العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 04-05-2010, 03:36 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

الف شكر ليك آخي الكريم علي ردك الاخير و اعذرني ليا سؤال آخر انا سيبت البنزين فالعربيه لغاية لما وصل للربع الاخير ولما جيت ادور العربيه تاني يوم مادارتش ابدا ولاحظت ان لمبه طرمبة البنزين منوره فكلمت صاحبها الاول قاللي لازم تزود البنزين وماتخليش البنزين يوصل للربع ابدا فهل ده صحيح ؟ مع العلم ان العربيه لما رحت البنزينه كان فيها حوالي ١٥ لتر وماردتش تدور ابداً بكمية البنزين دي فكدا متهيألي ان الطرمبه فيها مشكله ولا ايه رأيك ؟
لا غلبه ولا شي حياك الله
اخي العزيز كل انواع السيارات الاوربيه الافضل عدم نزون ساعه البنزين عن الربع الاخير دائما فوق الربع و هذه النصيحه موجوده في كاتلوج السيارات الحديثه . بعد تنوير ضوء البنزين عدم تشغيل السياره.
و السبب البنزين بيكون ناقص من الحد الادنى في تنك البنزين مما يسبب حم في الطرمبه ولا تعمل في هذه الوقت وهذه لصالحك..
كثير من السيارات بتشوفها انحرقت او انفجرت و السبب تماس كهربائي.....اكيد سخونه في طرمبه البنزين. ثم الاشتعال.
نصيحه مني مثل ما قلت لك عدم النزول علن الربع الاخير وان شاء الله دائما بتعمل العمر كله.
اما اذا كانت بعد ما اضفت بنزين ما اشتغلت اضرب على الرفاص في اسفل التنك مع سلف التشغيل حتى تعمل او يلزم فك الطرمبه و تنظيفها. من اوساخ البنزين و السبب سحب الاوساخ لقله البنزين.

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoudfs ; 04-05-2010 الساعة 03:43 PM
قديم 07-05-2010, 10:23 PM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

مساء الفل يا باشا الف شكر علي ردك الاخير
ولو مافيهاش رزاله ليا سؤال تاني انا معايا اكسارا 1 هل ليها نوع مياه معين للريداتير بتعها لان صاحبها الاول كان بيحطلها ميه من الحنفيه ؟
واعذرني في اسألتي لان دي اول عربيه اركبها
قديم 08-05-2010, 02:11 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

مساء الفل يا باشا الف شكر علي ردك الاخير
ولو مافيهاش رزاله ليا سؤال تاني انا معايا اكسارا 1 هل ليها نوع مياه معين للريداتير بتعها لان صاحبها الاول كان بيحطلها ميه من الحنفيه ؟
واعذرني في اسألتي لان دي اول عربيه اركبها
اخي العزيز توجد انواع كتير لماء الردايتر منها الاخضر و الازرق و يستحسن استعمالها.
افضل من ماء الحنفيه .
اما نوع محدد لا يوجد.
قديم 09-05-2010, 12:39 AM
haythamsamir haythamsamir غير متواجد حالياً

haythamsamir is on a distinguished road

السلام عليكم
انا كنت عايز اعرف تنك البنزين بتاع اكسارا 2 اد ايه؟ والتتنك الاحتياطي اد ايه ؟ واعرف ازاي اني بدأت استخدم التنك الاحتياطي
شكرا
قديم 10-05-2010, 05:56 AM
الصورة الرمزية mahmoudfs

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haythamsamir مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا كنت عايز اعرف تنك البنزين بتاع اكسارا 2 اد ايه؟ والتتنك الاحتياطي اد ايه ؟ واعرف ازاي اني بدأت استخدم التنك الاحتياطي
شكرا
المواصفات متطابقه مع 307 306
في الرابط

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8723