي يقنعة ويحس ان فلوسة مش حضيع علية والاستاذ اللي بيدور علي عيوب اللوجان وجاب 100 دليل - وزعلان ان راكبي اللوجان عصبيين في الردود طب بالله عليكم اقرو الموضوع من الاول للاخر حتلاقي ما فيش غيرك اللي بيكتب ويرد هوا ما فيش حد اصلا رد عليك من راكبي اللوجان في المنتدي الا انا - طب ما فية برضة علي هذا المنتدي مليون دليل علي ان اللوجان احلي عربية في مصر من ناس مش راكبين لوجان اصلا ومبتسخنش جوا الصالون ولا حاجة حضرتك جبت الكلام دا منين؟؟؟؟؟ - والحمد لله الذي هدانا .. و ما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله ...

الصين حلوه

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 25-05-2011, 12:16 PM
samirsaber samirsaber غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

samirsaber is on a distinguished road
مميز رد: طلب رأي الأعضاء أصحاب الرأي الموضوعي فقط

على فكرة انا زي حالاتك كنت محتار الحيرة ده لأكثر من سنة وكنت عاشق للانوس وكنت كل يوم اقلب النت كل يوم علشان ادرس اللانوس امكانيات و قطع غيار و سعر اعادة البيع
وقد قرر ان اقوم بشراء اللانوس
إلا انى فى يوم كنت مروح الى البيت و ركبت تاكس و قدرا كان BYD عاجبنى اوى وسع الصالون و اناقة شكل السيارة من الداخل و الخارج وبدات فى السؤال عن السيارة من سائقى التاكسي لانهم هم اكثر الناس احساس و تقديرا للسيارة وكان ردهم مقنع جدا و من هنا بدات رحلت دراسة هذه السيارة وبصراحة وجد الفرق شاسع بين السيارتان
وتقدر تدرس بنفس الطريقة بين اللوجان و البي واى دى
و فى الاول و الاخر استخير ربنا وهو اللى هيشرحلك صدرة لما فية الصالح
انا عن نفسي ان شاء الله هاشترى بى واي دى اول يوليو
المشكله الوحيد فى بى واى دى هى سعر اعادة البيع
لكن انا عن نفس شايف ان المشكلة ده بعد خمس سنوات مش هتكون موجودة بالمقارنة بالكورى اللى اول مانزل كنا بنقول كورى ايه هو لوكان ببلاش انا ماشتروهوش
والنهاردة هو الاول فى اعادة البيع
وإن شاء الله بكرة تقول اني عندى حق
و الله الموفق