العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 18-03-2012, 12:41 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

الحمد لله انها عدت على خير وفعلاً منظومة المرور زى حاجات كتير محتاجة تغيير كلى واعادة هيكلة

انت وجعت بطنى على فكره بحكايتك ديه انا شارى العربيه وسجلتها فى الشهر العقارى بس منقلتهاش باسمى ربنا يستر بقى
طالما حضرتك سجلتها بإسمك في الشهر العقاري يوم ما اشتريتها واستلمت شهادة مخالفات في نفس اليوم اللي اشترتها فيه يبقي متقلقش زي مبيقولو البهوات اللي في المرور ولو حابب ابعتلي رقم العربية علي الخاص واكشفلك علي النمر بتاعتها بس قولي حضرتك في محافظة ايه

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 18-03-2012, 01:20 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

حكومات ونظم بالية وللأسف لسه الثورة لم تقم بعد ,يخسارة يامصر يلى مش عايزه تتقدمى ولاخطوة ---مبروك عليك حل الأزمة التى لاتنقص شىء عن ازمة الشرق الأوسط ,لأننا طالما نحن فى الشرق الأوسط يبقى لازم تكون دائماً وابداً مشكلة:GROWIN~1 2:

ا

قديم 18-03-2012, 08:27 PM
فرج بسيونى فرج بسيونى غير متواجد حالياً

فرج بسيونى is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

مصاريف الترخيص كالتالي حسب ما افتكر
1-ضريبة 3سنوات 1600 سي سي 720ج بواقع 240ج للسنة
2-تأمين اجباري 330ج بواقع 110ج للسنة
3-مثلث وشنطة اسعاف جداد اتاوة من المرور 75ج (انا كان معايا شنطة ومثلث جداد ومرديوش بيهم)
4-طفاية 121ج (كان معايا طفايا جديدة ومرديوش ولاد التييييييت)
5-ملف فحص 3 سنوات 45ج
6-رشاوييييييييي وتصوير 80ج
الف شكر على الرد وربنا يبارك لك فيها ويكفيك شرها
قديم 05-05-2012, 09:27 PM
sabyelo2000 sabyelo2000 غير متواجد حالياً

sabyelo2000 is on a distinguished road

السلام عليكم وبالتوفيق لكم جميعا بس عندي سؤال انا المفروض اعمل اية عشان مقعش في نفس المشاكل السابقة
انا اشتريت اليوم سيارة من واحد معاة توكيل للبيع وانا هسجلها في الشهر العقاري باسمي مع العلم ان الرخصة منتهية هذا الشهر فانا طلبت منة شهادة بالمخالفات وشهادة بيانات للشهر العقاري والمرور اللي انا تابع لية ....
وانا بعدها بيومين هروح المرور بتاعي عشان انقل الملكية
هل في حاجة كدة المفروض اعملها وارجو الرد قبل هذا اليوم ارجوكم6/5/2012
قديم 05-06-2012, 04:28 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sabyelo2000 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم وبالتوفيق لكم جميعا بس عندي سؤال انا المفروض اعمل اية عشان مقعش في نفس المشاكل السابقة
انا اشتريت اليوم سيارة من واحد معاة توكيل للبيع وانا هسجلها في الشهر العقاري باسمي مع العلم ان الرخصة منتهية هذا الشهر فانا طلبت منة شهادة بالمخالفات وشهادة بيانات للشهر العقاري والمرور اللي انا تابع لية ....
وانا بعدها بيومين هروح المرور بتاعي عشان انقل الملكية
هل في حاجة كدة المفروض اعملها وارجو الرد قبل هذا اليوم ارجوكم6/5/2012
انا اسف علي التأخير مخدتش بالي من المشاركه
اللي اتعلمتو من القصة دي ان العربيه لو مستعمله لازم اسجل العربيه بأسمي يعني انقل ملكيه خلال 15 يوم اللي فيهم تكون شهاده المخالفات لسه ساريه يعني يوم متاخد شهادة المخالفات سجل باسمك علي طول

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات

الكلمات الدليلية
مليكة, مخالفات, مرور, توكيل