العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 31-08-2009, 01:27 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الرادارات ....في بلدنا ... أين هي؟

بالضبط كده
العربيات اللي جايه من الطريق التاني بترعش بالنور علشان تعرف
اللي العربيات ان فيه لجنه قدام
قمه التعاون بين طبقات الشعب المصري جميعا تجدها في تلك المواقفptmnlo123per1147

حـازم خـضـر

قديم 31-08-2009, 02:18 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

إتحاد طبقات الشعب الكادح ضد الحكومة
قديم 31-08-2009, 05:18 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

بص يا حازم باشا موضوع تقليب النور دة قدم سواق الميكروباص بيكلم صحبة علي المحمول قبل ما يطلع يسالة الكمين واقف فين انا سالت مرة سواق بقولة في ردار قالي هتلاقية واقف في قويسنا وفعلا لاقتة واقف

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 31-08-2009, 06:19 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

إتحاد طبقات الشعب الكادح ضد الحكومة
مش الكادحه كمان دا اي حد راكب عربيه حديثه تلاقيه بيهدي اول ما بيشوف الناحيه التانيه بترعش نور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

بص يا حازم باشا موضوع تقليب النور دة قدم سواق الميكروباص بيكلم صحبة علي المحمول قبل ما يطلع يسالة الكمين واقف فين انا سالت مرة سواق بقولة في ردار قالي هتلاقية واقف في قويسنا وفعلا لاقتة واقف
هو فعلا كده يا ابو يمني بيبقوا محفوظين و عارفين بيقفوا فين
يعني عندك رادار عند بركه السبه (بيبقي واقف ورا يافطه القاهره 78 كيلو )
و اللجنه تلاقيها عند ابو مشهور مافيش اتنين كيلو
و كمين قويسنا دا ساعات و ساعات بس في الغالب بيبقي طريق مصر اسكندريه مش اسكندريه مصر.
السواقين بقي كمان حافظين اي يوم بيبقي فيه كمين
يعني الكماين بتلاقيها الايام الفرديه زي 1 و 3 و 5 واقفه في مكان
و 2 و 4 و 6 واقفه في مكان تاني.
شفت الحكومه عندنا مسهله الموضوع ازايptmnlo123per1147

حـازم خـضـر

قديم 31-08-2009, 10:00 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

يا جماعة الرادارات دى جباية رسمى
و انا فى مصر الاجازة اللى فاتت كنت مسافر من طنطا لمصر ووقفنى الرادار بتاع قويسنا (على فكرة كان واقف فى طريق اسكندرية - مصر) و طبعا كان موقف كام عربية تانيين... و الغريب بقى بجد ان كل الناس المتصورة متصورة يا اما على 100 يا اما على 106 .... يا سلام سلم .. و طبعا السرعة المسموحة 90 .... فا انا كانت عربيتى جمرك و لو الرخصة اتسحبت هتسحل وراهاعلى ما اجيبها .. حمدت ربنا لما لقيت غرامة فورية 150 جنيه و الحمد لله كان معايا فلوس يومها فا اتنكت على الظابط تناكة مش طبيعية ,, و قلت له كل ده عشان 150 جنيه ....واديته 200 و خدت 50 و الوصل و انا طبعا بحمد ربنا و اشكر فضله ....

الفكرة ان هى يا جماعة جباية رسمى فعلا ... ايه يعنى لما اكون ماشى 100 و الطريق فاضى و يسمح ... هنا فى الكويت بيبقى فيه 20 كيلو سماح يعنى لو سرعة الطريق 100 الرادار بيصور عند 120 مش 101 علشان الدفتر يخلص و خلاص,, و المخالفات هنا اغلى من مصر بكتير.. بس الفكرة انه بيصور فعلا الناس اللى طايرة و مش هاممها مش اللى مزود خمسة ولا عشرة كيلو

ملحوظة ... حصل معايا نفس الموقف فى مصر من كام سنة و كنت نازل بعربية جمرك برده بس كانت مرسيدس و رقمها 10000 و اتصورت على 140 قريب من كفر الزيات و كانت السرعة المسموحة 60 و سعادة الباشا الظابط جالى بنفسه و انا راكب العربية و رجعى الرخص و قالى حمدالله على السلامة يا باشا .. و طبعا مادفعتش ولا مليم.. و ده علشان كانو فاكرينى حد واصل فى البلد و انا والله كنت اعرف رئيس المرور فى نويبع و ظبطنى فى النمرة دى ...مش واصل يعنى ولا حاجة

بس لو كانت المخالفات دى مش جباية كانت كل الناس دفعت مفيش استثناء لواحد ظابط ولا وكيل نيابة ولا عفريت ازرق حتى و سلملى على الحرية و الديموقراطية. و تحيا مصر

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 31-08-2009 الساعة 10:13 AM