العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 10-04-2013, 11:20 PM
ahmed nour ahmed nour غير متواجد حالياً

ahmed nour is on a distinguished road
افتراضي Re: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

فعلا بيكون محفور فى صدر العربيه
قديم 12-04-2013, 02:49 AM
hitshkookfido hitshkookfido غير متواجد حالياً

hitshkookfido is on a distinguished road
عاجل رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

السلام عليكم يا شباب انا معايا سيفيا 96 اوتوماتيك والفتيس فيه مشكله مع ال d واللمبه بتاعت الهولد بتنور وتطفى والسحب قليل جداااااا وبعد تغيير الزيت والاولسيه فى الفتيس بردو المشكله موجوده بس اخف سحب الدى قليل واللمبه بتنور وتطفى ومش بتمشى دلوقتى الا على ال s مع العلم انى كسفت عليها على الجهاز وقالى مفيش فيها اى اعطال فى الفتيس لو حد عندو حل يا ريت يقولى ؟ كمان فى واحد بتاع فتيس كان صلح الفتيس دا للى انا شارى منو العربيه فى المقطم وشغال فى الكيا بس لو حد عرفو يبعتلى نمرتو او عنوانو ياريت ؟ شكرااا
قديم 12-04-2013, 03:41 AM
m_hamza m_hamza غير متواجد حالياً

m_hamza is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mady مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله اشتريت كيا شوما ١٩٩٩ اوتو العربيه بسم الله ما شاء الله عليها فى الجرى والثبات بصراحه وكمان عزلها جميل
المهم عاوز اعرف الفتيس بياخد كام لتر زيت وكمان ايه احسن نوع عشان انا زيرو فى الاوتوماتيك
و هل الفتيس له فلتر ولا لا
و كمان هل فيها فلتر تكييف ولا نو
ليها فلتر بيسموه مصفي ب 120 من عند الصحبة وافضل زيت هو موبيل 320 للفتيس الاتوماتيك هو شاحح شويه اليومين دول وموبيل 220 بردو كويس مش وحش بس 320 افضل
قديم 13-04-2013, 11:08 AM
yasarjarrah yasarjarrah غير متواجد حالياً

yasarjarrah is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

السلام عليكم ارجو المساعدة انا من الاردن اهل الخبرة عندي مشكاة في سيارة كيا سيفيا 2 موديل 1999 قير اتوماتك يوجد صوت تكتكة عند المحرك غيرت البنزين من 90 ال95 وماراحت وفحصت السيارة على الكمبيوتر وجابت والحمدلله 100 % سألت ميكانيكي حكى من بلف الزيت غير الزيت غيرت من 10-40 الى 20-50 عشان اللزوجة وما راحت وواحد ثاني اغسل الماتور من الدخل وكمال ما راحت صوت التكتكة بطلف من بلف البنزين (تسمية في الاردن ) بس للاسف مافي منه جديد جبت مستعمل ونفس الصوت ما راح بطلع بس تشغل السيارة وانت ماشي بس تقصر السيارة بالطلوع الصوت واضح جدا .ارجو المساعدة بلف البنزين موجود عند العلبة التي تسحب الهواء من خزان البنزين
قديم 15-04-2013, 02:27 PM
yasarjarrah yasarjarrah غير متواجد حالياً

yasarjarrah is on a distinguished road
عاجل رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

السلام عليكم >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ارجو المساعدة انا من الاردن اهل الخبرة عندي مشكاة في سيارة كيا سيفيا 2 موديل 1999 قير اتوماتك يوجد صوت تكتكة عند المحرك غيرت البنزين من 90 ال95 وماراحت وفحصت السيارة على الكمبيوتر وجابت والحمدلله 100 % سألت ميكانيكي حكى من بلف الزيت غير الزيت غيرت من 10-40 الى 20-50 عشان اللزوجة وما راحت وواحد ثاني اغسل الماتور من الدخل وكمال ما راحت صوت التكتكة بطلف من بلف البنزين (تسمية في الاردن ) بس للاسف مافي منه جديد جبت مستعمل ونفس الصوت ما راح بطلع بس تشغل السيارة وانت ماشي بس تقصر السيارة بالطلوع الصوت واضح جدا .

ارجو المساعدة بلف البنزين موجود عند العلبة التي تسحب الهواء من خزان البنزين

الكلمات الدليلية
اسبكترا, سيفيا