العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 27-02-2010, 04:00 PM
الصورة الرمزية خطوه لأعلى
خطوه لأعلى خطوه لأعلى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Writer & Editor

خطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the rough
افتراضي رد: ما سعر ترخيص سياره خاصه لوجان 2010

بص فى الاول هيقولك خش فحص هتخش تفحص هتجيب ورق الفحص بى 35 جنيه بعد كدا هتدى 10 جنيه للى بيجبلك رقم الشاسيه ورقم الماتور هتخش بعد كدا تشترى طفايه الحريق بى 121 جنيه بعد كدا تروح تدى للمهندس 50 جنيه علشان يثبتلك اللون وكدا يبقى الفحص خلص
هتروح تقف فى الشباك وهتقولوا عربيه جديده هيقوك هات ورق مش فاكر اسمه ايه وهات الاعفاء الجمركى والكلام دا
بعدين هيدفعك ضريبه على الوجان حوالى 350 جنيه او اقل 300 فى السنه
بعد كدا هيقولك روح ادفع التمين الاجبارى وهيكون بدوا حوالى 200 جنيه او اكتر شويه فى السنه
وبعدين هيقوك اشترى نموذج 251 وورق دماغه مخالفات
وهيرخصلك وتروح تدفع 120 جنيه فلوس النمر الجديده وتستلم
يعنى ممكن تدفع فى ال 3 سنين من 1300 ال ى1600 جنيه
وفى الاخر انا بقولك الكلام دا تبع مرور السلام
بجد ثانكس يا مان ع الاجابة
قديم 07-03-2010, 12:31 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

أنا كنت شاري لوجان 2009 علي الزيرو و عملت رخصة 3 سنوات و كلفتني حوالي1000ج ،،، بس المهم ان سيادتك تروح الجيزة الاول لختم الاوراق علشان العربية مستوردة و مش هتدفع غير اكرامية في حدود 20 ج أو من الممكن ان صاحب المعرض يعمل القصه دي و ياخذ 100 ج

و انا متفق مع كل الاجراءات التي ذكرها السادة الزملاء الا ان التامين الاجباري 90 ج في السنة و ليس 300 ج كما قال البعض

و الف مبروك

اختيار موفق و عربية حلوه

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 17-03-2010, 05:26 PM
p3_ahmed p3_ahmed غير متواجد حالياً

p3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nice

انا رخصت لوجان 2010 كامله ب 650 جنيه سنه واحده