العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 13-11-2011, 07:05 PM
الصورة الرمزية ibnelfared
ibnelfared ibnelfared غير متواجد حالياً

ibnelfared will become famous soon enough
للاهمية ممكن أعرف عمل زجاج كهرباء بكام

أشتريت بفضل الله عربية 132 وعايز أعملها زجاج كهرباء ؟
ممكن أعرف أيه أحسن حاجة كخامات وبكام تكلفنى وتركيبها بكام
قديم 13-11-2011, 10:15 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن أعرف عمل زجاج كهرباء بكام

للمتـــــــــــــــــــــ ابعة.
أصلي أنا عايز آخد نفس الخطوة بس في كرولا 2002 بفكر أشتري الأربع ماكينات الزراير الأوريجينال بتاعتها علشان ماتعمليش قلق في فرش البيبان.
بس متخوف لأني لما ركبت سنتر الي هوا سنتر مش زجاج كهربا قرفني آخر قرف لما مكنة سنتر بتاعت الباب الي ورى وقعت وسلك الأكرة إتقطع بسبب حمورية الحيوان الي كان بيركب فا مش عايز اقع في واحد تاني ماعندوش ضمير ودا المرادي قزاز يامعلم مش بس سنتر.

التعديل الأخير تم بواسطة dr_eslam_66 ; 13-11-2011 الساعة 10:50 PM
قديم 17-11-2011, 12:43 PM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله الرحمن الرحيم
تركيب ماكينات الكهرباء للزجاج العادي مش اساسة كهربا بيكون مش كويس نظرا لانك بتعمل تعديل فر الماكينة و الباب و الاعطال بتبقي كتير لان الباب اصله مش كهربا انا قصدي ان الموضوع مش مستحب
لو عربية بينزل من موديلها كهربا و هية مانيوال ركب لها ماكيناتها الاصلية و انتا مطمئن لانها هتكون كأنها جاية كده بدون اي تعديل

بالنسبة للعربيات القديمة الفيات و ا للادا و الشاهين و كده دي بركب لها ماكينات كهربا عادية بتتباع استعمال و فيه منها نوعين الاول واير و التاني تروس و الاتنين مايركبوش مكان بعض و ده اللي بيحدده الباب نفسه بس غالبا الماكينات الترس بتبقي اقوي و اكثر تحملا من الواير اللي بتعتمد علي بكرة بيتلف عليها سلك لان السلك ده ساعات بيخلف في لفاته او يقطع
تمن الماكينات الواير او التروس الاتنين من 75 الي 120 جنية و انتا و شطارتك
و علي فكرة الماكينات بتاعة الابواب الخلفية بتبقي مختلفة عن الامامية لان العامود بيبقي اقصر و الزجاج مش بينزل للآخر و ده الطبيعي بتاع اي عربية
هتحتاج كمان لمفاتيح زجاج و ده بيبقي مفتاح اتجاهين تمن الواحد من 10 الي 30 جنية علي حسب الصناعه و الجوده
هتحتاج لحوالي 6 متر سلك 5 او 6 مللي و مجموعة كليبسات كهربا و بس
التركيب بياخد حوالي 3 او 4 ساعات المقرف فيه فك الفرش و تركيبة
غير كده كلة سهل
لو عندك سنتر و محتاج الزجاج يرفع مع السنتر هتجيب وحدة رفع و دي بتوصل مابين الزجاج و المفاتيح بتاعة تشغيله و دي تمنها بيبدأ من 45 جنية فيه منها وحدات بتشغل بابين ووحدات بتشغل 4 ابواب
و اي خدمة
م / سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 17-11-2011, 01:05 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

عمل زجاج كهربى لاى عربية ممكن وبامكانيات بسيطة
كل اللى بيحصل اننا بنجيب مكنتين استيراد يابانى وعادة بيكونو تويوتا سعر الماكينة 150 جنية وعدد 2 مفتاح حركتين بـ 20 جنية ومصنعية 30 جنية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا