العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 13-11-2011, 08:51 PM
kastan kastan غير متواجد حالياً
من انا؟: أتمنى أن يرضى عنى ربى فى الدنيا و الاخره
التخصص العملى: INSPECTOR(SCA

kastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud of
افتراضي رد: لانسر 2012 ولا النترا 2012

بصراحه لو كيا سبورتاج لسه فى تفكيرك يبئى هى رقم واحد و بعدها الجيتا
بس لو مستبعد الاتنين دول و تفكيرك محصور بين الالنترا الجديده و الانسر يبئى الالنترا شكلها حلو اوى و الاوبشن بتاعها كتييييييييير الانسر بجد بيستعبطوا العربيه من 2004 وشكلها هو هو ومن ناحيه الثبات و الكلام ده هو فعلا للانسر بس يا سيدى الواحد مش على طول ماشى على 160 ده كل فين و فين لما الواحد بيعملها اما على السرعات الصغيره ما اظنش ان العربيتين بينهم اختلاف كبير و ربنا يوفئك
قديم 13-11-2011, 08:52 PM
الصورة الرمزية sycho
sycho sycho غير متواجد حالياً

sycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bakar77 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الموضوع ده شاغلنى انا كمان لدرجة انى من اسبوع رحت المصرية للسيارات واتفرجت على اللانسر وقررت اشترى وبعدين رجعت احترت لان الالنترا عجبانى جدا بس فيه حاجة لازم نحطها فى المقارنة و هيه ارتفاع العربية عن الارض عشان الطرق عندنا ذبالة ففيه ناس من المنتديات بيقولو ان الالنترا واطية شوية وخصوصا وهيه محملة فياريت حد يفيدنا فى النقطة دى انهى فيهم الاعلى؟ برده معلهش سؤال لحضرتك انت بتقول لانسر 2012 هيه نزلت مصر؟ عشان كل الموجود دلوقت 2011 ومش عارفين 2012 هتنزل امتى شكرا
الله ينور عليك ياحبى حلوة اوى النقطة دى وعندك حق فيها جدا لائن الطرق هنا زبالة فعلا الشهادة لله فى الاكسنت معايا الموضوع دة مش موجودة نهائى لائن العربية عالية وممتازة اكبر مطب بدخل علية بوش العربية زى منا مش محتاج اعرض عشان اخد المطب نهائى فعلا عاوزين نعرف انا اسمع ان لانسر واطية من زمان جدا وهية كدا هية والهوندا سيفيك مش عارف بقى الالنترا اية الظروف بتعتها وبالنسبة للانسر 2012 هية خلاص قربت تنزل وحتنزل الشكل الى قبل الشارك والى موجود لحد دلوقتى 2011 فعلا بس ماهوة مش فاضل غير شهر ونصف على السنة الجديدة يعنى كدا كدا نزلة نزلة حتروح فين حتهرب هههههههههههههههههه بس انا المعلومات بتاعتى ان هية نازلة الشكل الى قبل الشارك والله اعلم برضوا ياريت حد يكون عندة معلومة اوضح او افضل من الى عندى يتفضل يقولنا عليها والف شكر ليكم يارجالة

قديم 13-11-2011, 08:57 PM
kastan kastan غير متواجد حالياً
من انا؟: أتمنى أن يرضى عنى ربى فى الدنيا و الاخره
التخصص العملى: INSPECTOR(SCA

kastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizophone مشاهدة المشاركة

النترا طبعا و بدون منافس عايز اقولك ان اخر مقارنة الانترا ضد هوندا سيفيك مش لانسر كانت النتيجة لصالح الانترا , النترا ومن غير تردد ان شاء الله
صعب اوى الموضوع ده لان ما فيش مقارنه اصلا بين الهوندا سيفيك و اى عربيه كورى مهما كانت امكانيتها احنا لما بنقارن الكورى بالميتسوبيشى ده لان الميتسوبيشى الشركه رقم 5 فى تصنيف الشركات فى اليابان بعد التويوتا,الهوندا,الديهاتس و,النيسان
قديم 13-11-2011, 09:00 PM
الصورة الرمزية sycho

sycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kastan مشاهدة المشاركة

بصراحه لو كيا سبورتاج لسه فى تفكيرك يبئى هى رقم واحد و بعدها الجيتا
بس لو مستبعد الاتنين دول و تفكيرك محصور بين الالنترا الجديده و الانسر يبئى الالنترا شكلها حلو اوى و الاوبشن بتاعها كتييييييييير الانسر بجد بيستعبطوا العربيه من 2004 وشكلها هو هو ومن ناحيه الثبات و الكلام ده هو فعلا للانسر بس يا سيدى الواحد مش على طول ماشى على 160 ده كل فين و فين لما الواحد بيعملها اما على السرعات الصغيره ما اظنش ان العربيتين بينهم اختلاف كبير و ربنا يوفئك
الكيا الاسبورتج ياحبى سعرها مبالغ فية جدا جدا جدا ومينفعش اجيب ال 1600 سى سى على كل الحجم دى حتبقى بطة بلدى مش عربية يعنى عشان تفكر تجيب ال 160 اكون وصلت اسكندرية ان شاء الله لائن انا مش قادر افهم الواكيل هنا بصراحة ازاى ينزل عربية بالحجم دة كلة ويحط فيها موتور بالضعف دة ويطلب فيها السعر دة 173000 الى 210000 دة للموتور ال 1600 سى سى وبالنسبة للموتور ال 2000 سى سى سعر F/O A/T 2011 365000
والجيتا فى ناس كتير خوفتنا من الفتيس بتعها قالولى ان الفتيس بتعها بيتحرق على طول ومش بيطول عشان كدا قولت اشوف الالنترا واللانسر ولا اية رئيك

قديم 13-11-2011, 09:06 PM
الصورة الرمزية sycho

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kastan مشاهدة المشاركة

صعب اوى الموضوع ده لان ما فيش مقارنه اصلا بين الهوندا سيفيك و اى عربيه كورى مهما كانت امكانيتها احنا لما بنقارن الكورى بالميتسوبيشى ده لان الميتسوبيشى الشركه رقم 5 فى تصنيف الشركات فى اليابان بعد التويوتا,الهوندا,الديهاتس و,النيسان
شوف ياحبى انا مش بحب اسمع كلمة صعب او مستحيل او مينفعش فى القارنة لية بقى لائن اى حاجة انتة عاوز تشتريها لازم تقارن بينها وبين اى حاجة قريبة منها فى السعر والامكانيات وزى مقولنا احنا مش بنقارن عربية سيات بعربية هامر طيب مع كامل احترامى لكلام حضرتك انا بالعربية الاكسنت الى معايا والفضل كلة يرجع لله سبحانة وتعالة معلم بيها على عربية باسات وبى ام وهوندا سيفيك وغيرهم كتير والحمد لله لو اتكلمنا بطريقة حضرتك كدا يبقى الى انا بقولة دة كذب ومستحيل يحصل صح لاكن الى لو اتكلمنا على الحقيقة و الواقع الى وصلت لية هيونداى فى الوقت الراهن حتلاقى ان من الحقيقة الى موجودة فى الشارع ان العربية الفيرنا بتكسب البى ام فى الجرى وغيرها كتير فسيبك من موضوع صعب اوى تقارن كورى ب يابانى لائن دة عقدة الخواجة عندنا احنا بس المصريين واحب اعرف حضرتك حاجة كمان ان فى عربيات صينى حضرتك هنا متقدرش على سعرها ولا امكنياتها عشان كدا مش بتنزل عندنا ادخل دور واتفرج حتلاقى عربيات صينى احسن مليون مرة من الالمانى مش حتى اليابانى