العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-09-2012, 06:41 AM
teffa85 teffa85 غير متواجد حالياً

teffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the rough
غاضب جدا الحقونى يا اصحاب الخبرة

محتار جدا بين ك`ا عربية فى حدود 95 مش هقدر ازود عن كدة بيجو 206 بلس 2012 زيرو ودى عجبانى اوى وفيها وسائل الامان والراحة بنظام اى بى اس للفرامل وايرباج وثبات يعيبها عدم الانتشار

ولا بروتون جين 2 ودى منتشرة نوعا ما وقوة فى الاداء وامنة بس ماليزى ودا عيبها

ولا كيا ريو الجديدة يعيبها الانتشار والصناعة الكورية

ولا هيونداى اكسنت ار بى الجديدة ودى منشرة نوعا ما بس نفس عيوب الصناعة الكورية من عدم الامان والثبات

انا محتار جدا ومش عارف اجيب اية اخلينى فى الاوربى احسن ولا اخلينى مع الشعب فى الكورى ولا اخلينى مع الحزب الماليزى انا هموت من الحيرة قربت اتجنن
:sycho2 6:مع العلم انا عاوز سيارة معمرة وتكون شكلها حلو وبيها كماليات معقولة
قديم 02-09-2012, 08:43 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: الحقونى يا اصحاب الخبرة

بص يا باشا ...
عيب البيجو انها مش منتشرة نهااااااااااائي ... و بناءً عليه فإنه طبقا لنظرية العرض و الطلب عند الرأسمالي كينز ... فإن قطع غيارها مش كتيرة ... و بالتالي توكيلها هو اللي عنده قطع غيارها ... و بما انا العربية فرنسي ... فأحب اقولك انها عربية ارستقراطية و بتاعت توكيل ... و ما تحبش ميكانيكي يلمسها

لو انت هاتستحمل احكام العربية بنت الناس الهاي دي ... يبقى توكل على الله و خش طوالي و بقلب جامد ... و ربنا يبارك لك فيها

اما لو مش هتستحمل احكامها ... فأحب اقولك عادي ... كدة أو كدة قطع غيار الجين تو غالية مستمر بس عربية فتااااااااااااااكة و مفيهاش عيب .... و الكيا الريو اشيك من البيجو و الكوري بقى احسن من الفرنسي كمان ... دة طبعا اذا البيجو ما كانتش تركي او ايراني ... و الريو هينزل اسعار قطع غيارها بمرور الوقت ... و احب اقولك من دلوقتي استنى عليها سنة و هتبقى انجح عربية في السوق ... يعني بصريح العبارة العربية دي هي هي اللي بتتصدر اوروبا و مفيش فيها هزار لا في تقفيل ولا في ميكانيكا ... يعني بصريح العبارة عربية على ابوه ... و تقفيل السيراتو و الكارينز يشهد

اما في حالة الاكسنت ار بي ... فالصراحة الكلام عليها شائك ... لأنها شكلها من برة غريب ... و سعرها اغلى من اللي تستحقه شويتين ... زائد ان عفشتها مش قد كدة ... بس عن نفسي اللي شفته من اللي راكبينها الرضا المقنع بالعربية ... و دة ميجيش الا اذا كانت بالنسبة لهم جميلة

بس سؤال ....
انت ما فكرتش في الاوبترا ليه ؟؟؟؟
قديم 02-09-2012, 08:52 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light

الاوبترا فول اوبشن و 1600 سي سي و قطع غيارها حلوة و رخيصة نسبيا وواسعة و ثابتة برضوا
قديم 02-09-2012, 09:10 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بص انا هستعبد البيجو علشان في قاعدة لازم تعرفها
لو انتا هتجيب فرنسي يبقا رينو واخص العربية لوجان لانها اللي حققت نجاح في مصر انما باقي الفرنسي زي ما هوا مش منتشر ومش موجود
البروتون جين 2 والكيا ريو هستبعدهم بسبب قطع الغيار واعادة البيع
هتفضل الاكسنت ار بي وانا هنزل معاها الاوبترا
بس من حيث الكماليات الاكسنت تتفوق لن فيها مالتي وبلوتوث وكمان فيها عوامل امان مهمة زي الاي بي اس والايرباج وقطع غيارها منتشرة واعادة بيعها ممتازة وموتورها جباار
المشكلة فيها انها بتحك في المطبات وكمان العربية من بره ورق يعني ابسط خبطة الصاج يتبهدل وكمان العفشة بتاعتها طرية ومش ماسكة نفسها يعني ثباتها وحش على السرعات العالية (اخرها 160 )
الاوبترا جملية وواسعة وعملية واعتمادية وقوية وموتورها قوي وعالية عن الارض وثباتها ممتاز على السرعات العالية يعيبها قلة الكماليات وكمان مفيهاش اي بي اس وايرباج
وانا لو مكانك هختار اوبترا
واستخير ربنا اولا ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 02-09-2012, 07:49 PM
teffa85 teffa85 غير متواجد حالياً

teffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the roughteffa85 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spear7 مشاهدة المشاركة

بص يا باشا ...
عيب البيجو انها مش منتشرة نهااااااااااائي ... و بناءً عليه فإنه طبقا لنظرية العرض و الطلب عند الرأسمالي كينز ... فإن قطع غيارها مش كتيرة ... و بالتالي توكيلها هو اللي عنده قطع غيارها ... و بما انا العربية فرنسي ... فأحب اقولك انها عربية ارستقراطية و بتاعت توكيل ... و ما تحبش ميكانيكي يلمسها

لو انت هاتستحمل احكام العربية بنت الناس الهاي دي ... يبقى توكل على الله و خش طوالي و بقلب جامد ... و ربنا يبارك لك فيها

اما لو مش هتستحمل احكامها ... فأحب اقولك عادي ... كدة أو كدة قطع غيار الجين تو غالية مستمر بس عربية فتااااااااااااااكة و مفيهاش عيب .... و الكيا الريو اشيك من البيجو و الكوري بقى احسن من الفرنسي كمان ... دة طبعا اذا البيجو ما كانتش تركي او ايراني ... و الريو هينزل اسعار قطع غيارها بمرور الوقت ... و احب اقولك من دلوقتي استنى عليها سنة و هتبقى انجح عربية في السوق ... يعني بصريح العبارة العربية دي هي هي اللي بتتصدر اوروبا و مفيش فيها هزار لا في تقفيل ولا في ميكانيكا ... يعني بصريح العبارة عربية على ابوه ... و تقفيل السيراتو و الكارينز يشهد

اما في حالة الاكسنت ار بي ... فالصراحة الكلام عليها شائك ... لأنها شكلها من برة غريب ... و سعرها اغلى من اللي تستحقه شويتين ... زائد ان عفشتها مش قد كدة ... بس عن نفسي اللي شفته من اللي راكبينها الرضا المقنع بالعربية ... و دة ميجيش الا اذا كانت بالنسبة لهم جميلة

بس سؤال ....
انت ما فكرتش في الاوبترا ليه ؟؟؟؟
شكرا جدا على الافادة مشكلة السيارات الشيفورلية مش مستريحلها تماما وانت عارف ان الشراء لازم تكون مرتاح للى هتشترية مش عارف عندى رفض غريب للشيفورلية هوا اختيارى يا اما بيجو يا بروتون انما الريو والاكسنت اختيار اخير مش مهم عندى ومن جهة اعادة البيع ميهمنيش انا عاوز عربية تقعد معايا لانى مبحبش التغيير هيا بيجو التوكيل بتاعها بيشكروا فية وقذع غيارها نفس قذع غيار ال 206 العادية انما بروتون بيخوفونى من التوكيل بسمع كلام مش مظبوذ ومن هنا جاية حرتى