العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 07-06-2010, 09:58 PM
kamello2003 kamello2003 غير متواجد حالياً

kamello2003 is on a distinguished road
افتراضي بوجيهات بلاتينيوم ولا ريديوم؟

لسلام عليكم
كان عندي استفسار ياريت اي حد من خبراء الصني يفيدني فيه
انا معايا صني ex 2010 auto و عامله 2200km و العربيه استهلاكها غييير طبيعي ]180 كيلو في الصفيحه بدووون تكيييف و قياده هادءه و طبعا د استهلااك عالي اوي ..حاولت احل المشكله بجمييع الطرق في السبع و عملولي اعاده برمجه للكنترول يونت و محصلش اي تحسن و في الاخر اتفق مهندسي السبع ان دا استهلاك الصني الطبيعي و ان مش انت لوحدك العندك المشكله دي و انهم بلغوا المصنع بالشكاوي دي من فتره و المصنع حيشووووف حل!!!!!
المهم رضيت بقضاء الله بس بالصدفه قرات عن بوجيهات الاريديوم و البلاتينوم فا اتصلت باحد المهندسين في توكيل السبع اساله هل دا حيفييد في تقليل الاستهلاك .. قاللي معرفش والله د تاثيره حيكون ايه علي البساتم و ممكن يضر المحرك ولا لا!!!!!...طب امال مين اليعرف؟؟؟؟؟

ياريت العنده اي معلومه مفيده عن الموضوع دا يلحقنا بيها علشان البنزيين خرب بيتييي..وجزاكم الله خيرا
قديم 08-06-2010, 07:53 AM
Dr/Mohammed Dr/Mohammed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكليه الطب

Dr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant future
افتراضي رد: بوجيهات بلاتينيوم ولا ريديوم؟

والله انا زيك تمام واتكلمت معاهم كتير
ومفيش حد بيتكم ويقول ايه الحل
ويقولك ده الطبيعي بتاع العربيه
اقوله كل عربيات خلق الله مبتعملشي كده يقولي ياريت متقارنشي الصني باي عربيه
طيب يا عم ايه الحل العربيه بتسحب كتير وانا ابتحرك بيها كتير
والله هو ده ال يعندنا يا فندم
واكيد حضرتك سالت قبل ما تجيبها

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله